علائم آفتاب سوختگی + درمان پژمردگی گلبرگ ها


آفتاب سوختگی و درمان آن در گیاهان

به گزارش دلگرم: گل و گیاه به محیط ما طراوت و طراوت می بخشد. یکی از رایج ترین مشکلات در روزهای گرم سال سوختگی گیاهان است، چه گیاهان حیاط و باغچه و چه گیاهان سرپوشیده ای که در داخل خانه می روید. در این مقاله در مورد علل سوختگی در گیاهان و نحوه احیای آنها صحبت می کنیم حتی افرادی که به این گیاه اهمیت نمی دهند با دیدن گیاهانی که در زیر آفتاب شدید خشک شده و زرد شده اند ناراحت می شوند. در این مقاله دلایل این مشکل و روش های بازسازی گیاهان آسیب دیده را بیان می کنیم.

علائم آفتاب سوختگی در گیاهان

لکه های تیره یا سفید یکی از نشانه های سوختگی گیاهان است. چگونه بفهمیم گیاهی در آفتاب سوخته است؟ اشعه خورشید می تواند باعث خشک شدن و خشک شدن برگ ها شود. یکی از مهم ترین نشانه های سوختگی در گیاهان، پیدایش لکه های سفید یا تیره روی برگ ها است که در این صورت به دلیل از بین رفتن رطوبت، خاک گیاه خشک و سفت می شود. به محض مشاهده این علامت، باید فورا واکنش نشان دهید. آرام و صبور باشید. گیاهان برای بازسازی نیاز به زمان دارند.همیشه به یاد داشته باشید که هر گیاهی به راحتی بازسازی نمی شود. پس سعی کنید بیشتر از گیاهانی که خیلی دوست دارید مراقبت کنید.


علائم آفتاب سوختگی در گیاهان

باعث آفتاب سوختگی شود

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید باعث سوختگی برگ ها و خشک شدن آنها می شود. این معمولا در بهار و تابستان شایع تر است. مخصوصاً اگر در زمستان گیاهان را به داخل خانه ببرید و بخواهید با گرم شدن هوا به یکباره آنها را از خانه خارج کنید، گیاهانی که در این مدت به نور کم عادت کرده اند در آفتاب می سوزند. به همین ترتیب، اگر گیاه سایه دوست را به قسمتی از خانه که در معرض نور مستقیم خورشید است منتقل کنید، گیاه در زیر نور آفتاب می سوزد، تنها در صورتی می توانید این گیاهان را نجات دهید که فورا به آنها برسید. پوست گیاه را با ناخن بتراشید، در صورت مشاهده بافت سبز روشن، گیاه می تواند زنده شود.

بیشتر بخوانید  آدرس و شماره تلفن شورای حل اختلاف منطقه 15 تهران


چگونه بفهمیم گیاهی هنوز زنده است و برای احیای آن تلاش کنیم؟ اول از همه صبور باشید. خیلی زود تسلیم نشوید؛ به خصوص اگر به آن گیاه علاقه زیادی دارید یا یکی از نمونه های کمیاب گیاهان است. گیاه را بررسی کنید تا ببینید آیا علائم حیات در گیاه وجود دارد یا خیر:


1. ساقه را کمی با ناخن خراش دهید

قسمت کوچکی از پوست یا ساقه گیاه را با ناخن بتراشید. آیا بافت هنوز سبز است؟ اگر چنین است، گیاه هنوز زنده است. اما اگر بافت بافت قهوه ای باشد، ساقه از بین رفته است.


2. ساقه را خم کنید

ساقه را به آرامی دور انگشتان خود بپیچید. اگر انعطاف پذیر باشد، هنوز زنده است. اما اگر بشکند از بین رفته است. تمام طول ساقه را بررسی کنید تا ببینید آیا به جایی ختم می شود که نشکند.


3. جوانه ها را بررسی کنید

گل ها و برگ های گیاه را بررسی کنید. یکی از جوانه های گل را با انگشت خود فشار دهید. اگر هنوز آبدار باشد و پلاستیک نشده باشد، گیاه نمی میرد. اگر در دستان شما پوسته پوسته شود، به این معنی است که گیاه دیگر نمی تواند زنده شود. اگر خود گیاه تا حدودی زنده است و فقط جوانه ها مشکل دارند، جوانه ها را با جوانه ها، نرم شده یا تغییر رنگ داده دور بیندازید، اگرچه این آزمایشات نشان می دهد که آیا می توان گیاه را نجات داد یا نه، اما گاهی اوقات ممکن است نادرست باشد. مثلاً ظاهر یک گیاه ممکن است نشان دهنده زنده ماندن آن باشد، اما خسارت وارده به آن به حدی است که قابل جبران نیست.

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن شعبه های تیپاکس در شهر اهواز


چگونه گیاه آفتاب سوخته را احیا کنیم؟

چگونه گیاه سوخته و پژمرده را احیا کنیم؟


مرحله 1: گیاه را به سایه منتقل کنید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که گیاه را به مکانی سایه دار منتقل کنید تا آفتاب دیگر به آن آسیب نرساند، از آنجایی که گیاه به نور نیاز دارد، این کار را یکجا انجام ندهید.

باید بخوانید:

علت پژمردگی و شل شدن کاکتوس

علت پژمردگی و شل شدن کاکتوس

10 علت مرگ کاکتوس کاکتوس گیاهی است از سرده Cactaceae، سرده گوشتخواران که اغلب خاردار و گوشتی هستند، کاکتوس در ابتدا فقط در شمال یافت می شد.


مرحله 2: آبیاری

سپس باید گیاه را آبیاری کنید. به یاد داشته باشید گیاهی که بر اثر آفتاب سوختگی برگ های خود را از دست داده است، مانند گذشته به آب نیاز ندارد. آن را کم کم آبیاری کنید تا در زمین نفوذ کند. خاک را با انگشتان خود لمس کنید تا ببینید خیس است یا خیر. در غیر این صورت می توانید به ریشه ها آسیب بزنید بعداً با رشد برگ های جدید می توانید به تدریج میزان آب را افزایش دهید. زمانی که گیاه به حالت عادی برگشت، می توانید به همان دفعات قبلی به آن آبیاری کنید، هر چه خاک سخت تر و خشک تر باشد، به آب بیشتری نیاز دارد.


مرحله 3: قسمت های سوخته را جدا کنید

وقتی گیاه را به اندازه کافی آبیاری کردید، اکنون باید قسمت های سوخته از جمله گل ها و برگ های گیاه را جدا کنید. اگر این کار را انجام ندهید، گیاه مقداری از انرژی و مواد مغذی را که باید صرف قسمت های سالم برای ترمیم و بازسازی قسمت های سوخته شود، صرف می کند. به همین دلیل نمی تواند زندگی کند. ساقه گیاه را به اندازه بافت سبز قطع کنید، اگر به راحتی نمی توانید آن را تشخیص دهید، قاعدتاً هر بار که بافت سبز پیدا کردید، 33 درصد از طول آن را ببرید.

بیشتر بخوانید  لیست شعبه های بانک ملی در شهرکرد + آدرس و تلفن


مرحله 4: لقاح

پس از برداشتن قسمت های سوخته گیاه، کمی کود به آن اضافه کنید. این برای محافظت از خاک و ریشه در برابر نور خورشید و مرطوب نگه داشتن گیاه ضروری است. به گیاهانی که برگ ندارند کمتر کود بدهید. در واقع باید نیمی از کودی را که قبل از آفتاب سوختگی داده اید بریزید. راه دیگری هم وجود دارد و آن این است که به همان مقدار کود بدهند، اما فاصله زمانی را تغییر دهند. یعنی اگر هر هفته کود می دهید هر 3 هفته یکبار این کار را انجام دهید.


تغییر موقعیت گیاه همزمان با تغییر فصول

زمانی که می خواهید گیاهانی را که به خانه آورده اید در زمستان به فضای باز برگردانید، ابتدا آنها را به مدت 2 ساعت در آفتاب قرار دهید و 2 تا 3 روز ادامه دهید. سپس میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را افزایش دهید. این روش را به مدت ۲ تا ۳ هفته تکرار کنید تا گیاه کم کم به آفتاب عادت کند. به همین ترتیب می توانید گیاهان را در فصول سرد به خانه بیاورید.


دیدگاهتان را بنویسید