چگونه از خستگی تصمیم گیری جلوگیری کنیم


خستگی تصمیم چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

گاهی اوقات نمی توانیم در وسط روز انتخاب کنیم. از صبح به طور مداوم تصمیم می گیریم و هر از چند گاهی در یک موقعیت تصمیم گیری یا آن را به دیگران واگذار می کنیم یا به تعویق می اندازیم. اضطراب در مورد تصمیم گیری در بین کسانی که باید دائما تصمیم بگیرند و انتخاب کنند رایج است. این نشانه پدیده ای به نام خستگی تصمیم است. در این مقاله شما را با نشانه های خستگی ناشی از تصمیم گیری و تاثیر آن در کاهش بهره وری و انگیزه آشنا می کنیم. ما همچنین نکات کاهش را ارائه می دهیم. دلگرم کننده باشید

ساعت 3 بعد از ظهر است؛ شما خسته هستید و 3 جلسه دیگر در پیش رو دارید. به سمت جعبه بادام زمینی در کشو می روی، اما یادت می آید که تمام شده است. دور هم جمع شوید و به جلسه بعدی بروید. زمانی که زمان تصمیم گیری فرا می رسد، بهتر است آن را به تعویق بیندازید تا تصمیم بدی بگیرید. حاضران در جلسه مشتاقانه منتظر دیدار شما خواهند بود! در جلسه بعدی راه حل های پیشنهادی شما را گیج می کند. صدایی که در سر شماست از دیگران می خواهد که به جای شما تصمیم بگیرند. اینطور نیست که شما ایده ای ندارید؛ اما تو هیچ سرنخی نداری! پس از تصمیم گیری های بی شمار، اکنون به جایی رسیده اید که نمی توانید تصمیم درستی بگیرید. به عبارت دیگر، هر چه بیشتر تصمیم بگیریم، در ارزیابی گزینه های مختلف و انتخاب مناسب ضعیف تر خواهیم بود.

اصطلاح خستگی تصمیم یا خستگی تصمیم اولین بار توسط دکتر روی اف. باومایستر، روانشناس اجتماعی، بر اساس نظریه فروید در مورد “رضایت از خود”. خودآمادگی با کاهش اراده و مدیریت رفتاری همراه است. طبق مقالات باومیستر، خستگی ذهن اراده و اختیار را از بین می برد!

آموزش مدیریت خستگی و تصمیم گیری

نکاتی برای جلوگیری از خستگی تصمیم گیری

به عنوان مثال، پس از یک روز سخت، پر از تصمیمات بزرگ و کوچک، به خانه برمی گشتید. همسرتان از شما می پرسد شام چه می خورید؟ و با گفتن “هیچی” راحت می شوید! این پاسخ بر توانایی و بهره وری شما تأثیر می گذارد زیرا بدن و ذهن شما تغذیه نمی شوند. گزینه دیگر این است که انتخاب را به همسر خود بسپارید یا به طور تصادفی از منوی رستوران یا کوچه غذا سفارش دهید. ما این کار را به این دلیل انجام می دهیم که خسته شده ایم و راحت تر تصمیم گیری را به دیگری واگذار می کنیم یا تصادفی! باومیستر در وصیت نامه خود، با کشف مجدد بزرگ ترین نیروی انسانی، نتیجه می گیرد: «تصمیم گیری از همان اراده ای استفاده می کند که ترک شیرینی و مواد مخدر دارد.

یکی از علل خستگی تصمیم‌گیری در دنیای امروز، جهش مداوم از ابزاری به ابزار دیگر و از کار به کار دیگر است. در اواسط روز و حتی در ساعات کاری، ایمیل‌ها را چک می‌کنیم، ناگهان تصمیم می‌گیریم به واتس‌اپ نگاه کنیم و سپس به عکس‌های ثابت در اینستاگرام نگاه می‌کنیم. این میزان تغییر فرآیند نه تنها تمرکز را از بین می برد، بلکه هر بار که تصمیمی گرفته می شود، بخشی از اراده ما از بین می رود.

حالا فکر کنید و ببینید هر روز چند تصمیم کوچک می گیرید، حتی قبل از ترک خانه: چه بپوشید، کره یا پنیر، مربا یا عسل، تخم مرغ، شیر یا چای و غیره. به آن تصمیمات تجاری بزرگ و کوچک را اضافه کنید. حتی مهربان بودن هم خودش یک تصمیم است. سرگیجه به نظر می رسد! جای تعجب نیست که ما در میانه روز پس از صدها یا حتی هزاران تصمیم احساس خستگی می کنیم.

