چه کسانی به انجماد تخمک و اسپرم نیاز دارند؟ / بهترین زمان استفاده از فریزر تخمک و اسپرم چه زمانی است؟



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، رئیس مرکز ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تخمک، اسپرم و جنین.

دکتر نیره خادم با اشاره به اینکه سن باروری زنان بین 15 تا 44 سال است، گفت: گاهی اوقات شاهد بارداری در زنان خارج از این سن هستیم، اما بهترین سن برای بارداری در زنان بین 20 تا 30 سالگی است. قدیمی است و در این سن برای اقدام به عمل توصیه می شود. از 30 سالگی ذخیره تخمدان در زنان به تدریج کاهش می یابد و باروری شروع به کاهش می کند. بعد از 35 سالگی این کاهش سرعت می گیرد و احتمال باروری از امسال به بعد کاهش می یابد. بنابراین پس از ۴۰ سالگی ذخیره تخمدان بسیار کم شده و احتمال ناباروری و سقط جنین افزایش می یابد.

وی افزود: برای زوج هایی که می خواهند بچه دار شوند اما شرایط را ندارند مثلاً به بیماری خاصی مبتلا هستند، اغلب انجماد به شکل جنین برای حفظ باروری انجام می شود؛ این امر باعث می شود که برای حفظ قدرت باروری، انجماد به شکل جنین انجام شود. به این ترتیب اسپرم و تخمک در لوله آزمایش آزمایشگاهی در کنار یکدیگر قرار می گیرند و لقاح آزمایشگاهی یا لقاح آزمایشگاهی جنین تشکیل می شود. پس از بهبودی بیمار، جنین در رحم زن قرار می گیرد و بارداری اتفاق می افتد.

وی گفت: مردان می توانند در صورت لزوم به راحتی اسپرم خود را منجمد کرده و اقداماتی را برای حفظ باروری در آینده انجام دهند. انجماد اسپرم و فریز جنین سالهاست در مراکز ناباروری انجام می شود و در این راستا دستاوردهای زیادی داشته ایم. او تجربه کمتری در مورد انجماد تخمک دارد و کار جدیدتری است، اما همچنان در اکثر مراکز با موفقیت قابل قبولی برای باروری آینده انجام می شود. معمولا برای گرفتن تخمک از خانم ابتدا باید داروی تحریک تخمدان به آنها داده شود و سپس تخمک گذاری و انجماد تخمک انجام شود.

بیشتر بخوانید  جواد نکونام رهبر FS برای هدایت تیم ملی دست داد

رئیس مرکز ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه همکاران ما اغلب بیماران را به مراکز ناباروری ارجاع می دهند، گفت: همکاران ما در بخش های مختلف از جمله همکاران درمان سرطان همواره اطلاعات و توصیه های کافی را به بیماران ارائه می کنند. … می دهند و به مراکز ناباروری ارجاع می دهند تا افراد بتوانند از این روش ها برای حفظ باروری خود استفاده کنند.

خادم گفت: بهترین زمان استفاده از فریزر برای تخمک، اسپرم و جنین تا پنج سال است. موارد زیادی در مراکز ناباروری دیده شده است که بیماران با جنین های منجمد طولانی مدت بارداری موفقی داشته اند، اما همچنان توصیه می کنیم بهترین زمان برای استفاده از فریزر پنج سال باشد.

وی در خصوص فرآیند انجماد اسپرم گفت: ابتدا بیمار باید یک سری آزمایشات را انجام دهد و نمونه اسپرم را متناسب با شرایط نمونه گیری تهیه و به آزمایشگاه تحویل دهد. این نمونه با محیط مخصوص انجماد اسپرم مخلوط شده و پس از نیم ساعت از فرآیند برای نگهداری در مخزن نیتروژن قرار می گیرد.

خادم با اشاره به اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر تولد نوزادی با احتمال آسیب ناشی از انجماد اسپرم، تخمک و جنین در مرکز میلاد گزارش نشده است، گفت: هر چه تعداد تخمک ها بیشتر باشد، احتمال تشکیل یک نوزاد بیشتر می شود. جنین و بارداری در آینده.” در طی این فرآیند 15 دقیقه ای، تخم مرغ در چندین فریزر قرار می گیرد و در نهایت برای نگهداری طولانی مدت در یک مخزن نیتروژن قرار می گیرد. نمونه های منجمد تخمک، جنین و اسپرم در مخازن حاوی نیتروژن مایع در دمای منفی 196 درجه سانتیگراد نگهداری می شوند.

بیشتر بخوانید  پسری که مجبور شد با دختری ازدواج کند!

وی گفت: به همه دختران و پسران توصیه می کنم که به موقع ازدواج کنند و به موقع بچه دار شوند. همچنین از خانواده ها، مسئولان و تصمیم گیران کشور می خواهم که شرایط ازدواج جوانان را تسهیل کنند و زمینه را برای به دنیا آوردن فرزند و افزایش نرخ باروری فراهم کنند چرا که در حال حاضر یکی از مشکلات کشور ما همین است.

دیدگاهتان را بنویسید