تولد شاهانه همسر سابق بهاره رهنما



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوز: پیمان قاسم خانی او در 20 ژانویه 1967 به دنیا آمد. پیمان قاسم خانی او فیلمنامه نویس، کارگردان و بازیگر است. دانشگاه پیمان قاسمخانی، گروه فناوری اطلاعات بود. پیمان قاسم خانی و بهاره رهنما در سال ۱۳۹۴ طلاق گرفت. پیمان قاسم خانی سیمرگ بلورین برنده بهترین فیلمنامه شد.

پیمان قاسم خانی

متولد: 30 دی 1344 – تهران

ملیت ایرانی

زمینه فعالیت: فیلمنامه نویس، بازیگر و کارگردان

سالهای فعالیت: 1372 تاکنون

همسر سابق: بهاره رهنما

فرزندان: پریا قاسم خانی

برترین ها: فرشاد (سن پترزبورگ)

جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه (۱۳۸۲) (مارمولک (فیلم))

جشنواره فیلم ایرانی: بهترین فیلمنامه با فریدون فرهودی (1378) (دختری با کفش های کتانی)

بیوگرافی پژمان قاسمکنی

پیمان قاسم خانی متولد 29 دی 1344 در تهران. فیلمنامه نویس و بازیگر ایرانی که به همراه همسرش بهاره رهنما در رشته کامپیوتر از دانشگاه اهواز تحصیل کرده یکی از بازیگران سینمای ایران است که ثمره زندگی آنها دختری به نام پریا متولد 1377 است. کاسمکنی در سال 1370 وارد مرکز آموزش فیلم شد و در آنجا دوره فیلمنامه نویسی را گذراند و پس از گذراندن این دوره در مرکز آموزش و فیلمبرداری فیلم فردوس به نوشتن فیلمنامه پرداخت. وی با بیان اینکه شاید من تنها فیلمنامه نویسی در سینمای ایران باشم که بدون شناخت صاحبان سینما و بدون واسطه وارد این حرفه هنری شدم، گفت: اکثر فیلمنامه نویسان با وجود آشنایی با سینما وارد این حرفه می شوند.

او همچنین مجموعه فیلمنامه های «من کشور را دوست دارم»، «مارمولک»، «بوی خوش زندگی» و «هتل» را برای خانم برومند نوشت. پیمان قاسمکنی در اکثر آثار مهران مدیری به عنوان فیلمنامه نویس یا ناظر فعالیت داشت و در بیشتر کارهایش به او کمک می کرد. اکثر منابع معتقدند پژمان قاسم‌کنی با متن‌های جالب و زیبای خود که برای «پوورسین» مهران مدیری نوشته، او را به عنوان یکی از طنزپردازان خوب معرفی کرده است.

پیمان قاسمکنی پس از تجربه نه چندان موفق بازیگری در «عاشقانه» (علیرضا داوودنزاد، 1374)، با نوشتن فیلمنامه «دختری با کفش کتانی» (رسول صدراملی، 1377) جایگاه خود را به عنوان یک فیلمنامه نویس حرفه ای تثبیت کرد. اگرچه صدر عاملی در مرحله نگارش «دختری با کفش کتانی» از فریدون فرهودی خواست تا نسخه جدیدی از فیلمنامه کاسمکنی را بنویسد و قسمت هایی از داستان را به آن اضافه کند، اما نتیجه کم و بیش یک مشت آب بود که فیلمی شجاعانه به حساب می آمد. البته او الگویی برای فیلمسازان نوجوانی شد که ادعا می‌کردند اجتماعی هستند، اما هدفشان بیشتر بردن باکس آفیس بود.

او برای نگارش فیلمنامه (دختری با کفش های کتانی) برنده جایزه بهترین فیلمنامه خانه سینما شد، سپس فیلمنامه را بر عهده گرفت و فیلمنامه «پوورچین» به کارگردانی مهران مدیری را نوشت.

بیشتر بخوانید  جنگ غزه اولین مرحله از فروپاشی زودرس رژیم جعلی صهیونیستی است

پیمان قاسم خانی سابقه ساخت فیلم کوتاهی به نام «خزرپا» با بازی پگاه آهنگرانی، سروش صحت، بهاره رهنما و مهران مدیری را دارد.

«نان، عشق و موتور هزار» (ابوالحسن داودی، 1380) به عنوان یکی از موفق ترین کمدی های دهه اخیر نشان داد که فیلمنامه های قاسمکنی جدا از رعایت حداقل استانداردهای ژانر کمدی و پرهیز از شوخی های رایج، می تواند محبوب باشد. همچنین تماشاگران را به سینماها جذب می کند. «نان و عشق و موتور هزار» با استفاده از مولفه های حاکم بر فیلم فارسی، خود فیلمفارسی را در اختیار گرفت و علاوه بر آن، نگاهی تازه و بسیار کمیک به رویدادهای سیاسی و اجتماعی زمان خود داشت. نگاهی بسیار دلنشین تر از فیلم های جدی ساخته شده در آن زمان که سازندگان آن فکر می کردند در حال ورق زدن کاغذی جدید در سینمای سیاسی ما هستند.