بیشتر بخوانید  چگونه با خانواده شوهر قبل و بعد ازدواج رفتار مناسب داشته باشیم؟

این مطالعه بیش از 1100 مورد آزادی مشروط را در ایالات متحده بررسی کرد. در نتیجه این تحقیق، آنچه در صدور حکم تعلیقی بیشترین نقش را ایفا کرد، جرم، سابقه یا شدت مجازات نبود، بلکه زمان وقوع پرونده بود! 70 درصد از زندانیانی که صبح زود به دادگاه آمده بودند با آزادی مشروط آزاد شدند. در مقابل، 10 درصد از زندانیانی که پرونده آنها بعداً رسیدگی شد، با آزادی مشروط آزاد شدند.

مهم نیست چقدر منطقی و با ملاحظه باشیم. گرفتن تصمیمات منسجم ذهن را به خود مشغول می کند. مشکل اینجاست که برخلاف خستگی فیزیکی که تجربه می کنیم، اغلب متوجه نمی شویم که از تصمیم گیری خسته شده ایم. ما خسته و درمانده هستیم و دیگر به هیچ چیز علاقه نداریم. بدون شک گزینه “Whatever the wind” را انتخاب می کنیم.
خستگی به وضوح این تصمیم را می گیرد که چرا افراد منطقی نمی توانند در برابر پیشنهاد خرید روکش فولاد ضد زنگ برای ماشین جدید خود مقاومت کنند!

جاناتان لاوو، استاد دانشگاه استنفورد: تحقیقات زیادی انجام شده است، اما تعیین دقیق اثرات خستگی در تصمیم گیری ممکن نبوده است. مطالعه اخیر توسط کارول دوک، روانشناس دانشگاه استنفورد، نشان داد که فقط باور داشتن اراده بیشتر، توانایی ما را برای تصمیم گیری بهتر، حتی زمانی که از تصمیم گیری خسته شده ایم، تقویت می کند.
البته دوک تأکید می کند: «این بدان معنا نیست که ما نیازی به تجدید مداوم انرژی برای کارهای دشوار نداریم. فقط به شما یادآوری می کنیم که انسان ها می توانند منابعی داشته باشند که از آنها بی خبرند!

مشکلات و خستگی ناشی از تصمیم گیری

مشکل و خستگی ناشی از تصمیم را حل کنید

نکاتی برای جلوگیری از خستگی تصمیم گیری

اکنون می دانیم که خستگی و ناتوانی بعد از ظهر نتیجه بی قراری یا عدم تعهد نیست، بلکه نتیجه تصمیم گیری ناشی از خستگی است. اگر مدام در کسب و کارتان تصمیم می گیرید، احتمالا بعد از مدتی حوصله تان سر می رود و تصمیمات بدی می گیرید. مشکل فقط تکرار “خسته نیستی!” که قابل حل نیست.

ما باید راه هایی برای مقابله با خستگی در تصمیم گیری پیدا کنیم. در حالی که افزایش قند خون به حفظ قدرت کمک می کند، راه های دیگری نیز برای مقابله با خستگی وجود دارد. این روش ها شامل طیف وسیعی از توصیه ها، از تقویت اراده و افزایش تمرکز گرفته تا اطمینان از حفظ سطح انرژی بالا در طول روز است.

1. تصمیمات روزمره را کمتر و آسان تر بگیرید

«باراک اوباما» (رئیس جمهور سابق آمریکا) و «مارک زاکربرگ» (مؤسس و صاحب فیس بوک) تقریبا هر روز لباس های تکراری می پوشند! اوباما در دوران ریاست جمهوری خود کت و شلوار سرمه ای یا خاکستری به تن داشت. زاکربرگ معمولا یک تی شرت خاکستری می پوشد. اوباما در مصاحبه ای در سال 2012 گفت: “یا من آبی سرمه ای می پوشم یا خاکستری.” من سعی می کنم انتخاب را به 2 گزینه محدود کنم! دوست ندارم تصمیم بگیرم بخورم یا بپوشم. چون باید خیلی تصمیم بگیرم!

زاکربرگ بعد از استیو جابز که همیشه یک لباس می پوشید، همین کار را می کند. او در مصاحبه های مختلف تاکید کرد که ترجیح می دهد انرژی ذهنی خود را وقف تصمیماتی مانند نحوه خدمت به مردم کند تا تصمیمات بی اهمیت.
تنظیم یک برنامه غذایی روزانه یا هفتگی مشخص نمونه ای از ساده سازی است. با کاهش تصمیمات روزمره، قدرت بیشتری برای تصمیم گیری های مهم تر باقی می ماند.

