پیامدهای منفی ارتباط سن با میزان وام ازدواج



از گروهی که در هیچ شرایطی ازدواج نمی کنند که بگذریم، معمولاً افراد تمایل به ازدواج دارند، اما وضعیت خوب اقتصادی، اشتغال و امکان مسکن برای تشکیل اتحادیه خارج از ازدواج مهم است. شرایطی که البته در شرایط کنونی ایران برای عده کمی مهیا است. با توجه به این شرایط سخت، وام ازدواج به مبلغ 500 هزار تومان از دهه هفتاد به مقوله ازدواج اختصاص یافته است، تسکینی که امروزه نیز وجود دارد و هر سال به دلیل تورم افزایش می یابد، هرچند با توجه به قیمت افسارگسیخته، بسیاری معتقدند که پول اختصاص داده شده به اعتبار ازدواج حتی پول یخچال نیست.

تا چند سال پیش هدف از پرداخت وام ازدواج تنها تسهیل در امر ازدواج بود، اما امروز به نظر می رسد که گروه های پشت صحنه سعی دارند با پرداخت وام با توجه به سن افراد، فارغ از حاشیه ها و آن، نگرانی عمومی را ایجاد کنند. عواقب.

نکته اینجاست که در بودجه سال آینده برای مردان زیر 25 سال و زنان زیر 23 سال 150 میلیون تومان و برای سالمندان مبلغ کمتری در نظر گرفته شده است. در نگاه اول تلاش برای ازدواج در سنین پایین تر است، اما با توجه به اینکه تنها محدودیت سنی برای دریافت وام با مبلغ بیشتر تعیین شده است، اما محدودیت سنی مشخص نیست، این خطر برای کودکان و نوجوانان است. به خصوص دخترانی که از خانواده های فقیر فرهنگی هستند و اقتصادی ایجاد می شود که آنها را مجبور به ازدواج برای دریافت وام کنند یا برخی از مردان بالغ در هوای دریافت 150 میلیون تومان به دنبال ازدواج با دختران نیازمند هستند یا آسیب دیده اند. موضوعی که دو سال پیش محمدمهدی تندگویان معاون وقت را نگران کرده بود.جوانان هم وزارت ورزش و جوانان بود.

بیشتر بخوانید  پیش بینی آب و هوا در ژوئن 1401. / صبر کنید تا گرما بالاتر از حد نرمال باشد

اما تربیت فرزند همسر به امید دریافت وام ازدواج زیاده روی نیست، موضوعی که در آینده می تواند آسیب های جبران ناپذیری به فرزندان و جامعه وارد کند، سوال دیگر این است که آیا اعطای چنین وام هایی می تواند جوانان را به ازدواج تشویق کند؟ وضعیتی که در آن شهروندان از بیکاری یا اشتغال ناپایدار رنج می برند و امیدی به آینده زندگی و حمایت اجتماعی خود ندارند.

چرا جوانان تمایلی به ازدواج ندارند؟

کامل دلپسند، جامعه شناس توسعه می گوید: وام ازدواج یکی از سیاست های تشویقی نظام برنامه ریزی فرهنگی کشور است که البته در عمل وجود ندارد و تنها در یک نام و عنوان باقی مانده است و تلاش دولت برای تشویق جوانان به این امر است. با افزایش این وام ازدواج کنید که فکر نمی کنم اینطور باشد، زیرا دلیل اصلی تاخیر قطعی ازدواج وضعیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه است، یعنی شرایط به گونه ای است که ازدواج پر از مشکلات اقتصادی و زندگی است. که چیزی فراتر از توجیه و مشکلات فرهنگی را به مردم تحمیل خواهد کرد، در واقع با ازدواج یک جوان دچار مشکل می شود.

وی ادامه می دهد: مسئله اصلی در کشور ما این است که جوانان تمایلی به ازدواج ندارند اما چرا؟ دلایل آن متفاوت است، مثلاً شرایط جامعه به گونه ای نیست که افراد بتوانند ازدواجی آسان و بی دغدغه داشته باشند و حتی اگر اینطور باشد، فردی با کمک، عوارض پس از ازدواج و فشار می تواند این کار را انجام دهد. در این دوره از آن چنان بر جامعه و محیط تحمیل می شود که انسان را از چرخاندن چرخ زندگی کاملاً ناتوان می کند.

