کشف یک “مولکول اخلاقی” در مغز


دانشمندان مواد شیمیایی را در مغز کشف کرده اند که می تواند بر سخاوت یا تکبر افراد تأثیر بگذارد.
در سال های اخیر، دانشمندان به دنبال شناسایی نقش اکسی توسین، که به عنوان “مولکول اخلاقی” نیز شناخته می شود، بوده اند.

کشف

در آزمایشی به نام بازی اولتیماتوم، به یکی از دو نفری که در پرونده بودند 100 دلار داده شد و به او گفتند که باید آن را با شخص دیگری به اشتراک بگذارد. اگر طرف مقابل از این تقسیم ناراضی باشد می تواند از قبول آن امتناع کند اما پس از این امتناع پول از بین می رود و هیچ کدام از آنها نمی رسد.
پل کاز، عصب شناس از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، و همکارانش انواع مختلفی از آزمایش را انجام دادند. در یکی از این آزمایش ها به شرکت کنندگان اکسی توسین داده شد و مشخص شد که مشارکت آنها تا 80 درصد افزایش یافته است.
دانشمندان کشف کرده اند که اکسی توسین که زمانی به عنوان هورمونی که در دوران تولد و کودکی ترشح می شد شناخته می شد، نقش مهمی در ارتقاء رفتار اجتماعی ایفا می کند. همچنین به عنوان یک انتقال دهنده عصبی یا پیام رسان بین سلول های مغز عمل می کند.
به گفته زک، اکسی توسین به ویژه همدلی را تقویت می کند و زمانی که فردی در این ماه ممنوع است، احتمال بیشتری دارد که رفتار گناه آلود یا خودخواهانه انجام دهد.
به گفته این دانشمند، هورمون تستوسترون ترشح اکسی توسین را مهار می کند و در آزمایشاتی که در زمانی که مردان تستوسترون دریافت کردند، 27 درصد کمتر در طول آزمایش سخاوتمند بودند.
با این حال، علیرغم این تأثیر، گفته می شود که این هورمون به حفظ نظم اجتماعی کمک می کند و در واقع افرادی که سطح بالایی از این ماده دارند، تمایل به تنبیه افراد حریص و همکاری دارند.
در حال حاضر تحقیقات بیشتری برای بررسی نقش اکسی توسین و اثرات پیچیده این پیام رسان های شیمیایی که به «دارای عشق» نیز معروف است، در حال انجام است.

بیشتر بخوانید  لیست تلفن و آدرس دفاتر پیشخوان دولت یزد

منبع: konjkav.com


دیدگاهتان را بنویسید