حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (چهارشنبه 4 بهمن) در مراسم اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه حضور یافت. امور. و سخنرانی کرد..
وی به اصول سیاست همسایگی دولت سیزدهم و اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: از جمله اقدامات ما در این زمینه پیوند دادن سیاست توجه به همسایگان به موضوع مذاکرات رفع تحریم ها در وین است. ” «سعی کردیم به این سطح برویم تا همسایه ها دور نشوند.
وی گفت: ما از ایده اضافه شدن اعضای جدید از منطقه به مذاکرات استقبال نمی کنیم، اما به همسایگان خود اطلاع می دهیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: بهبود روابط با همسایگان اولویت اصلی در ابتکارات کشور است. به دلایل مختلف تاکنون از این اولویت مهم و ظرفیت عظیم به طور کامل استفاده نشده است و ارزش افزوده تقویت روابط کشورمان با 15 کشور همسایه در تقویت منافع ملی و توسعه پایدار و همه جانبه مناطق کوچکتر دیده می شود. یکی از اولویت های اصلی از آغاز به کار دولت جدید، اولویت همکاری و تعامل با همسایگان است.
امیر عبداللهیان افزود: 13. دولت با این اولویت در تعامل و گفت و گو با همسایگان در تلاش است تا ظرفیت های موجود را به حداکثر برساند تا ظرفیت های معلق را حفظ کند و روابط دوجانبه با کشورهای همسایه را بهینه کند تا مجدانه به این هدف دست یابد. اولویت همکاری با همسایگان با شرایط عمومی جغرافیایی، سیاسی و غیره. مفاهیم. همسایه گزینه های حقوقی و بین المللی از جمله حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی، عدم تجاوز به تمامیت ارضی و احترام به استقلال و حاکمیت کشورها دارد.
وی گفت: «ایران نیاز فوری به مزیت های نسبی خود در یک محیط پایدار دارد.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: اتفاق نظر وجود دارد که با وجود این ظرفیت بالقوه، محیط ایران به دلایل مختلف از جمله بی ثباتی سیاسی و برخی مداخلات خارجی ناپایدار باقی می ماند. وابستگی سیاسی و امنیتی برخی از کشورهای منطقه، نفوذپذیری ابزارهای خارجی برای مداخله را تضمین کرده است.
وی گفت: اتخاذ سیاست خارجی همسایگی محور نیازمند اتخاذ راهبردها و سیاست های مشخصی است که با توجه به تغییرات و تغییرات عمده در نظام بین الملل، مزیت صرفاً جغرافیایی ایران را به مزیت ژئوپلیتیکی تبدیل کرده و همسایگی منسجم را تضمین کرده است. ” سیاست مدار».
امیرعبداللهیان ادامه داد: مولفه های تاریخی و جغرافیایی علاوه بر قرابت های مذهبی و فرهنگی و شباهت های زبانی با این کشورها، بر اساس فرصت ها و چالش های مشترک می تواند فرصتی بی نظیر برای مردمان منطقه محسوب شود.
وی گفت: برگزاری این همایش این انتظار را به همراه دارد که با استفاده از پیشنهاد بتوانیم حداکثر بهره را از ظرفیت بزرگ همسایگان برای توسعه پایدار منطقه و برون رفت از برخی بحران های پیش رو ببریم.
وزیر امور خارجه افزود: سیاست همسایگی صرفا با یک برنامه کلامی و گفتمانی محقق نمی شود. جمهوری اسلامی ایران در این سیاست باید بر اساس اعتمادسازی و پذیرش تعهدات مشترک و متقابل به منظور همکاری با همه کشورهای همسایه عمل کند. این رویکرد جدی دولت فعلی جمهوری اسلامی ایران است. اما هر کدام از دولت های گذشته این سیاست را در پیش گرفته اند. اجرای این سیاست در تسریع پیشرفت کشور زمینه مناسبی برای مقابله با چالش ها و تهدیدهای مشترک از جمله مبارزه با مواد مخدر، قاچاق انسان، مسائل زیست محیطی و افراط گرایی است.