این پژوهشگر اجتماعی می گوید: جوانان امروزی از ابتدایی ترین شرایط ازدواج مانند کار و درآمد کافی و مسکن برخوردار نیستند، بنابراین مردم حتی نمی توانند به ازدواج فکر کنند چه برسد به آن. موضوع مهم دیگر در رابطه با ازدواج و به تعویق افتادن آن، تغییر و افزایش جایگزین های زناشویی است. اگر در گذشته یکی از دلایل اصلی ازدواج رابطه جنسی و مشروعیت دادن بود، امروزه این موضوع به کلی از بین رفته است و بسیاری از جوانان این رابطه را قبل از ازدواج تجربه می کنند تا نیازی به ازدواج نبینند. امروزه نیازهای اولیه ازدواج قانونی در کشور تغییر کرده و از بین رفته است.

بیشتر بخوانید  تصاویر دیده نشده از لحظه بافت پیله / فیلم کرم ابریشم

دلپسند می افزاید: موضوع بعدی عقلانی شدن ازدواج است، یعنی مردم امروز نگاه آرمانگرایانه، آرمان گرایانه و مقدسی به ازدواج ندارند، بلکه ببینند چقدر خرج می کنند و در ازای آن چه می گیرند. ازدواج های امروزی کاملا هدفمند و مسئولانه است.

افزایش وام های زناشویی نمی تواند مردم را فریب دهد!

وی می افزاید: سیاست مشوق های دولتی از جمله افزایش وام ازدواج در شرایط فعلی بیشتر شبیه به دام است، زیرا در شرایطی که جوانان کار و درآمد کافی ندارند، چگونه می توانند از پس هزینه های بازپرداخت و اقساط برآیند؟ ارقام ممکن است آنها را فریب دهند. امروز طبق آنچه دولت اعلام کرده خط فقر 10 میلیون تومان است اما آیا واقعاً یک جوان آنقدر درآمد دارد که بتواند هزینه های زندگی و اقساط وام را بسیار بالا بپردازد؟ از طرفی با فرض اینکه جوان بتواند این اقساط را پرداخت کند، باید ده سال از ابتدای ازدواج تحت بدهی و استرس باشد تا آن را پرداخت کند.

این جامعه شناس می گوید: هر چه جامعه توسعه یافته و شهرنشین تر باشد، ارتباط مستقیمی با اعمال خردمندانه و رفتار عقلانی دارد، در حالی که در جامعه شهری جایگزین های زیادی برای ازدواج وجود دارد و به همین دلیل نرخ ازدواج در روستاها و شهرهای کوچک همچنان بالاست. . بنابراین این وام‌ها می‌توانند ازدواج را در چنین محیط‌هایی تحت تأثیر قرار دهند، اما به‌نظر نمی‌رسد در مناطق شهری کمک‌کننده باشند و می‌توانند انگیزه و ترغیب افراد و جوانان را به ازدواج ایجاد کنند. از سوی دیگر، اگر فرض کنیم شرایط کشور و زیرساخت ها برای یک ازدواج درست، منطقی و عاقلانه فراهم است و دولت واقعاً می خواهد به آنها کمک کند تا زندگی جدیدی را آغاز کنند، باید وام ها را بازپرداخت کند.

بیشتر بخوانید  پیام تسلیت سید محمد خاتمی در پی درگذشت امین تارخ

پیامدهای منفی ارتباط سن با میزان وام ازدواج

دلپسند درباره تعیین سن و میزان آن در وام ازدواج توضیح می دهد: متاسفانه سیاست قانونی در مجلس فعلی با یک طیف فکری مشخص نسبت به کودکان، زنان و زنان مشخص است. بی شک این تقسیم سنی با نگاه ابزاری به زنان و ترویج ازدواج کودکان حمایت می شود. نگاه به طیف حاکم بر تشکیل خانواده و تعداد فرزندان بسیار زیاد است کودکانی که در شرایط فعلی نمی توان آینده ای برای آنها متصور شد. البته در بیلبوردهای تهران مدام عکس هایی از خانواده های شاد با 4 و 5 فرزند می بینیم که آگهی ها واقعی نیستند و با زندگی مردم در تضاد هستند. امروزه به ندرت افرادی را می بینیم که حاضر باشند بیش از دو فرزند داشته باشند.

وی گفت: معتقدم مسئولان با این اقدامات و قوانین می خواهند ایران را با اروپا مقایسه کنند، نیاز ناخودآگاه به فراهم کردن زیرساخت های لازم و تامین امنیت آینده در آنجا. به نظر من، چنین قوانینی بیشتر شبیه تامین نیروی کار برای اهداف خاص است تا مراقبت از رشد جمعیت.

دیدگاهتان را بنویسید