خطر سنگ کیسه صفرا در زنان بسیار زیاد است


یک متخصص داخلی معتقد است که سنگ کیسه صفرا در زنان 85 درصد بیشتر است.

دکتر قباد سلیمی گفت: کیسه صفرا مانند هر مجرای مسدود دیگری در بدن توانایی تولید سنگ را دارد که در اثر تجزیه ترکیبات صفراوی ایجاد می شود.

درباره سنگ کیسه صفرا بیشتر بدانید

درباره سنگ کیسه صفرا بیشتر بدانید

وی با تقسیم نوع سنگ کیسه صفرا به دو نوع کلسترولی و رنگدانه ای، یادآور شد: سنگ صفراوی اصلی کلسترول و دارای رنگ زرد است. اما رنگ سنگ های رنگدانه قهوه ای تیره تا سیاه است.

وی گفت: سنگ کیسه صفرا در زنان 45 تا 50 ساله 85 درصد بیشتر است.

سلیمی ادامه داد: زنانی که زایمان بیشتری داشته اند، افراد چاق، افرادی که زمینه ژنتیکی دارند و افرادی که کلسترول بیشتری مصرف می کنند بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کیسه صفرا هستند.

وی در خصوص علائم سنگ کیسه صفرا گفت: برخی از سنگ هایی که دسته اصلی هستند، سنگ های بدون علامت و برخی سنگ های علامت دار هستند. هنگامی که سنگ باعث التهاب کیسه صفرا می شود، علائمی را ایجاد می کند که شامل درد شدید، حالت تهوع، استفراغ، عدم تحمل غذایی و غیره می شود. اگر سنگ در دهانه کیسه صفرا گیر کرده باشد، باید فورا این کار را انجام داد.

وی گفت: سنگ های بدون علامت حتی تک سنگ ها می توانند در داخل کیسه صفرا باقی بمانند و ما معمولاً کاری با آنها نداریم. سنگ های تک یا دوتایی با اندازه حداکثر دو سانتی متر را می توان توسط امواج صوتی خرد کرد.

سنگ کیسه صفرا ممکن است علائمی نداشته باشد. سنگ های صفراوی در مجرای مجرا قرار دارند و باعث انسداد می شوند. علائم و نشانه ها عبارتند از:

بیشتر بخوانید  مزایای عالی پودر اسلیم فیت دوبیس

درد ناگهانی، سریع و شدید در سمت راست بالای شکم

درد ناگهانی، سریع و شدید در مرکز شکم و درست زیر جناغ جناغی

درد بین تیغه های شانه

درد در شانه راست

زردی صورت و سفیدی چشم
تب

درد سنگ کیسه صفرا می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. در صورت داشتن هر یک از علائم سنگ کیسه صفرا با پزشک خود تماس بگیرید.

علت دقیق سنگ کیسه صفرا مشخص نیست، اما پزشکان معتقدند:

کلسترول بالا در صفرا – به طور معمول، صفرا حاوی مقدار مواد شیمیایی مورد نیاز برای حل کردن کلسترولی است که کبد شما ترشح می کند. اما اگر کبد شما بیش از مقداری که صفرا می تواند حل شود، چربی ترشح کند، کلسترول اضافی می تواند کریستال ایجاد کند و در نتیجه سنگ ایجاد کند.
بیلی روبین بالا در صفرا – بیلی روبین یک ماده شیمیایی است که وقتی بدن شما گلبول های قرمز را تجزیه می کند آزاد می شود. برخی مشکلات و بیماری ها باعث ترشح زیاد بیلی روبین و در نتیجه بالا رفتن بیلی روبین سنگ کیسه صفرا می شود.
کیسه صفرا شما به درستی تخلیه نمی شود – اگر کیسه صفرا به طور کامل تخلیه نشود، صفرا ضخیم شده و شروع به تشکیل سنگ می کند.
کاهش وزن سریع – این نوع کاهش وزن که در نتیجه رژیم غذایی کم کالری یا بعد از جراحی چاقی رخ می دهد، می تواند باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا نیز شود.

منابع: درسته

گردآوری و ویرایش: مجله تشویقی


دیدگاهتان را بنویسید