سلام جدید – خدمات اجتماعی: صنعت گردشگری در دنیا به عنوان صنعتی پاک، سودآور و کارآمد شناخته می شود و همه کشورها سعی دارند از حداقل ظرفیت های خود برای ورود به این صنعت استفاده کنند.
در این میان ایران به عنوان کشوری با قدمت چند هزار ساله که اتفاقاً چهار فصل و طبیعتی متنوع دارد، کشوری با ظرفیت های استثنایی گردشگری به شمار می رود. اما آیا داشتن چنین ظرفیت هایی برای ورود به صنعت گردشگری کافی است؟
پاسخ به این سوال منفی است. امروزه گردشگری یک صنعت است و موفقیت در صنعت نیازمند دانش، مهارت، هنر فروش، برندسازی و تبلیغات است. فرقی نمی کند کشوری تازه تاسیس در قلب اروپا باشید یا کشوری مانند یونان با تاریخ و تمدن چند هزار ساله، اگر نتوانید گردشگری خود را تجاری سازی کنید و نیازهای صنعت گردشگری را برآورده کنید، ضرر خواهید کرد. رقابت.
اینجاست که ایران به عنوان یکی از قدیمی ترین کشورهایی که بر صفحه تاریخ مانده، ضعیف است. برای درک بهتر این نقطه ضعف کافی است سری به لیست سلبریتی ها، هنر و حتی غذاهای ایرانی بزنید که امروزه به عنوان کشورهای دیگر شناخته می شود. سازهای ما به نام جمهوری باکو (آذربایجان)، مولانا با نام های روم و ترکیه شناخته می شود و رژیم اشغالگر قدس سالاد شیرازی را با افزودن فلفل سالاد اسرائیلی می نامد و آن را تبلیغ می کند!
برای درک اهمیت تجاری سازی گردشگری بد نیست نگاهی به موضوع برندسازی در حوزه گردشگری به ویژه برندسازی مقاصد گردشگری بیندازیم.
«I love New York» شاید معروف ترین و قدیمی ترین برند شهری دنیا باشد. این طرح از دهه 1970 آغاز شد و امروزه نمونه های ضعیف آن را در بسیاری از نقاط جهان از جمله شهرهای مختلف ایران می توان مشاهده کرد. همین امر در مورد برندهایی مانند لندن، دبی و سئول نیز صدق می کند. شهرهایی که نامشان با تصویری واضح در ذهن مخاطب گروه بندی شده است.
در هیچ شهری از ایران اینگونه نیست و هیچ مقصد گردشگری ایرانی فرآیند برندسازی را جدی نگرفته است. نه تهران و برج آزادی، نه اصفهان و نقش جهان و نه یزد و امیر چمک، جمله، تصویر و کلیدواژه خاصی در ذهن مخاطبان خود ندارند. آنچه از اصفهان، یزد، شیراز و جاهای دیگر در ذهن مخاطب باقی مانده، محصول ظرفیت های ذاتی این مقاصد است.
در برندسازی مقاصد گردشگری ایران در سراسر صنعت گردشگری ایران مشکل وجود دارد و دانش، فناوری، هنر فروش و هنر برندسازی لازم را نداریم.
در فضایی که ترکیه، عربستان، قطر، عمان و کشورهای مشابه بودجه های چند میلیارد دلاری برای صنعت گردشگری خود دارند و با بهترین آژانس های تبلیغاتی دنیا کار می کنند، نمی توان انتظار داشت که این دانش و فناوری به راحتی از طریق اینترنت و ویکی پدیا به دست آید. وارد ایران شوید و گردشگری سنتی ایران را به صنعتی مدرن تبدیل کنید.
برای تبدیل ایرانگردی به صنعت گردشگری واقعی، سرمایه گذاری دولتی و همکاری با بهترین متخصصان دنیا، تبلیغات گسترده، فضای باز برای سرمایه گذاران داخلی و اقدام جدی و عاجل نیاز است. تأخیر بیشتر این اقدامات باعث میشود ایران بیش از پیش از صدر صنعت گردشگری جهان دور شود و عملاً از فهرست مقاصد جدی گردشگری جهان خارج شود. در چنین شرایطی باید به صراحت گفت که اگر گردشگری ایران به صنعتی مدرن و جدی تبدیل نشود، ترکیه، عربستان و قطر ایران را می بلعند و به جز برخی از غیراقتصادی ترین گردشگران، سهمی از گردشگری برای ایران باقی می گذارند.