علت توده سینه در زنان چیست؟


شاید شما دوش بگیرید و ناگهان توده ای را زیر بغل خود احساس کنید که هرگز متوجه وجود آن نشده اید. در چنین مواقعی معمولا افراد به بدترین شکل ممکن فکر می کنند و دچار اضطراب و وحشت می شوند که البته می توان گفت طبیعی است.

علت توده سینه (سرطان سینه) در زنان چیست؟

علت توده سینه (سرطان سینه) در زنان چیست؟

با این حال، خبر خوب این است که بیشتر توده های سینه بی ضرر هستند و مشکل جدی نیستند و به راحتی قابل درمان هستند، اما برای بررسی بیشتر باید حتما با پزشک مشورت کنید. هرگز از مراجعه به پزشک خجالت نکشید و به یاد داشته باشید که اکثر توده های سینه خوش خیم هستند.

معاینه پزشکی می تواند تنها چند دقیقه از وقت شما را بگیرد، اما گاهی اوقات انجام ندادن چند دقیقه معاینه می تواند منجر به پشیمانی مادام العمر شود. فقط پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا توده سینه خطرناک است یا خیر.

در قدم اول باید در اولین فرصت بدن خود را به دقت بررسی کنید. مراقب مایل هایی که دارید و اینکه آیا و در چه زمانی منقضی می شوند، باشید.

=========================================

علل و عوامل ایجاد توده سینه

علت توده سینه در زنان چیست؟

علت سرطان سینه ناشناخته است. هر زنی ممکن است به سرطان سینه مبتلا شود، اما برخی از زنان بیشتر از سایرین مستعد ابتلا هستند. اگر موارد زیر را دارید، خطر ابتلا به سرطان سینه بیشتر است:

1- مادر، خواهر یا دختر شما سرطان سینه داشتند.

2. یکی از والدین، خواهر، برادر، پسر یا دختر شما تغییراتی در ژن های BRCA1 و BRCA2 داشته است (در برخی موارد این نوع تغییر ژنتیکی در خانواده هایی مشاهده شده است که یکی از آنها سرطان سینه داشته است).

3- اولین قاعدگی در سن 12 سالگی یا زودتر اتفاق افتاد.

4. یائسگی بعد از 55 سالگی اتفاق افتاد.

سن بالای 50 سال خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد (از هر 5 سرطان، 4 مورد در زنان بالای 50 سال رخ می دهد).

6- اولین زایمان بعد از 30 سالگی است یا اصلا زایمان نمی کنید.

7. اگر تابش قفسه سینه قبل از 30 سالگی انجام شده باشد.

8. مصرف مقادیر زیاد استروژن (هورمون زنانه) بعد از یائسگی

9- افزایش وزن بعد از یائسگی

10. استفاده از قرص های ضد بارداری احتمال ابتلا به سرطان را اندکی افزایش می دهد.

11- سابقه قبلی سرطان سینه (در پستان شخص دیگری)

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد الکل با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.

=========================================

انواع توده ها چیست؟

انواع مختلفی از توده ها در پستان یافت می شوند، اما در بسیاری از زنان شایع ترند: فیبروآدنوم، کیست، توده های ناشی از التهاب و عفونت، بیماری فیبروکیستیک پستان، نکروز چربی و برخی توده های خاص دیگر. علائم و درمان این توده ها

علائم و نشانه ها

اغلب اولین علامت سرطان سینه وجود توده در سینه است، این توده اغلب در قسمت فوقانی و بیرونی (کناره سینه کنار بازو) دیده و احساس می شود، معمولاً بدون درد است و می تواند به آرامی یا سریع رشد کند. سایر علائم سرطان سینه عبارتند از:

  • تغییر رنگ سینه، ظاهر شدن دانه هایی مانند پوست پرتقال روی پوست سینه
  • تغییر در اندازه و شکل سینه
  • وجود ترشح از نوک پستان
  • چین و چروک پوست سینه، فرورفتگی و وارونگی نوک پستان در هنگام تحریک
  • بزرگ شدن غدد زیر بغل

لازم به ذکر است که درد، لمس دردناک و گزگز سینه بدون توده در سینه اغلب از علائم سرطان نیستند و معمولاً به دلایل مختلف بروز می‌کنند و شایع هستند، اما در هر صورت علائمی در پستان که بیشتر از چند روز. بنابراین نیاز به بررسی و ارزیابی توسط اعضای تیم سلامت دارد.

=========================================

تشخیص توده پستان

راه های تشخیص سرطان سینه

بسیاری از زنان به طور تصادفی یا با معاینه پستان به سرطان سینه مبتلا می شوند. در برخی موارد، سرطان سینه با معاینات فیزیکی معمول یا غربالگری ماموگرافی (رادیوگرافی پستان) تشخیص داده می شود. ماموگرافی یک اشعه ایکس ساده است که برای بررسی توده های سرطانی استفاده می شود. ابزار تشخیصی توانایی تشخیص جرم را قبل از لمس کردن دارد.

