غرب کمک مالی به طالبان را محدود می کند



غرب در تلاش است تا با محدود کردن بودجه به مناطقی در افغانستان که دختران مجاز به تحصیل هستند، طالبان را تشویق کند تا به وعده های خود مبنی بر بازگشایی مدارس برای دختران عمل کند.

روزنامه بریتانیایی گاردین با اشاره به وعده طالبان مبنی بر اینکه همه دختران در تمام سطوح تحصیلی از بهار 1400 می توانند به مکتب بازگردند، در گزارشی به این برنامه اشاره کرد و آنها نیاز به مدرکی دال بر آمادگی مالی و برنامه بودجه برای بازگشت دختران دارند. به مدرسه.

به گفته این منابع دیپلماتیک، تا زمانی که طالبان برنامه خاصی را در سطح ملی ارائه ندهند، بودجه در نظر گرفته شده برای پرداخت معاشات معلمان تنها در مناطقی که دختران در آن تحصیل می کنند پرداخت خواهد شد.

این پروژه توسط صندوق بازسازی افغانستان، شعبه بانک جهانی تمویل می شود. این صندوق منبع اصلی کمک به افغانستان قبل از بازگشت طالبان به قدرت بود. حداقل 1.5 میلیارد پوند از وجوه این بانک از اوت گذشته مسدود شده است.

به گزارش گاردین، هیات مدیره بانک جهانی احتمالا در نشست ماه آینده خود تصمیم خواهد گرفت که آیا اجازه پرداخت وجوه این صندوق را بدهد یا خیر. برای اولین بار از ماه اوت، این تصمیم به کمک های بشردوستانه محدود نمی شود، بلکه حقوق کارکنان مراکز حیاتی از جمله بیمارستان ها و مدارس را نیز پوشش می دهد.

در ماه دسامبر، 280 میلیون از صندوق برای کمک های بشردوستانه، به ویژه برای تمویل برنامه جهانی غذا و یونیسف در افغانستان، آزاد شد. از این مبلغ هیچ هزینه ای برای پرداخت حقوق وجود نداشت.

بیشتر بخوانید  ثبت اولین مورد کرونا در بازی های المپیک 2020 - اخبار ورزشی جهان - اخبار ورزشی تسنیم

در حالی که کشورهای غربی به شدت از افغانستان انتقاد کرده اند، گاردین به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: «توافق فزاینده ای وجود دارد که غرب باید از کمک های بشردوستانه و کمک های مالی معمول فراتر رود. کمک به حقوق معلم «اما این کمک مشروط به ترک تحصیل دختران است.

لندن و دیگر پایتخت‌های «غربی» بنا به گزارش‌ها خواستار آزادسازی بیشتر دارایی‌های صندوق شده‌اند، اما مجوزهای پرداخت بیشتر در انتظار تصمیم هیئت‌مدیره بانک جهانی است. این تصمیم به عنوان یک راهنما در مورد نحوه مصرف وجوه آزاد شده برای پرداخت معاشات در بخش های آموزش، صحت و زراعت خواهد بود و به دست طالبان نخواهد رسید.

به نظر می رسد این وجوه از طریق فهرستی از پیشنهادات نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل، یونیسف یا کمیته بین المللی صلیب سرخ و با واریز مستقیم به حساب های بانکی آنها به کارکنان ردیف اول در بخش های بهداشت و آموزش پرداخت می شود. منابع گاردین تاکید می کنند که این یک پروژه میان مدت است و طالبان آرام آرام متوجه می شوند که این تنها راه انتقال کمک های جهانی است.

آژانس های بین المللی کمک های بشردوستانه می گویند تحریم ها علیه طالبان و جدایی سیستم بانکی جهانی از افغانستان، انتقال پول نقد به این کشور را عملا غیرممکن کرده است. در دسامبر 2021، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای را تصویب کرد که اجازه می دهد یک رابطه محدود بین سیستم بانکی جهانی و افغانستان وجود داشته باشد.

انگلیس با پذیرش امکان انتقال کمک های بشردوستانه به افغانستان، برنامه دارد تا امسال 280 میلیون به کشور آسیب دیده از این بحران بپردازد.

بیشتر بخوانید  واکنش قابل توجه کولاکووی به حذف تیم ملی والیبال از المپیک

گاردین می گوید که ایالات متحده در حال رایزنی با مقامات بانک مرکزی به منظور یافتن راه هایی برای افزایش استقلال و اعتبار مهم ترین نهاد مالی افغانستان برای همکاری با جامعه جهانی است. مقامات دیپلماتیک به گاردین گفته اند که جلوگیری از استفاده از کمک های بشردوستانه 8 میلیارد روبلی توسط بانک مرکزی به عنوان منبع کمک های بشردوستانه تنها یک سوء تفاهم است و اگر این پول به طالبان بازگردانده شود، می تواند به عنوان شناسایی تعبیر شود.

بانک انکشاف آسیایی روز سه شنبه 450 میلیون یورو به ویژه برای بخش زراعت افغانستان اختصاص داد.

دیدگاهتان را بنویسید