نقش ویتامین E در سلامت بدن


با این قسمت از دلگرم کننده با بفواید بی نظیر ویتامین ها آن ها ملاقات می کنند.

خواص ویتامین E چیست؟

ویتامین E و فواید عجیب آن

یکی از ویتامین های محلول در چربی است. این ویتامین مانند ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدانی است و اثر شیمیایی مخربی که به بافت های بدن آسیب می رساند را از بین می برد. ویتامینی که در سال 1920 کشف شد و در سال 1936 از جوانه گندم جدا شد و آلفا توکوفرول نام داشت که از کلمه یونانی TOKOS به معنای “تولد کودک” و کلمه PHEREIM به معنای به دنیا آوردن آمده است. OL ساختار الکلی خود را نشان داد دو گونه دیگر بعداً کشف شد، بتا و گاما توکوفرول، که تأثیر کمتری نسبت به آلفا داشتند.

این ویتامین در لایه چربی دیواره سلولی و داخل سلول قرار دارد و از تخریب دیواره سلولی جلوگیری می کند. ویتامین E همچنین نام گروهی از مولکول‌ها است که اثراتی مشابه آلفا توکوفرول دارند. اگرچه ویتامین E مهم ترین عامل برای داشتن سیستم ایمنی قوی و پوست و چشم های سالم است، اما همه فواید و خطرات ویتامین E چندان واضح نیست.

ویتامین E.

ویتامین E دارای چندین فواید پوستی است، از جمله:

  • خواص آنتی اکسیدانی

ویتامین E روند پیری پوست را کند می کند و از غشای سلولی ساخته شده از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه که به اکسیداسیون بسیار حساس هستند، محافظت می کند.

  • خواص ضد التهابی

ویتامین E با جلوگیری از آزاد شدن آنزیم ها یا واسطه های خاص مسئول التهاب از التهاب جلوگیری می کند. از خود در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید استفاده از کرم حاوی ویتامین E قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند خطر چین و چروک و تومورهای سرطانی را کاهش دهد.

  • خاصیت مرطوب کنندگی
بیشتر بخوانید  چگونه باید تریکومونیازیس را درمان کرد؟ علائم تریکومونیازیس چیست؟

ویتامین E با حفظ یک لایه هیدرولیپیدی نازک و حفظ رطوبت آن، پوست را تقویت می کند. محرک حرکات زیرپوستی: ویتامین E با افزایش حرکت زیرپوستی و به عبارتی گردش خون در زیر پوست باعث تحریک سلول های رگ های خونی می شود.

ویتامین E.

آیا مصرف مکمل ویتامین E ضروری است؟

ویتامین E.

معمولاً در کشورهای صنعتی، هیچ کس کمبود ویتامین E ندارد. فقط افرادی که مشکلات گوارشی دارند یا رژیم غذایی بسیار کم چرب دارند کمبود ویتامین E دارند. با این حال، قبل از مصرف مکمل، باید با پزشک خود در مورد مقدار و مدت استفاده مشورت کنید.

ویتامین E.

فواید ویتامین E

همانطور که گفته شد این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند و از سلول های بدن در برابر تخریب محافظت می کند، یعنی این ویتامین توانایی زیادی در خنثی سازی رادیکال های آزاد که به طور طبیعی در داخل سلول های بدن تولید می شوند را دارد و به دلیل داشتن الکترون های جفت نشده است. آنها سعی می کنند با جذب الکترون از سلول های سالم بدن و در نتیجه آسیب رساندن به آنها، تعادل خود را حفظ کنند.

خواص آنتی اکسیدانی این ویتامین آن را قادر می سازد از آسیب شریانی و حمله قلبی جلوگیری کند. کمبود ویتامین در بیماری های قلبی شایع تر است. همچنین دارای خواص ضد انعقادی است که به تسهیل جریان خون در شریان هایی که پلاکت های چربی به دیواره آنها چسبیده است کمک می کند. ویتامین E همچنین سطح ایمنی در برابر بیماری ها را افزایش می دهد، از پیشرفت بیماری آلزایمر جلوگیری می کند، به درمان بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا کمک می کند، خطر حمله قلبی را در بیماران دیابتی کاهش می دهد، روند پیری را کاهش می دهد، افراد را تقویت می کند. در برابر آلودگی های محیطی، درمان کم خونی، درمان مشکلات ناشی از هضم ضعیف چربی ها و کمک به بهبود بیماری های پوستی، زخم ها، اختلالات تولید مثل و کاهش دردهای قبل از قاعدگی و کاهش علائم و نشانه های لوپوس.

بیشتر بخوانید  معرفی ۴ برند خمیر دندان پرفروش دنیا

همچنین به درمان سرطان هایی مانند سرطان پروستات، پوست و دهان کمک می کند. این مطالعه نشان داد که مردانی که آلفا توکوفرول بیشتری مصرف می کنند، 53 درصد کمتر از سایر مردان در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. همچنین مطالعات نشان داده است که مصرف این ویتامین در دوران بارداری خطر ابتلا به آسم را در نوزادان کاهش می دهد. در این مطالعه، نوزادانی که مادرانشان کمترین میزان ویتامین E را دریافت کرده بودند، پنج برابر بیشتر در معرض ابتلا به آسم بودند. این ویتامین در پیشگیری از سکته مغزی در افراد غیر سیگاری نقش دارد، اما در افراد سیگاری نه.

ویتامین E خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه شیکاگو با بررسی 6000 نفر دریافتند که افراد مبتلا به زوال عقل و موارد مشابه، غذاهای غنی از ویتامین E را در عادات غذایی خود لحاظ نمی کنند. ویتامین E رادیکال های آزاد را که به طور بالقوه می توانند به سلول های مغز آسیب برسانند، مهار می کند.

ویتامین E.

عوارض جانبی ویتامین ه

  • ویتامین E موضعی ممکن است پوست را تحریک کند.
  • استفاده بیش از حد از مکمل های ویتامین E می تواند باعث تهوع، سردرد، خونریزی، خستگی و غیره شود. مصرف زیاد آن نیز می تواند باعث نارسایی کلیه شود.
  • افرادی که از داروهای رقیق کننده خون (مانند وارفارین یا آسپرین) یا سایر داروها استفاده می کنند، باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

ویتامین E.

نقش ویتامین E در ورزش

تمرینات استقامتی مصرف اکسیژن را 10 تا 20 برابر بیشتر از حد معمول افزایش می دهد که باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد و در نتیجه تخریب عضلات و سایر بافت های بدن و در نهایت کاهش ظرفیت ورزش می شود.

بیشتر بخوانید  توده هیپواکو چه علائمی دارد؟

ویتامین E به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی خود پس از ورزش شدید باعث بازسازی سریع سلول های آسیب دیده ناشی از ورزش می شود و باعث از بین رفتن سریع درد عضلانی می شود. مصرف مکمل ویتامین E برای ورزشکاران حرفه ای یعنی افرادی که به طور منظم ورزش می کنند توصیه می شود و نه برای کسانی که داوطلبانه ورزش می کنند.

ویتامین E.

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید