آیا مذاکرات وین رو به اتمام است؟



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، منابع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران اعلام کردند که جلسات هفته گذشته در فضایی «پیشرفته» و «سازنده» برگزار شد و در مورد بقیه موضوعات نیز مذاکرات جدی صورت گرفت. .

به نظر می رسد با حضور نمایندگان بانک مرکزی و وزارت نفت در وین و همچنین مشارکت مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در مذاکرات روزهای گذشته و آینده، ما در این مذاکرات حضور داشته باشیم. به حل و فصل اختلافات نزدیک می شوند. شایان ذکر است حضور نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی ایران در مذاکرات به منظور انجام مطالعات دقیق و رایزنی های فنی بیشتر انجام می شود.

پس از پایان مذاکرات وین در دور هشتم، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرد.

اولیانوف در توییتی نوشت که بحث برانگیزترین موضوعاتی را که باید در مذاکرات وین حل و فصل شود، مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز روز شنبه با علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران در وین دیدار و درباره موضوعاتی که منجر به مذاکرات وین شد، گفتگو کرد.

علاوه بر این، نمایندگان روسیه و ترویکای اروپایی روز شنبه با حضور نمایندگان اتحادیه اروپا دیدار کردند.

در روزهای اخیر کارگروه های رفع تحریم ها، ترتیبات اجرایی و اقدامات هسته ای با حضور کارشناسان ایرانی و گروه 1+4 در کوبورگ وین برگزار شد.

منابع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی اعلام کردند که با توجه به پیشرفت چشمگیر مذاکرات و نگارش بیشتر متن توافق نهایی، رسیدن به پایان مذاکرات و دستیابی به توافق در وین اکنون تنها نیازمند تصمیم گیری های لازم از سوی طرف است. اگر این کشورها تصمیمات لازم را به ویژه در زمینه رفع تحریم ها و مسائل هسته ای اتخاذ کنند، می توان مذاکرات را در مدت زمان کوتاهی جمع بندی و تکمیل کرد.

بیشتر بخوانید  نماینده مردم بروجرد در مجلس: ارتقا village روستای شیروان به بخش مصوب شورای دولت

متأسفانه همانطور که از ابتدای مذاکرات مشخص بود، طرف آمریکایی هنوز هماهنگی لازم را در سیاست داخلی خود برای رویارویی با برجام و اتخاذ تصمیمات لازم به دست نیاورده است و برخلاف ایران که سیاستی مشخص و واحد دارد. در وین، طرف آمریکایی. هم در سطح تیم مذاکره کننده آنها و هم در سطح سیاست داخلی اختلاف نظر و ناهماهنگی وجود دارد. با این حال، به نظر نمی رسد تا زمانی که طرفین با بازگشت به برجام و ادامه تعهدات خود در قالب جدید موافقت کنند، هیچ گامی وجود ندارد.

اما همانطور که در سال 2015 برخی کشورهای منطقه و رژیم اسرائیل نگران هرگونه توافقی بودند و حتی پس از اجرای توافق هسته ای از کارشکنی در روند مذاکرات دست برنداشتند، اکنون نیز گام های جدی برای شکاف در مذاکرات و اعمال نفوذ برداشته می شود. به خصوص از طرف اسرائیل مشهود است. لازم است دولت های غربی سریعتر تصمیم گیری کنند تا مذاکرات در وین به پایان برسد و با اراده و انگیزه جدی تری وارد مذاکره شوند و با هیچ ابزاری از این رژیم، روند مذاکرات را تغییر ندهند.

دیدگاهتان را بنویسید