چگونه زنگ خطر سرطان روده را تشخیص دهیم؟


چگونه زنگ خطر سرطان روده را تشخیص دهیم؟

چگونه زنگ خطر سرطان روده را تشخیص دهیم؟

مردم فکر می کنند که بدن موظف است به طور خودکار وظایف خود را برای حفظ سلامت انجام دهد. به همین دلیل علائم اولیه بیماری را نادیده می گیرند و زمانی که بیمار در روند درمان با مشکلات قابل توجهی مواجه می شود یا بیماری اصلا قابل درمان نیست به پزشک مراجعه می کنند.

به علامت هشدار دهنده سرطان روده گوش دهید برخلاف سال های دور که بیماری هایی مانند سرطان، کهولت سن و سالمندی ظاهر می شد، نتایج این روزها نشان می دهد که سبک زندگی بر سلامت مردم کره زمین تأثیر می گذارد و فارغ از سن و سال مردان و زنان می توانند به دلیل عوامل مختلف به یکی از کشنده ترین بیماری های قرن مبتلا شوند.

سرطان روده از آن دسته بیماری هایی است که به سن 50 سالگی رسیده است، البته به گفته متخصصان این نوع سرطان یک بیماری اصیل و قابل درمان است، شیوه زندگی امروزی مهم ترین عامل ابتلا به این بیماری است. زندگی ماشینی امروزی و کاهش تحرک، پیاده روی، ورزش، مصرف غذاها و میوه های غنی از فیبر، و همچنین جایگزینی غذاهای پرچرب، سیگار و فست فودها باعث افزایش بروز سرطان روده شده است.

حتی یک علامت کافی است

مراقبت از خود جدای از فردی بودن، یک مسئولیت اجتماعی نیز هست، زیرا جامعه ای با حضور افراد سالم می تواند در مسیر رشد و توسعه حرکت کند. مراقبت از خود، از جمله رعایت قوانین ساده رفتاری مربوط به خواب، وزن، رژیم غذایی، ورزش، پرهیز از سیگار، الکل و مواد مخدر،

معاینات دوره ای پزشکی، ایمن سازی، اقدامات پیشگیری از بیماری و در نهایت محدود کردن بیماری و پذیرش درمان آن به منظور بازیابی و حفظ سلامتی افراد زیادی هستند که نه تنها مراقبت خود را نمی دانند بلکه باور ندارند و فکر می کنند که بدن مسئول وظایف خود در حفظ سلامتی خود هستند.

بیشتر بخوانید  تب چیکونگونیا چقدر خطرناک است و چه علائمی دارد؟

به همین دلیل علائم اولیه بیماری را نادیده می گیرند و زمانی که بیمار در روند درمان مشکلات قابل توجهی داشته باشد یا بیماری اصلا قابل درمان نباشد به پزشک مراجعه می کنند و یکی از شایع ترین علائم سرطان روده است. معاینه و درمان

عوامل ژنتیکی نیز در بروز این بیماری موثر است اما تعداد مبتلایان به این بیماری به دلیل همین عامل بسیار کم است. نکته قابل توجه در مورد بیماری های با منشاء ژنتیکی این است که ظهور بیماری در یکی از اعضای خانواده به معنای آلوده بودن سایرین نیست، بلکه اعضای خانواده باید 10 سال قبل از ابتلا به فرد مبتلا تحت معاینه پزشکی قرار گیرند.

چگونه زنگ خطر سرطان روده را تشخیص دهیم؟

پولیپ ها مهمترین عامل ایجاد سلول های سرطانی هستند

پولیپ ها توده های خوش خیمی هستند که روی دیواره های روده، معده، بینی و رحم ایجاد می شوند و سرطان زا نیستند، اما کارشناسان می گویند اگر پولیپ روده زود برداشته نشود و رشد کند، می تواند به محلی برای تجمع سلول های سرطانی تبدیل شود. کولونوسکوپی بهترین راه برای تشخیص 90 درصد موارد است.