وی گفت: مهمترین چالش ایران اجرای سیاست همسایگی بدون حضور ناامنی کشورهای فرامنطقه ای است. سیاست اصلی امنیتی ایران در میان مدت و بلندمدت می تواند این چالش را کاهش دهد اگر بتواند سیاست خود را به وضوح ارائه دهد.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه در یک سازوکار مشترک اولویت های مشارکت امنیتی خود را تعیین می کنند. وزارت امور خارجه ایران در چارچوب سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی پویا، با گشودن باب گفتگو در سایه تعاملات فرهنگی، اقتصادی و تجاری، شکافهای سیاست همکاری با همسایگان خود را از بین خواهد برد.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: بر اساس سیاست منطقه ای و سیاست همسایگی اساسی، توجه به سازمان های منطقه ای مانند اکو، شانگهای و اوراسیا و توجه به دیپلماسی انرژی و دیپلماسی آب و دیپلماسی علم و فناوری از جمله موضوعاتی است که دولت با آن مواجه است. در سیاست اساسی همسایگی و همسایگی.. ایران امروز مسیر مهم ترانزیت جهانی است.
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: در حوزه چالش ها همچنان با دو چالش پیرامون خود مواجه هستیم. یکی از چالش ها همسایه شرقی، افغانستان است. کمتر از یک ماه پیش هیئتی از افغانستان به تهران سفر کرد. ما یک مرز مشترک طولانی با افغانستان و تعدادی از مسائل با این کشور داریم. حدود چهار ماه و نیم است که روزانه بیش از 5000 زن، کودک و مرد افغان به دلیل شرایط سرد و ناپایدار افغانستان از مرزهای زمینی به مرزهای ما می آیند.
او گفت: «تشکیل یک دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان برای ما مهم است. در حالی که ما به ارسال انرژی به افغانستان کمک می کنیم، از تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان دست برنداشته ایم. یک بار در سفری که به تهران داشت، ملاطیه درخواست کرد که سفارت افغانستان به هیئت حاکمه تحویل داده شود، گفتیم دوستی. وقتی یک دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام تشکیل شد، آن وقت می توان در مورد تعیین وضعیت دولت جدید و واگذاری سفارت افغانستان به هیئت حاکمه بعدی صحبت کرد.
او گفت: «این روزها بین یمن و یک همسایه دیگر اتفاقی در حال رخ دادن است. آنچه بین یمن و برخی از همسایگان و کشورهای درگیر در عملیات نظامی وجود دارد، مسئله یمن است. ایران از زمان آغاز بحران یمن در تمامی مراحل یک طرح سیاسی چهار ماده ای ارائه کرده و از تلاش های آن حمایت کرده است. ما نگران تشدید جنگ هستیم و از عربستان و امارات میخواهیم که رویکردی سیاسی و سازنده برای پایان دادن به محاصره انسانی و پایان دادن به جنگ و ورود به گفتوگوهای یمنی و یمنی بدون ادامه این وضعیت اتخاذ کنند. منافع منطقه
وی گفت: ما راه را برای عربستان باز گذاشته ایم. هر زمان که عربستان تصمیم می گیرد روابط دیپلماتیک خود با ایران را به حالت عادی بازگرداند، ما از بازگشایی سفارتخانه ها و بازگشت روابط به حالت عادی و حتی توسعه روابط با عربستان استقبال می کنیم. ما خوشحالیم که سه نفر از دیپلماتهایمان چند روز پیش در جده مستقر شدند. عربستان اکنون باید تصمیم بگیرد که سفارتهای دو کشور را چه زمانی باز کند. ما از دور جدید مذاکرات استقبال میکنیم و همچنین میخواهیم به این موضوع طولانی اشاره کنیم. ما در دولت جدید تصمیم گرفتهایم که عربستان هر زمان که به نتیجه رسید، بتواند اقدامات لازم را برای تجدید روابط با ایران انجام دهد.