معرفی یک شرکت خودروسازی در حوزه های جدید همیشه توجه بسیاری را به خود جلب می کند. یک نمونه لکسوس است که شاسی کامپکت NKS را عرضه کرد.
NKS که شباهت های زیادی با تویوتا RAV4 دارد، به عنوان نسخه کم مصرف NKS300 و NKS200t، اولین توربوشارژر لکسوس، نیز موجود است.
اما NKS کجا در دسته خودروهای لوکس جمع و جور جای می گیرد؟ کلاس خودرویی که امسال به مرز انفجار رسیده است. خودروهایی مانند آئودی K3، بامو X1 و حتی مرسدس بنز GLA در این کلاس قرار دارند.
اینکه چگونه این موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ می تواند یک کراس اوور 1824 کیلوگرمی را تامین کند موضوعی است که در ابتدای این مطالعه مورد بحث قرار گرفته است.
این موتور از دو انژکتور در هر سیلندر و همچنین چهار در یک منیفولد اگزوز یکپارچه استفاده می کند که تلاش زیادی برای کاهش تأخیر نشان می دهد. این موتور با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جدید همراه است.
تجهیزات اسپورت F برای این خودرو تنظیماتی را به سیستم فرمان و سیستم تعلیق متناسب با خودروی اسپورت اضافه می کند و هندلینگ NCS را به سطح عملکرد رقابتی لکسوس مانند آئودی K5 و Ks3 باهاما می رساند.
البته، ارقامی که از NCS در پیست مشاهده می شود، ممکن است تعجب آور نباشد. این خودرو در 9.6 ثانیه به سرعت 96.6 کیلومتر در ساعت می رسد و یک چهارم مایل را در 3.15 ثانیه با حداکثر سرعت 06.148 کیلومتر در ساعت می پیماید.
زمان شتاب مشابه آنچه برای K5 2.0T ثبت شده است، اما 0.7 ثانیه از Ks1 kDrive28i سبک تر و Ks3 سنگین تر با همان موتور فاصله دارد. علیرغم تلاش لکسوس برای کاهش تاخیر توربو، این تاخیر همچنان محسوس است، چیزی که در شروع آزمایشی 8 تا 96.6 کیلومتر در ساعت در 8.7 ثانیه قابل مشاهده است.
این زمان به ترتیب 0.8 و 0.2 ثانیه با Ks3 و K5 فاصله دارد. گیربکس اتوماتیک برای هر دنده سرعت های متفاوتی را اعمال می کند. گاهی اوقات در 6000، گاهی اوقات در 6200 و گاهی اوقات در 6500 دور در دقیقه کار می کند، که به طرز عجیبی کمک چندانی نمی کند.
در عین حال مزیت موتور 4 سیلندر بی صدا بودن و بی صدا بودن آن است.
در همین حال، اگر حالت “هوشمند”، سیستم “کنترل صدای هوشمند” را فعال کنید، کابین پر از صدای موتور می شود. صدایی که شاید چندان زیبا نباشد.
بررسی لکسوس NKS200t برای سال 2015
در منحنی ها، NKS از المان های تعلیق F Sport در شرایط خوبی استفاده می کند و حس خوبی را به سیستم فرمان منتقل می کند و همچنین پایداری خوبی در سرعت های بالا دارد. اما اگر کمی بیشتر به آن فشار بیاورید وارد فاز مدیریت بد می شود.
البته برای یک کراس اوور بالا که 59 درصد وزن آن به چرخ های جلو منتقل شده است، دیگر انتظار آن را نداشته باشید. حتی اگر از سیستم چهار چرخ متحرک و لاستیک های تابستانی استفاده کنیم، قدرت چسبندگی خودرو 0.79 گرم است که تنها 0.02 گرم بیشتر از مدل هیبریدی است و البته تا 0.86 گرم برای مدل های X3 و K5.
F sport با سرعت 112.65 کیلومتر در ساعت در مسافت 50.9 متر متوقف می شود که برابر با 61 سانتی متر k1 است. به طور کلی سیستم ترمز به خوبی کار می کند و پس از ترمزهای مکرر کارایی خود را به خوبی حفظ می کند.
