8 ویژگی افرادی که دارای اخلاق حرفه ای هستند


اخلاق حرفه ای چیست؟ همه چیز درباره اخلاق حرفه ای

یکی از دغدغه های اصلی مدیران موثر در سطوح مختلف این است که چگونه محیطی مناسب برای عوامل انسانی شاغل در تمامی مشاغل ایجاد کنند تا بتوانند با احساس مسئولیت و تعهد کامل نسبت به مسائل موجود در جامعه و حرفه و اصول اخلاقی فعالیت کنند. کار کنید و حرفه خود را رعایت کنید. موضوع اخلاق حرفه ای به این مشکل می پردازد.

مجموعه ای از قوانین که در درجه اول از ماهیت حرفه و شغل ناشی می شود.
اخلاق حرفه ای فرآیندی از تفکر منطقی است که مجموعه ای از کنش ها و واکنش های اخلاقی است که توسط سازمان ها و انجمن های حرفه ای اتخاذ می شود تا مطلوب ترین روابط اجتماعی را برای اعضای خود در انجام وظایف حرفه ای فراهم کند.
این یک رفتار رایج در بین متخصصان است.
مدیریت رفتار فرد در حین انجام کار حرفه ای.

هدف از آموزش اخلاق حرفه ای

دستیابی به این همان چیزی است که ارزش‌ها باید در سازمان حفظ و منتشر شوند و در چه زمانی و زمانی در سازمان منتشر شوند.
اصلاح و تقویت انگیزه
ارتقاء مهارت
افزایش قدرت و تغییر نگرش

مبانی اخلاق حرفه ای و انتظارات اجتماعی

وفاداری
احساس مسئولیت اجتماعی
صداقت و راستگویی
عدالت و برابری
وثیقه


اخلاق

ویژگی های افرادی که دارای اخلاق حرفه ای هستند:

مسئولیت

در این صورت شخص مسئول است و مسئولیت تصمیمات و عواقب خود را می پذیرد; آیا او الگوی دیگران است؟ او حساس و با اخلاق است. او به صداقت و شهرت در کار خود اهمیت می دهد. او برای انجام تمام تعهدات خود تلاش می کند و با تمام توان و صداقت به مسئولیتی که بر عهده می گیرد عمل می کند.

برتری و رقابت

در همه موارد او سعی می کند ممتاز باشد. او اعتماد به نفس دارد؛ او در حرفه خود به مهارت های بالایی دست می یابد. او جدی و کوشا است. او از موقعیت فعلی خود ناراضی است و به دنبال بهبودی آبرومندانه است. او به هیچ وجه در تلاش برای بردن این رقابت نیست.

بیشتر بخوانید  صفات ارثی که کودک از پدر خود به ارث می برد کدامند ؟

صادق باشید صادق باشید

مخالف نفاق و نفاق است; او به صدای وجدان خود گوش می دهد. او در همه حال به عزت توجه دارد; او شجاع و شجاع است.

احترام به دیگران

به حقوق دیگران احترام می گذارد؛ به عقاید دیگران احترام می گذارد؛ او بشاش و وقت شناس است. به دیگران حق تصمیم گیری می دهد. او فقط منافع خود را ترجیح نمی دهد.

احترام به ارزش ها و هنجارهای اجتماعی

به ارزش های اجتماعی احترام می گذارد؛ در فعالیت های اجتماعی شرکت می کند؛ به قوانین اجتماعی احترام می گذارد؛ او هیچ تعصبی نسبت به فرهنگ های دیگر ندارد.

عدالت و انصاف

او طرفدار حق است. هیچ تعصبی در قضاوت وجود ندارد. هیچ تبعیضی بین افراد از نظر فرهنگ، طبقه اجتماعی و اقتصادی، نژاد و قومیت وجود ندارد.

همدلی با دیگران

او دلسوز و مهربان است; در رنج دیگران شرکت می کند و از آنها حمایت می کند. او به احساسات دیگران توجه می کند; مشکلات دیگران را از خود می داند.

وفاداری

او به وظایف خود متعهد است؛ آیا این راز دیگران است به دیگران اعتماد کنید.

اخلاق حرفه ای در کار

وظایف مدیران در اخلاق سازمان

  • ارزیابی عملکرد اخلاقی کارکنان.
  • همسان سازی اهداف سازمان.
  • اشاعه ارزش ها و مسائل اخلاقی در سازمان.
  • اخلاق در زندگی شخصی
  • تاکید بر اخلاق حرفه ای در تجارت.
  • رویکرد منطقی و روشمند در برخورد با مشکلات اخلاقی در سازمان و اقدام در جهت حل آنها.
  • توجه ویژه ای به آموزش اخلاق حرفه ای می شود.
  • تهیه و تدوین منشور اخلاقی مرتبط با سازمان با مشارکت کلیه اعضای سازمان.