توجه به این نکته مهم است که اکثر توده های شناسایی شده سرطان زا نیستند و کیست ها با مایعی پر شده اند که در بافت پستان وجود دارد و در طول چرخه قاعدگی افزایش یا کاهش می یابد. برای تشخیص نهایی از ام آر آی و بیوپسی کیست یا توده نیز استفاده می شود.

در مواردی که نیاز به نمونه توده ای است، محل توده اغلب با بی حسی بیهوش می شود و بخشی از توده یا مایع داخل کیست با سوزن یا برش جراحی برای آزمایش های آزمایشگاهی برداشته می شود.سرطان به نواحی اطراف گسترش می یابد.

توجه: هر گونه توده یا برآمدگی که پس از چند روز از بین نمی رود باید توسط تیم مراقبت های بهداشتی بررسی شود.

=========================================

از این درد نترس

علت توده سینه در زنان چیست؟

تغییرات فیبروکیستیک در پستان یک بیماری شایع در زنان است که در 99 درصد درمان‌های غیرجراحی کاملاً قابل درمان است. بیماری فیبروکیستیک پستان در واقع یک بیماری نیست بلکه تغییری در سینه زنان است که با درد و تورم سینه قبل از قاعدگی و بهبود نسبی آن بعد از قاعدگی همراه است.

تقریباً 80 درصد از زنان این عارضه را در مقطعی از زندگی خود تجربه می کنند، اما شدت آن در افراد مختلف یکسان نیست. در مواردی که درد خفیف است، تجویز ویتامین‌ها و پرهیز از مواد محرک مانند قهوه، چای پررنگ، نسکافه و کاکائو به طور موثری درد را تسکین می‌دهد، اما اگر درد شدید و آزاردهنده باشد، داروهای دیگری تجویز می‌شود.

این کیست ها اغلب خوش خیم هستند

کدام کیست ها را باید جراحی کرد؟

کیست ها توده هایی با دیواره های نازک پر از مایع هستند، درست مانند توپ پینگ پنگ پر از آب. این کیست‌ها می‌توانند در هر جایی از بدن از جمله سینه‌ها ایجاد شوند و آنقدر شایع هستند که بسیاری از زنان ممکن است یک یا چند کیست در یک یا هر دو سینه داشته باشند. کیست ها علت خاصی ندارند، اما به نظر می رسد با وضعیت هورمونی فرد مرتبط باشند، با این حال وجود کیست لزوما به معنای اختلال هورمونی در یک زن نیست.

خوشبختانه کیست ها اغلب خوش خیم هستند و مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کنند. در صورتی که درد همراه با درد باشد می توان از داروهای خوراکی برای درمان درد استفاده کرد، اگر کیست بزرگ باشد یا پزشک تشخیص دقیق تری را لازم بداند، آن را با یک سوزن نازک تخلیه می کند که بسیار راحت و راحت است. بدون درد و همچنین می توان آن را به صورت سرپایی انجام داد. در صورت مشکوک شدن به کیست های کوچک، می توان آنها را با سونوگرافی خشک کرد و برای آزمایش سلولی به آزمایشگاه فرستاد.

در بیشتر موارد، این اقدامات برای درمان کیست کافی است، اما جراحی به ندرت مورد نیاز است. مثلاً در کیست هایی که مایع خونی است یا توده های دیگری در کنار آنها مشاهده می شود یا اینکه کیست پس از چند بار ترشح و مدت کوتاهی پس از ترشح عود می کند یا برخی از آنها سفت یا جامد هستند یا مشکوک به بدخیمی هستند. عملیات.

این توده بیشتر در زنان جوان دیده می شود

فیبروآدنوم ها شایع ترین تومورهای خوش خیم پستان هستند که بیشتر در زنان 20 تا 35 ساله دیده می شود، اما در نوجوانان نیز قابل مشاهده است. فیبروآدنوم پستان قبل از 25 سالگی بیشتر از کیست است و در این دسته از زنان باعث اضطراب و وحشت می شود. این توده ها می توانند دو طرفه باشند (در هر دو پستان) و گاهی اوقات در هر سینه چندین عدد وجود دارد.

اگر تشخیص فیبروآدنوم توسط پزشک تأیید شود معمولاً جراحی لازم نیست، اما اگر توده در حال رشد باشد یا اندازه آن به اندازه ای باشد که بتوان آن را برداشت، جراحی ضروری است. این عمل ساده و بی خطر است و به دلیل زیبایی که دارد مشکل خاصی در سینه ایجاد نمی کند زیرا با برش بسیار کوچک انجام می شود و با نخ ظریف و جاذب ترمیم می شود.

ممکنه عفونت سینه داشته باشه!

