خواص درمانی و درمانی پنج انگشت


فواید دارویی و درمانی گیاه پنج انگشتی

گیاهی با پنج انگشت

این گیاه فلفل صحرایی نیز نامیده می شود و در بسیاری از نقاط ایران می روید. درختچه ای زیبا به ارتفاع یک متر است که به دلیل داشتن گل های زیبا گاهی به عنوان گیاه زینتی کاشته می شود. به همین دلیل به آن پنج انگشت می گویند که برگ های آن پنجه ای و دارای پنج انگشت است. گلها آبی هستند و شبیه یک سنبله بلند هستند که سپس به گل تبدیل می شوند.

میوه این گیاه قابض است و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. مبتلایان به بواسیر یا شقاق می توانند از اثر درمانی آن بهره مند شوند و برای رفع عوارض در جوشانده این گیاه بنشینند.میوه این گیاه اثرات درمانی زیادی بر روی رحم دارد.قاعدگی را تنظیم می کند و برگ های این گیاه التهاب رحم را بهبود می بخشد. . می بخشد و عفونت را از بین می برد.

فواید آن به حدی است که از این گیاه در قرص های گیاهی استفاده می شود که برای تنظیم قاعدگی و کاهش خونریزی استفاده می شود.برگ های این گیاه در زمان های قدیم شهوت را کاهش می دهد و پارسا در بهار این گیاه را در زیر آن ها می پوشاندند.از میوه ها و برگ ها ادرار را زیاد می کند و مقدار زیاد آن برای کلیه ها مضر است.

این گیاه برای درمان سردرد نیز مفید است.

پنج انگشت گیاهی بسیار موثر برای درمان اختلالات قاعدگی است

داروی VITAGNUS از گیاه پنج انگشت تهیه شده که حاوی 90 تا 80 میلی گرم عصاره خشک این گیاه است.این دارو برای رفع اختلالات قاعدگی و یائسگی کاربرد دارد.اما به نظر می رسد گیاه نوک انگشت بر روی محور هیپوتالاموس-هیپوفیز. این گیاه باعث کاهش ترشح FSH * و افزایش ترشح LH ** و پرولاکتین از غده هیپوفیز می شود.

هورمون های FSH و LH در تولید استروژن (هورمون جنسی زنانه) از تخمدان ها و دوره تخمک گذاری در زنان شرکت می کنند.تحقیقات نشان داده است که گیاه پنج انگشتی حاوی ترکیبات استروژن نیست و مستقیماً روی تخمدان ها تأثیر نمی گذارد.

به دلیل اثر هورمونی این دارو مصرف آن در بارداری ممنوع است.در اکثر مطالعات هیچگونه عارضه ای با مصرف این دارو مشاهده نشده است اما به ندرت واکنش های آلرژیک، سردرد و افزایش خونریزی گزارش شده است.قاعدگی وجود دارد. این می تواند با قرص های ضد بارداری، داروهای ضد بارداری خوراکی و هورمون ها تداخل داشته باشد.

بیشتر بخوانید  چه عواملی باعث ایجاد مال اکلوژن می شود؟

برای مصرف این دارو روزی 40 قطره در کمی آب یا آبمیوه میل شود و نیم ساعت قبل از صبحانه (با معده خالی) میل شود البته یادآور می شوم که حتما باید دارو را زیر نظر پزشک مصرف کنید. و با دستور او.و از مصرف خودسرانه خودداری کنید.

پنج انگشت

مکانیزم اثر پنج انگشت

مکانیسم دقیق اثر این گیاه مشخص نیست، اما مطالعات نشان داده است که این گیاه آگونیست گیرنده های دوپامین نوع II (D2) بوده و ترشح پرولاکتین را کاهش می دهد. این گیاه باعث کاهش ترشح FSH و افزایش ترشح LH و پرولاکتین از غده هیپوفیز می شود. هورمون های FSH و LH در تولید استروژن (هورمون جنسی زنانه) از تخمدان ها و در دوره تخمک گذاری در زنان موثر هستند.

