کاهش ۴۰ درصدی قیمت مسکن در صورت همکاری بانک‌‌ها



آنچه دیگران می خوانند:

بحث املاک مازاد چند سالی است که مطرح شده است بانکاو در حاشیه قرار گرفت. وجوهی که بانک ها مدعی هستند به دلیل معوقات سیستم بانکی توسط بانک ها تملک شده است. بر اساس آخرین آمار رسمی، بیش از 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد. به گفته فرشید پورحاجت، دبیرکل کانون سراسری سازندگان مسکن، حدود 900 هزار نفر از آنها متعلق به سیستم بانکی است. گفتگو با رئیس اتحادیه مشاوران درباره مازاد وجوه بانک ها و تاثیر آن بر قیمت مسکن مشاور املاک داشتیم. با ما بمان.

بانک ها قصد فروش وجوه مازاد را ندارند

مصطفی کولی حسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار گستره نیوز، گفت: فردی می خواست مادرش را بفروشد اما مردم به او می گفتند نمی توانی مادرت را بفروشی. آن شخص مدعی شد که به آنها گفتم قیمت را نخرید. مازاد املاک بانکی هم همینطور است. دارایی های مازاد نه اینکه به اسرائیل بفروشیم. می خواستیم این ملک را به هموطنان خود بفروشیم. بانک ها عمداً قیمت های نجومی تعیین می کنند تا در نهایت فروخته نشود. پزشکی قانونی قیمت بالای املاک را تعیین می کند. قیمت دارایی های مازاد بانک ها به گونه ای است که متقاضی وجود ندارد. اگر بخواهند بفروشند باید در قیمت ها تجدید نظر کنند. در غیر این صورت به راحتی می توان به مردم گفت که قصد فروش نداریم.

بیشتر بخوانید  فال شمع دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ | فال شمع روزانه برای متولدین هر ماه | پیشگویی سریع بخت و سرنوشت

کولی خسروی

قلی خسروی بیان کرد: سرمایه گذاری و ساخت و ساز متوقف شده است. بانک ها در این منطقه ورودی زیادی ندارند. تمام دارایی های خالی کشور متعلق به بانک ها و موسسات است. مردم خانه خالی ندارند. مردم خانه های اضافی خود را برای کسب درآمد اجاره می دهند.

اتحادیه دیوار را تحریم می کند

وی افزود: در صورت فروش دارایی های مازاد بانک ها شاهد افت حداقل 40 درصدی قیمت ها در بازار مسکن خواهیم بود. از سوی دیگر قیمت های نجومی املاک مازاد بانک ها، بازارها مسکن او با افزایش قیمت مواجه خواهد شد. زمانی که بانک ها قیمت پایه را تعیین می کنند، قیمت اموال شخصی نیز بر این اساس تعیین می شود. صفحه دیوار همچنین قیمت هایی را ارائه می دهد که شرایط بازار را تغییر می دهد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: تعیین قیمت آپارتمان در سایت ها مبنایی ندارد. این فرد صبح منزل خود را 35 میلیون متر برآورد کرد. سن طبقه بالا 40 میلیون هزینه دارد. وقتی شب شد طبقه اول فکر می کرد ارزان است قیمت 45 میلیون هزینه خواهد داشت. این سایت ها به بازار و جان مردم اهمیتی نمی دهند. آنها به دنبال کسب درآمد برای خود هستند. مشاوران املاک دیوار را تحریم کردند. دیوار بازار مسکن کشور فرو ریخت. اگر من در دولت بودم، دیوار را می بستم. چنین مکان هایی نیاز به تنظیم دارند. آنها هیچ قانون و مقرراتی ندارند و خودسرانه کار می کنند.

گفتنی است مردادماه امسال حامد سلطانی نژاد مدیرعامل شد تبادل کالای ایران در نامه ای به مدیران عامل ۲۷ بانک دولتی و خصوصی اشاره کرد. با موافقت بانک مرکزی و توصیه موسسه تحقیقات پولی و بانکی، امکان ایجاد سازوکار بورس کالا در فروش املاک مازاد بانک ها فراهم شد. البته این روند هنوز اجرایی نشده است.

آمار دارایی های مازاد بانک ها

بر اساس آخرین آمار بر اساس اعلام وزارت کشور، بیش از 1793 واحد تولیدی در اختیار شبکه بانکی و موسسات اعتباری است. همچنین 4 درصد از دارایی های 18 بانک بورسی به ارزش 121 تریلیون تن این بخش مشاور املاک و به املاک و مستغلات اختصاص دارد. به عبارت دیگر حدود 14000 قطعه زمین و ساختمان برای مصارف مختلف اداری، تجاری، مسکونی، کشاورزی و مانند آن در اختیار دارند. ابعاد 37 میلیون متر مربع! 9629 دارایی ثابت و 4107 دارایی مالکیت به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید  برای کسایی که عاشق پیتزا هستن از این کیک پیتزا ها درست کنید | طرز تهیه کیک پیتزا +ویدیو

بیش از 22000 شعبه بانک در کشور وجود دارد. این سوال زمانی جالب می شود که بیشتر این شعبه ها با یک واحد مسکونی در ارتباط باشند. به عبارت دیگر در بالای هر شعبه حداقل یک واحد مسکونی خالی از سکنه وجود دارد. این واحدها عمدتاً برای تردد متصدیان بانک بوده و در شرایط دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند. بر اساس آمارهای جهانی، میانگین تعداد شعب بانک به ازای هر 100000 نفر بزرگسال حدود 12.5 شعبه است. جدول زیر این آمار را با جزئیات بیشتری نشان می دهد. بر اساس این جدول، ایران بیشترین تعداد شعب یا به عبارتی بیشترین دارایی را در بین سایر کشورها دارد. بسیاری از اقتصاددانان رشد بیش از حد و قارچی بانک ها را یکی از علائم بیماری اقتصاد کشورها می دانند.

صد شعبه-بانکداری


دیدگاهتان را بنویسید