تاثیر آتشفشان ها بر رنگ غروب خورشید



نقاشی آیا می دانستید آتشفشان ها چه تاثیری بر رنگ غروب خورشید دارند؟ دانشمندان دلیل تغییر رنگ غروب خورشید در ماه های اخیر را فوران کوه های آتشفشانی می گویند. تغییر غیرعادی رنگ خورشید به نارنجی آتشین در غروب آفتاب هفته گذشته توجه دانشمندان را به خود جلب کرد.

برخی کارشناسان بر این باورند که این رنگ های غیرعادی نتیجه وجود غبار و گازهایی است که در اثر فوران آتشفشان کاساتوچی در آلاسکا در 7 آگوست در جو منتشر می شود. هنگامی که این آتشفشان ماه گذشته فوران کرد، توده ای از خاکستر (بیش از 10600 متر) را به جو پرتاب کرد.

مشاهدات در اطراف آتشفشان پس از فوران نشان داد که مقدار زیادی رسوب خاکستری در عمق 15 سانتی متری از فاصله 25 کیلومتری آتشفشان این منطقه را پوشانده است. یکی از اجزای غبار تزریق شده به جو که باد به تمام نقاط جهان می برد، دی اکسید گوگرد است که می تواند با جو واکنش داده و ذرات سولفات را تشکیل دهد. این ذرات معلق به همراه خاکستر و غبار می توانند رنگ خورشید را در غروب آفتاب تغییر دهند.



به گفته دانشمندان، غروب خورشید به رنگ قرمز دیده می شود، زیرا در آن لحظه پرتوهای خورشید باید دورتر از جو حرکت کنند، بنابراین فقط پرتوهای با طول موج بالا در انتهای طیف نور می توانند این کار را انجام دهند. این موج طیف قرمز خواهد بود. به ویژه ذرات سولفات با افزودن موانع در مسیر پرتوهای نور، این پدیده را تقویت کرده و رنگ غروب خورشید را غیرطبیعی جلوه می دهد.

بیشتر بخوانید  چگونه طوطی را بدون ترسیدن رام یا دستی کنیم؟

به گزارش MSNBC، اولین تغییرات غیر طبیعی در رنگ خورشید در 27 آگوست مشاهده شد و دانشمندان معتقدند که این پدیده طبیعی است و معمولاً پس از فوران آتشفشانی رخ می دهد.


دیدگاهتان را بنویسید