بررسی ها نشان داده است که گیاه پنج انگشتی حاوی ترکیبات استروژنی نیست و به طور مستقیم روی تخمدان ها اثر نمی گذارد، این گیاه در بسیاری از نقاط ایران می روید. درختچه ای زیبا به ارتفاع یک متر است که به دلیل داشتن گل های زیبا گاهی به عنوان گیاه زینتی کاشته می شود. به همین دلیل به آن پنج انگشت می گویند که برگ های آن پنجه ای و دارای پنج انگشت است. گلها آبی هستند و شبیه یک سنبله بلند هستند که سپس به گل تبدیل می شوند. قسمت مورد استفاده در این گیاه میوه آن است.

به این گیاه فلفل صحرایی نیز می گویند و در بسیاری از نقاط ایران می روید. درختچه ای زیبا به ارتفاع یک متر است که به دلیل داشتن گل های زیبا گاهی به عنوان گیاه زینتی کاشته می شود. به همین دلیل به آن پنج انگشت می گویند که برگ های آن پنج انگشت است. گلها آبی هستند و شبیه یک سنبله بلند هستند که سپس به گل تبدیل می شوند.

میوه این گیاه قابض است و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. مبتلایان به بواسیر یا شقاق می توانند از اثر درمانی آن بهره مند شوند و برای رفع عارضه در جوشانده این گیاه بنشینند، میوه این گیاه اثرات درمانی زیادی بر روی رحم دارد. قاعدگی را تنظیم می کند و برگ های این گیاه التهاب رحم را بهبود می بخشد و عفونت را از بین می برد.

بیشتر بخوانید  بهترین داروی گیاهی برای سنگ کلیه چیست؟

فواید آن به حدی است که از این گیاه در قرص های گیاهی که برای تنظیم قاعدگی و کاهش خونریزی استفاده می شود استفاده می شود.برگ های این گیاه در زمان های قدیم شهوت را کاهش می دهد و در بهار پارسا این گیاه زیر آنها بوده است. که شهوت بر آنها غلبه نمی کند.

ویژگی های گیاه پنج انگشتی

مشخصات این گیاه دارویی

درختی است با برگ های پنجه مانند و گل های ارغوانی که پس از فصل گرده افشانی میوه ای به رنگ قهوه ای روشن می دهد. و در رودخانه ها و مناطق پست و دره ها بیشتر دیده می شود. قسمت مورد استفاده در این گیاه میوه آن است. اولین مورد گزارش شده مصرف مربوط به بقراط بود که از خیساندن در شراب برای کنترل خونریزی پس از زایمان استفاده کرد.

ویژگی های گیاه پنج انگشتی

خواص گیاه دارویی پنج انگشتی

با تاثیر بر محور مرکزی ترشح هورمون در بدن، یعنی غده هیپوتالاموس-هیپوفیز با افزایش LH و کاهش FSH عمل خود را انجام می دهد تنظیم قاعدگی: با افزایش ترشح پروژسترون به استروژن، عملکرد تخمدان بهبود می یابد. بنابراین اختلالات قاعدگی را کاهش می دهد تنظیم ترشح پرولاکتین: افزایش ترشح پرولاکتین با اتصال مستقیم به گیرنده های دوپامین منجر به کاهش ترشح پرولاکتین می شود.

پیشگیری از اختلالات سینه: از اختلالات سینه در دوران قاعدگی جلوگیری می کند، ترشح شیر از سینه را افزایش می دهد و منجر به بزرگ شدن سینه می شود، به ویژه گرگرفتگی را کاهش می دهد مهار فیبروم رحم: از رشد فیبروم در دیواره رحم جلوگیری می کند.

کمپرس میوه و برگ آن ادرار را زیاد می کند و مقدار زیاد آن برای کلیه مضر است این گیاه در درمان سردرد نیز مفید است پنج انگشت گیاهی بسیار موثر برای درمان اختلالات قاعدگی. حاوی 80-90 میلی گرم عصاره خشک این گیاه است. این دارو برای رفع اختلالات قاعدگی و یائسگی استفاده می شود.