بیشتر بخوانید  شخصیت افراد از روی اشکال هندسی

جیمز کلیر، نویسنده و کارآفرین، نظریه ای به نام نظریه چهار شعله دارد. اگر زندگی را کوره ای با 4 شعله تصور کنیم، هر شعله نماد یک بعد زندگی است: خانواده، دوستان، سلامتی، کار. برای موفقیت، باید یکی از شعله های آتش را کم کنید. برای حداکثر موفقیت، باید 2 شعله را کاهش دهید!

به عبارت دیگر، شما باید انتخاب کنید که چه چیزی برای شما مهم است. اگر مد و زیبایی برای شما مهم است، تمام تلاش خود را بکنید. اگر به یک رژیم غذایی سالم اهمیت می دهید، یک هفته کامل را انتخاب کنید و هر هفته آن را تکرار کنید. آنچه برای شما مهم است را شناسایی کنید و تصمیم گیری در مورد آن را ساده کنید.

2. اولویت را به ساعات اولیه روز بدهید

مانند داستان داوران، ما در ابتدای روز تصمیمات بهتری می گیریم. در ابتدای روز و قبل از انجام کارهای دیگر، به کارهای مهم (شخصی یا کاری) رسیدگی کنید.یکی از تکنیک های مفید این است که لیست کارهای روزانه را به 5 مورد محدود کنید. ما باید این لیست را از شب قبل تهیه کنیم. محدود کردن کارهای روزانه به 5 یکی از روشن‌کننده‌ترین (و البته عصبی‌ترین) تجربیات است.

جوری مک کی، نویسنده کانادایی: این نشان می دهد که ما به چه چیزی بیشتر به توجه و انرژی نیاز داریم. وظایف پیچیده در 3 مکان اول قرار دارند. ما تا پایان روز کارهای ساده‌تر را انجام می‌دهیم.

باید بخوانید:

3. بر قدرت لحظه تمرکز کنید، نه قدرت اراده

خستگی از تصمیم گیری باعث می شود احساس کنیم که کنترل نداریم. تمرکز بر لحظه ها یکی از سریع ترین راه ها برای خلاص شدن از شر این احساس است. اگر همین کارها را به صورت زنجیروار انجام دهید، برای شروع کار بعدی، مبارزه کمتری با خودتان خواهید داشت.
این پدیده در روانشناسی «اثر زیگزاگ» نامیده می شود. بر این اساس، پس از شروع کاری، مغز ما تا زمانی که کاری را انجام ندهیم، از توجه به آن کوتاهی نمی کند. ساده ترین مثال از این پدیده، روش نگارش ارنست همینگوی است:

“بهترین راه این است که وقتی کارتان خوب است متوقف شوید و بدانید که در آینده چه اتفاقی قرار است بیفتد!” به این ترتیب، هرگز نگران نوشتن نخواهید بود. اینگونه است که ناخودآگاه شما دائماً روی آن کار می کند. اما اگر آگاهانه یا نگران کننده به آن فکر کنید، ایده خود را از دست می دهید و مغزتان قبل از شروع آن خسته می شود!
فرقی نمی کند الگوسازی همینگوی باشد یا با استفاده از قانون 5 دقیقه (تقسیم کار به فواصل 5 دقیقه ای)، راه درست استفاده از قدرت لحظه را پیدا کنید.

  در مورد خستگی تصمیم چه می دانید؟

راه های مقابله با خستگی تصمیم گیری

4. زمانی که انگیزه و اراده شما قوی است، روی تصمیم گیری های بزرگ تمرکز کنید

آنها به جای تلاش برای بهبودی، در غم خود غوطه ور می شوند و بنابراین شکست بیشتری را تجربه می کنند. به عنوان مثال، می توانید یک وعده غذایی یکشنبه را در روز جمعه برنامه ریزی کنید. به این ترتیب از انتخاب غذاهای ناسالم و ناسالم خودداری می کنید.
یکی از موثرترین کارها، اختصاص زمانی برای تمرکز روزانه در ابتدای روز است. اینگونه است که 2 ساعت اول روز را بدون مزاحمت شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن ها یا اخبار صبحگاهی، صرف انجام کار خود می کنیم.
علاوه بر این، اگر از قبل برای این دوره برنامه ریزی کنید، تصمیم در این دوره به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید  محرک ها و عوامل ایجاد اختلال اضطراب کدامند؟