توده های التهابی در اثر عواملی مانند عفونت ایجاد می شوند. التهاب در بافت سینه باعث ایجاد توده یا سفتی در سینه می شود. حتی گاهی اوقات با قرار دادن آن در پوست یا نوک پستان علائم سرطان را تقلید می کند.عفونت بافت پستان اغلب در زنان شیرده اتفاق می افتد، اما گاهی اوقات در افراد دیگر دیده می شود. درمان اولیه این توده ها استفاده از آنتی بیوتیک است و بیماران باید فوراً با پزشک مشورت کرده و دارو مصرف کنند زیرا این التهاب می تواند به آبسه تبدیل شود.

در این مورد، تخلیه جراحی لازم است. گاهی اوقات عفونت های قارچی سینه باعث التهاب می شود که نیاز به درمان با داروهای خاصی دارد. گاهی اوقات علت التهاب ناشناخته است و میکروب خاصی در اجساد یافت نمی شود. و در این مورد درمان های خاصی وجود دارد که بیماری را به خوبی کنترل می کند.

جرمی که در اثر ضربه ایجاد می شود

در سینه های بزرگ، بافت چربی اغلب در اثر ضربه آسیب دیده و مانند یک توده بدون درد احساس می شود. این ضایعه نیازی به درمان خاصی ندارد و اغلب خود به خود ناپدید می شود، اما در برخی موارد از آنجایی که تفاوت آشکاری با ضایعه بدخیم ندارد، نمونه برداری و برداشتن آن ضروری است. لازم به ذکر است که هر توده ای که پس از ضربه ایجاد شود نکروز چربی نیست.

گاهی این ضربه عاملی است برای توجه بیشتر خانم ها به سینه ها و کشف توده هایی که از قبل وجود داشته، اما به دلیل دردناک نبودن از دید پنهان مانده اند، بنابراین برجستگی هایی که بعد از ضربه کشف می شوند باید به طور دقیق بررسی شوند.

اکنون نمونه بگیرید

در مورد همه توده های خوش خیم باید گفت که تشخیص توده های خوش خیم یا بدخیم توسط پزشک متخصص انجام می شود. اگر پزشک شما بیوپسی یا جراحی را برای تشخیص دقیق توصیه می کند، باید در اسرع وقت این کار را انجام دهید زیرا آسیب یک نمونه برداری ساده بسیار کمتر از عدم تشخیص و تأخیر در درمان توده بدخیم (سرطان زا) است. به یاد داشته باشید که سرطان سینه تا زمانی قابل درمان است که از تشخیص و درمان آن غافل نباشیم.

=========================================

درمان توده سینه

اگر مشخص شد که توده سرطان زا است، تصمیم گیری در مورد درمان با مشورت شما انجام می شود.معمولاً مشاوره جراحی یا انکولوژی انجام می شود. تصمیم گیری در مورد نوع درمان بر اساس موارد زیر اتخاذ می شود:

1- سپتامبر

2- میزان پیشرفت و گسترش سرطان

3- آیا رشد سرطان با هورمون ها افزایش می یابد؟

4- نوع سرطان

درمان‌های جراحی احتمالی شامل لامپکتومی (برداشتن بافت یا توده سرطانی) و ماستکتومی (برداشتن کل پستان) است. بخشی یا تعداد زیادی از غدد لنفاوی زیر بغل را می توان برداشت. سایر گزینه های درمانی شامل پرتودرمانی، شیمی درمانی و هورمون درمانی است. درمان های مختلف ممکن است.

برای استفاده به صورت جداگانه یا ترکیبی. اگر ماستکتومی کرده اید، در مورد روش های بازسازی و ترمیم سینه و همچنین استفاده از ابزار مصنوعی با جراح خود صحبت کنید.

نکته: اگر استروژن مصرف می کنید، مصرف آن را با پزشک خود قطع کنید.

پیش آگهی: میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان پستان در حال بهبود است. اگر زنان به طور مرتب سینه های خود را چک کنند، اکثر سرطان ها در مراحل اولیه تشخیص داده می شوند. امروزه با پیشرفت ابزارهای تشخیصی مانند اشعه ایکس قفسه سینه، بیشتر سرطان ها قبل از لمس تشخیص داده می شوند که شانس درمان موثر را تا حد زیادی افزایش می دهد.

=========================================

توصیه هایی برای پیشگیری از سرطان سینه

1- برای حفظ سلامت جسمی و روحی ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید نیم ساعت پیاده روی در اکثر روزهای هفته بسیار مفید است.

2- از آنجایی که سلول های چربی استروژن ترشح می کنند، خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که بعد از نوجوانی 15-10 کیلوگرم اضافه می کنند بیشتر است، بنابراین حفظ وزن طبیعی نقش موثری در پیشگیری از سرطان دارد.

3- رژیم غذایی سالم (لبنیات کم چرب – میوه و سبزیجات زیاد) و کاهش مصرف الکل در پیشگیری موثر است.

برای زنانی که بچه دارند، شیردهی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

تا حد امکان از درمان جایگزین استروژن بخصوص پس از یائسگی خودداری کنید، زیرا خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

=========================================

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


بیشتر بخوانید  در مورد قرص ضد بارداری روکین چه میدانید ؟

دیدگاهتان را بنویسید