پولیپ هایی که در کولونوسکوپی مشاهده می شود خیلی راحت با فورسپس برداشته می شوند و مشکلی برای فرد ایجاد نمی شود، اما اگر بیمار دیر مراجعه کند یا پولیپ برداشته نشود و اندازه آن به حدود دو سانتی متر برسد، زنگ خطر به صدا در می آید و برای فرد ضروری است. برای انجام عمل جراحی

افزایش تعداد مبتلایان به سرطان روده در ایران

تحقیقات نشان می دهد که سن، جنسیت، نژاد و موقعیت جغرافیایی در شروع و گسترش بیماری ها از جمله سرطان در جوامع نقش دارند. سن شروع بیماری در کشورها از 50 تا 75 سال است. افراد سالم بالای 50 سال باید برای اولین معاینه و سالی یک بار تا سن 75 سالگی به پزشک مراجعه کنند. بعد از این سن دیگر نیازی به انجام معاینات تشخیصی نیست و فقط در صورت مشاهده فرد

بیشتر بخوانید  درمان سردرد و سرگیجه با طب سنتی و گیاهی

علائم باید با پزشک مشورت شود این بیماری در مردان بیشتر از زنان است. به همین دلیل به هموطنان توصیه می کنیم به سبک زندگی و اقدامات پیشگیرانه توجه بیشتری داشته باشند.

چگونه زنگ خطر سرطان روده را تشخیص دهیم؟

سرطان روده قابل درمان است

کشورهای توسعه یافته سه تا پنج برابر بیشتر از کشورهای در حال توسعه مانند ایران مبتلا به سرطان دارند، اما هر ساله تعداد این بیماران به صفر نزدیک می شود، در حالی که رشد این بیماری در کشور ما رو به افزایش است تا جایی که سرطان در رتبه سوم قرار دارد. آمار کشته شدگان در ایران

سرطان روده یکی از بیماری های اصیل در میان انواع دیگر سرطان است و در صورتی که در مراحل اولیه هدایت شود قابل درمان است.
اگر فردی متوجه وجود خون در مدفوع نشود چگونه می تواند از وجود این بیماری مطلع شود؟ خون یکی از مهمترین علائم این بیماری است.

این را می توان در آزمایش های دوره ای که فرد انجام می دهد تشخیص داد، در حالی که کم خونی مورد دیگری است که می توان از آن برای تشخیص بیماری استفاده کرد. متأسفانه، با کاهش سرطان مری و معده به دلیل بهبود سلامت و رفاه، سرطان روده بزرگ در حال افزایش است و موثرترین راه برای پیشگیری از آن تغییر سبک زندگی است.

کاهش وزن و کم خونی از علائم سرطان روده هستند

کاهش وزن و کم خونی دو ویژگی بارز کلون واقعی هستند. کاهش وزن به ویژه برای تومورهای کلونال سمت راست اهمیت دارد، زیرا قطر کلون بزرگ است و تومور رشد می کند و بعداً تشخیص داده می شود.کم خونی یکی دیگر از علائم سرطان روده بزرگ است. به این ترتیب فرد با علائمی مانند غش، کاهش انرژی، کاهش توان کار و سایر علائم سرطان روده و کم خونی مراجعه می کند و اقدامات لازم در برابر بیماری های بدخیم شایع، تشخیص و درمان آغاز می شود.

بیشتر بخوانید  علت بروز انگشت ماشه ای (trigger finger) و سوالات رایج مربوط به این بیماری

سابقه خانوادگی سایر علائم سرطان روده

سابقه خانوادگی در درصد زیادی از بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال مثبت است. افرادی که یکی از اعضای خانواده خود مبتلا به سرطان روده بزرگ بوده اند باید زودتر به پزشک مراجعه کنند و تنها نگرانی این است که فردی در خانواده مبتلا به سرطان روده بزرگ باشد.

به دنبال هیچ نشانه دیگری از سرطان روده نباشید. به خصوص اگر سن بیماران سرطانی زیر 50 سال باشد یا تعداد بیماران در خانواده بیش از یک نفر باشد یا افرادی که سابقه پولیپ روده دارند و در این ناحیه سرطان دارند که احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. .

مجموعه: مجله اینترنتی تشویقی


دیدگاهتان را بنویسید