در روزهای هوای آلوده چه بخوریم؟


وقتی هوا آلوده است چه بخوریم؟

با دلگرم کننده با ما همراه باشید تا متوجه شوید روزهای آلودگی هوا چی بخوری…

در روزهای هوای آلوده چه بخوریم؟

آلودگی هوا و درمان آن

وقتی هوا آلوده است چه بخوریم؟

زمانی که خداوند انسان را آفرید، آگاه بود که انسان هوا را آلوده می کند و بدن خودش نیز تحت تاثیر این آلودگی قرار می گیرد، بنابراین 5 راه برای دفع سموم بدن قرار داد که با تغذیه مناسب می توان سلامت بدن را بهبود بخشید. و دفع سموم

در سال های اخیر با سرد شدن هوا آلودگی هوا در برخی نقاط به حدی جدی شده است که کارشناسان نسبت به شرایط اضطراری هشدار می دهند و مسئولان نیز مانند همیشه به دنبال چاره اندیشی هستند.

آلاینده های هوا، به عنوان مثال اکسیدهای نیتروژن، دی اکسید کربن، مونوکسید کربن و به طور کلی گازهای مضر، که هر کدام به نوعی بر هر عضوی از بدن تأثیر می گذارد و عملکرد صحیح اندام های مختلف بدن را مختل می کند. در چنین مواردی باید دفاع بدن در برابر بیماری ها افزایش یابد. نوع رژیم غذایی و غذای بیشتری که می خوریم می تواند تا حدودی از اثرات خطرناک آلاینده های هوا بر بدن بکاهد.
دکتر منصور رضایی، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این خصوص پاسخ می دهد:

آلودگی هوا چگونه بر بافت ها و سیستم های مختلف بدن تأثیر می گذارد؟

موادی که از طریق هوای آلوده وارد محیط می شوند و به شدت برای سلامت ارگانیسم مضر هستند دارای ترکیباتی هستند که بافت های مختلف بدن را از بین می برند. این رادیکال های آزاداز طریق ریه ها، پوست، غشاهای مخاطی بدن مانند غشاهای مخاطی چشم، گوش، بینی و دستگاه گوارشوارد بدن شده و باعث از بین رفتن تک تک سلول ها می شود.

در روزهای هوای آلوده چه بخوریم؟

غذاهای مفید برای مصرف در هنگام آلودگی هوا …

ویتامین سی

ویتامین C مهمترین آنتی اکسیدان برای بدن است. این ویتامین محلول می تواند در بدن ما گردش کند و تمام رادیکال های آزاد را از بین ببرد.ویتامین C همچنین به بازسازی ویتامین E در بدن کمک می کند.

دوز مناسب ویتامین C در بدن برای محافظت از ریه ها به خصوص در هوای آلوده بسیار مهم است. از آنجایی که بزرگسالان بیشتر از کودکان در هوای آلوده سفر می کنند، بزرگسالان باید روزانه 40 میلی گرم ویتامین C مصرف کنند.

  • در میان گل پامچال، کلم و چغندر بهترین منابع ویتامین C هستند.
  • پرتقال را فراموش نکنید زیرا یکی از غنی ترین منابع این ویتامین در میان میوه ها است.
  • یکی از ساده ترین راه ها برای رساندن دوز مناسب ویتامین C به بدن، نوشیدن آب دو عدد لیمو ترش در روز است که مقدار مناسبی را برای این روزهای آلوده به بدن می رساند.

بتاکاروتن

این ماده نقش بسیار مهمی در کنترل التهاب ناشی از آلودگی هوا در بدن شما دارد. این نیز به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی آن است.

  • سبزیجات برگ دار مانند کاهو، گشنیز و اسفناج منابع بسیار غنی بتاکاروتن هستند.
  • برگ های تربچه و هویج نیز منابع غنی بتاکاروتن هستند که این روزها باید در رژیم غذایی شما گنجانده شود.

اسیدهای چرب امگا 3

امگا 3 می تواند قلب شما را از اثرات خطرناک آلودگی هوا بیش از آنچه تصور کنید محافظت کند. منابع غنی این ماده عبارتند از:

  • مغزها و مغزها مانند گردو یا بذر کتان که البته بهتر است در ماست ترکیب شوند و به صورت اسموتی یا این روزها مصرف شوند تا در برنامه غذایی گنجانده شوند.
  • سبزیجات برگ سبز منبع دیگری از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.
  • ماهی در آب سرد نیز یکی دیگر از منابع غنی امگا 3 است.
  • برای سهولت در استفاده از این اسید چرب و نیاز به رساندن آن به بدن در چنین روزهایی می توانید از مکمل های اسید چرب امگا 3 استفاده کنید.

راه حلی به نام آیورودا

ادویه ها و ادویه های گیاهی با فواید خواص درمانی آیورودا می توانند گزینه مناسبی برای رفع مشکلات تنفسی در چنین شرایطی باشند.

  • زردچوبه یک آنتی اکسیدان شناخته شده است که می تواند از ریه ها در برابر اثرات سمی آلودگی هوا محافظت کند. پس این روزها تا جایی که می توانید از زردچوبه در برنامه غذایی خود استفاده کنید.
  • ترکیب کره ذوب شده و زردچوبه می تواند در شرایط آب و هوایی فعلی از شدت سرفه در آسم بکاهد، در صورت حمله آسم در این شرایط آب و هوایی، ترکیب زردچوبه، کره و شکر زرد همچنان می تواند وضعیت بیمار را کاهش دهد.
  • همچنین ترکیب شکر زرد و آب پیاز می تواند سرفه های خشک و غیر خشک ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهد.
  • آیورودا همچنین در غذاهای تلخ به وفور یافت می شود.
  • شیر گاو و گندم و مشتقات آن نیز می تواند برای بیماران مبتلا به آسم موجود در هوا مفید باشد.
  • زنجبیل، فلفل سیاه، ریشه شیرین بیان، جوز هندی و نعنا نیز می توانند مشکلات تنفسی ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهند.

در روزهای هوای آلوده چه بخوریم؟

نکته اول: شکر زرد را می توانید از عطاری تهیه کنید

نکته دوم: اگر بیماری خاصی دارید که تحت نظر پزشک هستید، حتماً در مورد هر گونه برنامه درمانی و رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

پیشنهاد ویژه

کلم بروکلی را هرگز فراموش نکنید. یکی از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان کلم بروکلی است که با کمک سولفورافان و گلوکورافانین علاوه بر تخلیه سموم سرطان زا، توانایی کاهش وزن را نیز دارد.

در این روزها که آلودگی هوا در حال افزایش است حتما کلم بروکلی را در برنامه غذایی خود قرار دهید و اگر به دنبال کارایی بیشتر هستید آب کلم بروکلی بنوشید زیرا نوشیدن آب کلم بروکلی به دلیل آلودگی هوا در بدن باعث تخلیه سریع مواد سرطان زا می شود. .

در روزهای هوای آلوده چه بخوریم؟

چگونه رادیکال های آزاد موجود در هوای آلوده بافت ها و سلول های بدن را از بین می برند؟

وقتی هوایی که فرد تنفس می کند آلوده است، روزانه مقادیر زیادی رادیکال های آزاد وارد بدن می شود، به عبارت دیگر با آلودگی هوا، تجمع رادیکال های آزاد در بدن افزایش می یابد. زیرا رادیکال های آزاد به دلیل اینکه اکسیژن ناپایدار هستند، به دنبال فضا هستند.

آنها با سلول واکنش داده و آن را اکسید می کنند، به عبارت دیگر، رادیکال های آزاد اکسیژن آزاد هستند که به بافت ها و سلول های بدن متصل می شوند و آنها را از بین می برند یا ماهیت آنها را تغییر می دهند.

بنابراین تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن در اثر آلودگی هوا، منجر به فرآیندهای مخرب و التهابی و در نتیجه افزایش بیماری‌های مزمن مختلف مانند برونشیت، سرطان خون و برخی بیماری‌های دیگر می‌شود، بنابراین ذرات هوای آلوده به روش‌های مختلف وارد بدن می‌شوند. سیستم گردش خون و از آنجایی که خون تمام بدن را سیراب می کند، این خون آلوده به سلول های بدن آسیب می رساند و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را افزایش می دهد.

در روزهای هوای آلوده چه بخوریم؟

خون آلوده باعث چه بیماری هایی می شود؟

خون آلوده با ورود به سیستم مغزی باعث سردرد می شود، با ورود به سیستم عصبی آستانه تحمل و پرخاشگری را کاهش می دهد و علاوه بر آن تیرگی، چین و چروک پوست، ریزش مو، درد، نفخ و سایر بیماری های مزمن از دیگر علائم آن است.از آلودگی هوا.