مکانیسم دقیق اثر این محصول به اثبات نرسیده است اما به نظر می رسد گیاه پنج انگشتی بر روی محور هیپوتالاموس-هیپوفیز عمل می کند. این گیاه باعث کاهش ترشح FSH * و افزایش ترشح LH ** و پرولاکتین از غده هیپوفیز می شود. هورمون های FSH و LH در تولید استروژن (هورمون جنسی زنانه) از تخمدان ها و در دوره تخمک گذاری در زنان موثر هستند.

مطالعات نشان داده است که این گیاه حاوی ترکیبات استروژن نیست و به طور مستقیم روی تخمدان ها تأثیر نمی گذارد و به دلیل تأثیر هورمونی این دارو، مصرف آن در دوران بارداری منع مصرف دارد، اما در اکثر مطالعات، واکنش های آلرژیک، سردرد و افزایش قاعدگی گزارش شده است. خونریزی نادر است

بیشتر بخوانید  برای در امان ماندن از کرونا هر صبح؛ یک فنجان دمنوش کندر بنوشید

این می تواند بر قرص های ضد بارداری، داروهای ضد بارداری خوراکی و هورمون ها تأثیر بگذارد. برای مصرف این دارو روزی 40 قطره در آب یا آب فراوان میل شود و نیم ساعت قبل از صبحانه (با معده خالی) میل شود. باید زیر نظر پزشک و تجویز او مصرف کنید و از مصرف خودسرانه خودداری کنید.

ویژگی های گیاه پنج انگشتی

نشانه های پنج انگشت

پیشگیری از قاعدگی دردناک: جلوگیری از قاعدگی دردناک با تنظیم هورمون های زنانه اختلالات قاعدگی: با تعدیل نسبت پروژسترون و استروژن از اختلالات قاعدگی جلوگیری می کند درمان نارسایی تخمدان (نارسایی جسم زرد):

قاعدگی دردناک: این مکانیسم باعث کاهش درد و تورم قفسه سینه و بدن درد در دوران قاعدگی می شود. «اگر با اختلالات قاعدگی همراه باشد مؤثر است. اندومتریوز: در موارد خفیف اندومتریوز، اثرات مثبت آن گرگرفتگی و عوارض یائسگی دارد: علائم یائسگی به ویژه گرگرفتگی را کاهش می دهد.

موارد منع مصرف و اقدامات احتیاطی:

افرادی که سابقه حساسیت پوستی دارند بیشتر در معرض ضایعات پوستی هستند در مواردی که بعد از زایمان مصرف می شود شروع اولین قاعدگی را به تاخیر می اندازد.

مصرف در دوران بارداری:

به دلیل اقدامات نظارتی ممنوع است.

مصرف در دوران شیردهی:

با احتیاط مجاز است.

ویژگی های گیاه پنج انگشتی

ویتاگنوس

ویتاگنوس از این گیاه تهیه می شود که هم اکنون به صورت قرص و قطره در دسترس است. به دلیل بی ضرر بودن، بدون نسخه در داروخانه های دنیا موجود است و در لیست داروهای OTC قرار دارد. البته مصرف کننده بهتر است با پزشک خود مشورت کند.

مقدار طبیعی قطره یک بار در روز و 40 قطره در نصف لیوان آب است. برای حصول نتیجه مطلوب، بهتر است از “ویتاگنوس” در بازه زمانی 4 تا 6 ماهگی استفاده شود و در صورت لزوم می توان آن را برای مدت طولانی تری ادامه داد.

توجه: درمان ویتاگنوس بسیار طولانی است، به عنوان مثال، درمان قاعدگی غیرطبیعی حدود 1.5 سال طول می کشد، اما علائم بهبودی در طی یک یا دو سیکل قاعدگی رخ می دهد.

ویژگی های گیاه پنج انگشتی

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید