ایران و فیروز منتظر بچه دار شدن هستند



مدیرکل محیط زیست استان سمنان از موفقیت آمیز بودن جفت گیری دو یوزپلنگ نگهداری شده در پارک ملی توران خبر داد و گفت: این برای اولین بار در جهان است که دو یوزپلنگ آسیایی در اسارت پرورش می یابند.

این ساعت و این تاریخ را باید به خاطر داشت، شاید این نقطه عطفی برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، صدها یا حتی هزاران یوزپلنگ آسیایی در کشورهای مختلف مانند هند، پاکستان و ایران در طول تاریخ باشد. آنها در سمت انسان ریشه دوانده اند، اما اگر چنین اتفاقی می افتاد، اکنون وضعیت این گونه ها در جهان در آستانه انقراض نبود.

امیر عبدوس مدیرکل محیط زیست استان سمنان اعلام کرد: ساعت 7 روز شنبه دوم بهمن ماه با مشاهده علائم فحلی در یوزپلنگ ماده (ایران)، راهرو عشق یوز نر (ایران) فیروز) باز بود.

وی ادامه داد: بر اساس دانش به دست آمده از تجربه پرورش یوزپلنگ آفریقایی، زمان معرفی این آشنایی 72 ساعت به طول انجامید. این در حالی است که دوربین های تحقیقاتی این مرکز از دو یوزپلنگ که در ساعات مختلف روز و اغلب در ساعات اولیه صبح و اوایل صبح تلاش می کردند 17 بار بارور کنند فیلمبرداری کردند.

وی ایجاد یک یوزپلنگ جوان در توران را در کمک به جفت گیری یوزپلنگ موفق دانست و گفت: خبر خوبی که منتظرش بودیم نیز در راه است.

شایان ذکر است ایران یک یوزپلنگ ماده سه ساله بود که در اواسط فروردین ماه سال 1395 از پارک پردیسان تهران به پایگاه حمایتی 700 هکتاری در پارک ملی توران در شاهرود استان سمنان منتقل شد.

بیشتر بخوانید  گزارش هواشناسی ۲۳ آبان ۱۴۰۰ / هوا در برخی استان‌ها تا ۱۲ درجه سرد می‌شود -

یوزپلنگ نر در سال 1391 در منطقه توران شناسایی و به نام فیروز نامگذاری شد که در آن زمان فیروز یک یوزپلنگ بالغ و حدود 2.5 سال سن داشت و اکنون در سال 1400 حدود 11.5 سال سن دارد.

فروردین ماه امسال در پارک ملی توران شاهرود استان سمنان با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و اداره منابع طبیعی با روش های استاندارد بین المللی احیا شد.

دیدگاهتان را بنویسید