وقتی آلودگی هوا بدتر می شود، آیا منابع غذایی و تغذیه انسان می تواند تا حدودی از اثرات مخرب آلودگی هوا بر بدن جلوگیری کند؟

برای جلوگیری از اثر مواد مضر بر روی بدن، هر عضو بدن مکانیسم خاص خود را دارد. به عبارت دیگر، اقدامات دفعی برای جلوگیری از اثر مواد مضر مانند تعریق از راه پوست، سرفه از طریق ریه، ادرار از طریق کلیه و مدفوع از طریق روده وجود دارد، بنابراین بهترین توصیه در مورد نوع غذا در هنگام هوا است. آلوده است. مصرف مایعات مختلف را در طول روز افزایش دهید.

این مایعات می تواند آب، نوشیدنی، میوه، سبزیجات، سوپ و خورش باشد. در صورت آلودگی هوا مصرف شیر بیش از هر زمان دیگری توصیه می شود. همچنین برای از بین بردن اثرات مخرب فلزات سنگین مانند سرب که در هوای آلوده وجود دارد، باید مصرف منابع آهن مانند گوشت را افزایش داد.

در روزهای هوای آلوده چه بخوریم؟

صفرا، عرق، خلط، مدفوع و ادرار 5 راه برای دفع سموم از بدن هستند.بهترین راه برای دفع سموم از بدن مصرف مایعات است.همه در دسته مایعات هستند و برای کاهش تاثیر آلاینده های محیطی روی بدن را باید مصرف مایعات در نظر گرفت.

مایعات هزاران خاصیت دارند و باعث دفع آلاینده ها از بدن می شوند، بهتر است به مصرف مایعاتی که حاوی آنتی اکسیدان هستند نیز توجه داشته باشیم و از عمل رادیکال های آزاد و تخریب سلولی جلوگیری کنیم.

27 ماده سیتوشیمیایی در رژیم غذایی وجود دارد (ترکیبات شیمیایی، گیاهی) که با رنگ های مختلف در میوه ها و سبزیجات مانند قرمز، بنفش، زرد، سبز و غیره می شناسیم، میوه ها و سبزیجات علاوه بر اینکه در دسته مایعات قرار می گیرند آنتی اکسیدان هستند. همچنین باعث می شود که آلاینده ها را از بدن خارج کند.

بعد از میوه ها و سبزیجات، غلات کامل و حبوبات این خاصیت را دارند و باعث دفع آلاینده ها از بدن می شوند. ماهی نیز بدن را تمیز می کند زیرا حاوی امگا 3، سلنیوم، ید، روی، آهن و منیزیم برای کاهش اثر آلاینده ها بر بدن بسیار توصیه می شود.

مصرف ماهی در فصل پاییز به دلیل عدم یخ زدگی و بدون بو و کهنگی بسیار توصیه می شود.ماهی دارای تمام ریزمغذی های لازم برای حذف آلودگی ها می باشد.

مصرف لبنیات به ویژه ترکیب ماست با ادویه هایی مانند فلفل، زردچوبه، زنجبیل و دارچین از آنجایی که حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است، مصرف آن در زمان بروز آلودگی هوا و کاهش اثر آن بر بدن توصیه می شود، از طرفی ادویه ها ده ها برابر بیشتر از میوه ها و سبزیجات آنتی اکسیدان دارند و مصرف آن تنها به افراد مبتلا به آلرژی توصیه نمی شود. .

بهتر است بعداً سبزیجات فرآوری شده مصرف کنید نه کمپوتماهی، حبوبات و غلات، میوه ها و سبزیجات و محصولات لبنی مصرف آجیل نیز برای از بین بردن آلودگی های بدن مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

هنگام آلودگی هوا در کلان شهرها، فلزات سنگین مانند سرب، جیوه، آرسنیک، کادمیوم و آلومینیوم زمانی اتفاق می افتد که بدن ما دارای ریزمغذی هایی مانند آهن، ید، روی، منیزیم و سلنیوم بدن به این فلزات سنگین اجازه کار نمی دهد.
افرادی که کمبود آهن، ید و سلنیوم دارند بیشتر در معرض آلاینده های محیطی و آلودگی هوا قرار می گیرند.

رژیم غذایی در هر شرایطی باید به گونه ای باشد که مصرف روزانه میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، گوشت، محصولات لبنی و آجیل باید در رژیم غذایی وجود داشته باشد اما باید توجه داشت که حبوبات باید از روز قبل خیسانده شود تا علاوه بر رفع نفخ، املاح در بدن بهتر جذب شود.

در روزهای هوای آلوده چه بخوریم؟

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


بیشتر بخوانید  دلیل کم شدن اسید معده چیست و چگونه درمان میشود ؟

دیدگاهتان را بنویسید