لکسوس در طراحی به شهرت خاصی دست یافت. طراحی ساعت شنی یا دوکی شکل سبک با جلوپنجره مشکی روی شیشه جلو، ترکیب منحصر به فرد عناصر روشن (همه LED ها)، چراغ های جلو و عقب تیره، آینه های مشکی و چرخ های 18 اینچی از عناصر قابل توجه در طراحی NCS هستند.
در این میان باید اعتراف کرد که ظاهر تجهیزات F Sport زیباتر از مدل استاندارد NKS است.
مانند طراحی بیرونی، طراحی داخلی نیز کمی به هم ریخته، معنادار و البته به هم ریخته است. لکسوس می گوید که برای طراحی خودرو از “رانندگان سرعت فعال” استفاده کرده است. از جمله تاکاهکی کاتو، مهندس ارشد.
تاثیر این افراد را می توان در مواردی مانند موقعیت رانندگی عالی F Sport، صندلی های جلو خیره کننده F Sport، پایه های آلومینیومی و طراحی منحصر به فرد فرمان با قطر کم مشاهده کرد.
با ابعاد جمع و جور NKS، هیچ چیز در کابین از دست راننده خارج نمی شود. سیستم اطلاعات سرگرمی دارای یکی از بهترین صفحه نمایش های حساس از راه دور است که در بسته “Navigation” با قیمت 2140 دلار ارائه می شود.
یک راننده یا مسافر با جثه متوسط ممکن است در این کابین احساس راحتی کند، اما برای افراد «بزرگتر و بلندتر»، سقف کم و فضاهای کوچک داخل کابین می تواند ناراحت کننده باشد.
لکسوس NKS200t در مدل پایه خود 38905 دلار و برای مدل آزمایشی 44375 دلار قیمت دارد، با گزینه های مختلف. امکاناتی مانند پکیج ممتاز، سیستم کمک پارک، سانروف و مانیتور نقاط کور به همراه سیستم مدیریت فوق.
آنچه واضح است این است که لکسوس نسبت به رقبای خود بامو و آئودی ارزانتر است (بامامو X3 41450 دلار و آئودی K5 39825 دلار قیمت دارند). در همین حال، تجهیزات F Sport قطعا باید مطلوب تر از نسخه استاندارد باشد. فقط با 2100 دلار اضافی، NKS200t به یک ماشین اسپرت زیبا تبدیل می شود.
مشخصات فنی:
- نوع خودرو: دیفرانسیل جلو، چهار چرخ متحرک، 5 سرنشین، هاچ بک 4 در.
- قیمت مدل آزمایشی: 44,375 دلار (قیمت مدل پایه: 38,905 دلار).
- نوع موتور: DOHC با 16 سوپاپ، چهار سیلندر سری با توربوشارژر و خنک کننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور مستقیم سوخت.
- ظرفیت: 1998 سیسی.
- قدرت: 235 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه.
- گشتاور: 349.8 نیوتن متر در 1650 دور در دقیقه.
- گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک با گیربکس دستی.
ابعاد:
- فاصله محوری: 2/659 متر.
- طول دستگاه: 4/63 متر.
- عرض: 1/869 متر.
- ارتفاع: 1/646 متر.
- وزن ناخالص: 1824 کیلوگرم.
تست های سرعت:
- از صفر تا 96.6 کیلومتر در ساعت: 9.6 ثانیه.
- صفر تا 160/9 کیلومتر در ساعت: 18 ثانیه.
- از صفر تا 1193 کیلومتر در ساعت: 3.31 ثانیه.
- شروع بین 8 تا 6.96 کیلومتر در ساعت: 8.7 ثانیه.
- ربع مایل: 3.15 ثانیه با حداکثر سرعت 06.148 کیلومتر در ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): 56199 کیلومتر در ساعت.
- مسافت ترمز 112.6 کیلومتر در ساعت: 50/902 متر.
ممصرف سوخت:
- آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده تخمین می زند: 10.7 لیتر در شهر و 71.8 لیتر در بزرگراه در هر 100 کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: 10.7 لیتر در 100 کیلومتر.