ویژگی های اخلاق حرفه ای

عوامل اساسی اخلاق حرفه ای

استقلال حرفه اخلاقی علمی

مدیر باید به موضوعاتی مانند صداقت، دقت، قابلیت اطمینان، انتقاد پذیری و ارزیابی، دوری از جزم اندیشی، احترام به زیردستان و دیگران، احترام به حریم خصوصی و مسئله حریم خصوصی اولویت بدهد.

درک خود از این حرفه

تنها با درک کار و فعالیت حرفه ای، فلسفه و نگرش او نسبت به زندگی مردم، به درک اخلاقی از آن دست می یابد و در نتیجه در نگرش نسبت به طبیعت و جهان پیرامون، احساس تعهد درونی پیدا می کند. به آن مقادیر. آن را پیدا کنید.

بی طرفی و بی طرفی

فردی که اخلاق حرفه ای را در زندگی کاری خود به کار می گیرد، نباید نسبت به منبعی که دارای ویژگی های غیراخلاقی است، تعصب غیرمنطقی نشان دهد.

فراتر رفتن از مفهوم زندگی

حداقل سه سطح دیگر از فعالیت های علمی و فناوری زمانی برای مردم معنا پیدا می کند که در فعالیت ها و مشاغل حرفه ای خود از زندگی مادی فراتر می روند:

احساس موثر بودن
کارایی و کیفیت تولید به عنوان ارزش افزوده
احساس خدمت به مردم و مفید بودن
احساس رهایی از طریق توزیع مجدد قدرت و نقد قدرت.


افراد با اخلاق حرفه ای چه ویژگی هایی دارند؟

عوامل موثر بر اخلاق حرفه ای


جنبه فردی

یعنی ویژگی های فردی، ارزش های دینی، معیارهای فردی، عوامل خانوادگی، اعتقادات و شخصیت از جمله عواملی هستند که از دیدگاه فرد بر اخلاق حرفه ای تأثیر می گذارند. یقیناً فردی که از صلاحیت های فردی شایستگی اخلاقی برخوردار نباشد، معیارهای اخلاق حرفه ای مناسبی نیز نخواهد داشت.


جنبه سازمانی

عواملی مانند رهبری، مدیریت، ارتباط با همکاران، ارتباط با زیردستان و مافوق، سیستم تشویق و تنبیه، انتظارات همکاران، قوانین و مقررات و رویه‌ها، جو سازمانی و فرهنگ در این حوزه هستند. بدیهی است که نامطلوب بودن این عوامل، اخلاق حرفه ای را به خطر می اندازد و بالعکس.


جنبه اکولوژیکی

عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و سایر سازمان ها و عوامل رقابتی در میان آنها از جمله عوامل مؤثر بر اخلاق حرفه ای هستند.

پیامد اخلاق در رفتار افراد و گروه ها

• موفقیت از اخلاق حرفه ای ناشی می شود.
• اخلاق حرفه ای بر پایه ایجاد اعتماد بنا شده است.
• اعتماد با پیش بینی رفتار ایجاد می شود.
پیش بینی رفتار ناشی از تداوم و منظم بودن رفتار است.
• تداوم و قانونی بودن ناشی از مسئولیت است
• مسئولیت از قوانین و باورهای فرد شکل می گیرد.

نتیجه
رعایت اخلاق حرفه ای در سازمان ضروری است تا سازمان از یک سو موجب بروز تعارض در جامعه نشود و از سوی دیگر با اتخاذ تصمیمات منطقی و خردمندانه منافع بلندمدت خود را تضمین کند.
جامعه ما نیاز به توسعه و دستیابی به ویژگی های اخلاق حرفه ای مانند تعهد به کار، روحیه مشارکت و اعتماد، تعامل متقابل و … دارد. امروزه بسیاری از کشورهای جهان صنعتی به بلوغی رسیده اند که بی احترامی به مسائل اخلاقی و دوری از مسئولیت ها و تعهدات اجتماعی منجر به فروپاشی شرکت ها می شود. به همین دلیل، بسیاری از شرکت های موفق نیاز به توسعه یک استراتژی اخلاقی را احساس کردند و به این باور رسیدند که فرهنگ اخلاقی باید در یک سازمان نفوذ کند. از این رو سعی کردند جایگاه ویژه ای برای پژوهش در زمینه اخلاق حرفه ای قائل شوند.


بیشتر بخوانید  چگونه با همسر بی ادب رفتار کنیم ؟ + 6 راهکار

دیدگاهتان را بنویسید