5. از چرت بعد از ظهر انرژی بگیرید

چرت زدن به کاهش خستگی ناشی از تصمیم گیری کمک می کند تحقیقات نشان داده است که چرت زدن برای مغز مفید است و موانع و گرفتگی عضلات را از بین می برد. این نتیجه پدیده ای است که محققان آن را «نظریه خانه» می نامند. هنگامی که ما می خوابیم، مغز برخی از اتصالات را بین اعصاب باقی می گذارد. در نتیجه، پس از بیدار شدن از خواب، فضایی برای داده های جدید وجود دارد.
اگر از تصمیم گیری خسته شده اید، اهمال کاری ذهن شما را باز می گرداند. این شما را به پتانسیل کامل خود باز نمی‌گرداند، اما حداقل برای مدتی تصمیمات بهتری خواهید گرفت.

توصیه های زیر نیز خوب است که در نظر بگیرید:

تمام جلسات را برای صبحانه یا کمی بعد از ناهار برنامه ریزی کنید. او در حال حاضر قدرت ذهنی بیشتری دارد. جلسات و قرارهای بعدازظهر و عصر را حذف کنید. تحقیقات نشان می دهد که افراد در اوایل بعدازظهر تصمیمات بهتری می گیرند.
آخر هفته ها خاموش می شود. بین کار و زندگی شخصی حد و مرز تعیین کنید. ما نمی توانیم تصمیمات خود را بدون استراحت و انرژی کافی در خارج از محل کار متعادل کنیم.

اگر نمی توانید 2 توصیه قبلی را رعایت کنید، 1 تا 2 ساعت را برای هفته بعد به آمادگی اختصاص دهید. بسیاری از مردم بخشی از تعطیلات آخر هفته را صرف سازماندهی برنامه خود در هفته آینده می کنند. این کار خستگی ناشی از تصمیم گیری در روز اول هفته را کاهش می دهد.
همیشه تصمیم بگیرید که شب قبل چه بپوشید. به ویژه زنان باید کیف، کفش و لوازم جانبی خود را انتخاب کنند.
یک یادآوری برای رفتن به باشگاه در تلفن خود تنظیم کنید. واقع بین باش؛ اگر می توانید به جای 5 بار فقط دو بار در هفته به باشگاه بروید، با یک دوست یا با خودتان در باشگاه بمانید. به عبارت دیگر، از قبل در مورد زمان تصمیم بگیرید.

سطح گلوکز را بالا نگه دارید تا مغز خود را با انرژی نگه دارید. سعی کنید به جای شیرینی ها و تنقلات ناسالم از میان وعده های سالم استفاده کنید.
از تصمیم گیری های ناگهانی خودداری کنید. به شیطان درونت گوش نده! به عواقب تصمیم گیری فکر نمی کند!
آخرین توصیه بسیار مهم است. در دنیای امروزی که مردم در تماس دائمی هستند، ارسال پیام یا ایمیل در پایان شب کار خوبی نیست. با نه گفتن از موقعیت های شرم آور یا پیچیده اجتناب کنید. اگر نمی‌توانید خودتان را کنترل کنید، پیام یا ایمیل را در بخش «پیش‌نویس» ذخیره کنید و روز بعد آن را کنار بگذارید. در مورد تصمیمات آخرالزمانی هم همینطور است: آنها را به روز بعد موکول کنید.

نتیجه: نفوذ مداوم به پیام رسان ها و پرش های مداوم بین سایت ها و برنامه ها نشان می دهد که زندگی ما به طور فزاینده ای پر از تصمیمات خرد است. این شغل ارزان نیست. هر چه بیشتر تصمیم بگیریم، بیشتر از تصمیم گیری خسته می شویم.
موفقیت شغلی به طور فزاینده ای به تصمیمات خوب بستگی دارد. برای اینکه بتوانیم تصمیمات خوبی بگیریم، باید به افکار خود توجه کنیم و سطح انرژی خود را کاهش دهیم. با شناخت خستگی ناشی از تصمیم گیری و نحوه برخورد با آن، می توانیم بهره وری خود را افزایش دهیم. آیا از تصمیم گیری خسته شده اید؟ چه راه هایی برای جلوگیری از این اتفاق وجود دارد؟


دیدگاهتان را بنویسید