«مارمولک» (کمال تبریزی، 1382) که بی شک یکی از جنجالی ترین فیلم های دهه 80 بود، قاسمکنی را در میان فیلمنامه نویسان مستقل سینمای ایران به جایگاه یک ستاره رساند. در زمان آزادی مارمولک ها، جنجال های قابل پیش بینی در اطراف او به وجود آمد. زیرا بسیاری فیلم ها و شوخی های او را عبور جسورانه از خط قرمز می دانستند. اما حالا که ده سال از ساخت فیلم می گذرد و از هیاهو فاصله داریم، می توان ادعا کرد که «مارمولک» در خدمت همان نگاه سفارشی ساخته شده و برخلاف آن ادعاها، لحنی محافظه کارانه داشته است. و تمام کرد و از دایره بیرون رفت.از موضوع ممنوعه فراتر نرفت.

در سال 1382 موفقیت او متحول شد و برای نگارش فیلمنامه «مارمولک» به کارگردانی کمال تبریزی سیمرغ بلورین دریافت کرد.

«پوکر» اولین فیلمنامه جدی پیمان قاسم کنی بود که بسیاری آن را بهترین فیلمنامه تاریخ سینمای ایران می دانستند. اما این فیلمنامه پس از چند بار تبادل نظر عملی بین کارگردانان سرشناس سینما به دست کاظم راست گفتار رسید و او نیز با تغییرات زیادی با نام «نیکاب» جلوی دوربین رفت. اگرچه این فیلم در همان فرم و فیلمنامه تغییر یافته ایرادات روایی خود را داشت، اما همچنان تماشاگران زنده داشت. با این حال خود کاسمکنی همچنان از صرف آن سناریو صحبت می کند.

«سن پترزبورگ» (بهروز افکامی، 1388) و «ورود آقایان ممنوع» (رامبد جوان، 1389) دیگر فیلمنامه های کاسمکنی در نیمه دوم دهه 80 بودند که بار دیگر کیفیت آنها بهترین گزینه برای نوشتن فیلمنامه کمدی ثابت شد. در بدنه سینمای ایران است. پیمان قاسمکنی که فیلمنامه «سن پترزبورگ» را با همکاری برادرش مهراب نوشته بود، بار دیگر بازی در این فیلم را تجربه کرد و در کنار محسن تنابنده قرار گرفت.

پیمان قاسم خانی

پیمان قاسم خانی در گفت وگویی با ابراز علاقه به سینمای آمریکا اظهار داشت که علاقه اش به سینمای آمریکا به این دلیل است که سینمای آمریکا سرمایه سینمای تجاری جهان و تکنیک هایی است که در فیلمنامه نویسی برای فیلم ها و سریال های آمریکایی می بیند. مراقب باشید

بیشتر بخوانید  خبرهای مهم سخنگوی صنعت برق در مورد وضعیت برق

کاسمخانی همچنین در گفتگو با منابع خبری اشاره کرد؛ علاقه اصلی او به سینما نویسندگی و تهیه کنندگی است و جز یک مورد به نام «نیکاب» که به گفته خودش به دلیل مشکلاتی که برایش پیش آمده موفق به ساخت آن نشد، هنوز به کارگردانی روی نیاورده است.

وی با بیان اینکه شهرت خود را مدیون کمدی ای است که در آن بازی کرده است، خاطرنشان کرد: در آینده ای نه چندان دور پروژه ای را با همکاری رامبد جوان به نام «ترک» خواهد نوشت.

برخی منابع خبری و طرفداران پیمان قاسمکنی معتقدند که او یکی از گران ترین فیلمنامه نویسان ساکن ایران است. او استدلال های خود را نقل می کند و به شدت آنها را رد می کند و خاطرنشان می کند که ممکن است گران ترین فیلمنامه باشم، اما جزو پردرآمدترین فیلمنامه نویسان نیستم. مثل اینکه برای هر پروژه کمتر از هشت ماه وقت نمی گذارم و هرگز چندین پروژه را با هم قبول نمی کنم، یک ماه برای یک پروژه وقت نمی گذارد.

سال 1391 برای پیمان قاسمکنی سال خوبی نبود، او درباره سال 91 حرف های جالبی برای گفتن دارد: فیلمنامه ای نوشتم (آرامگاه دو طبقه) که اجازه ساخت و پروانه نمایش داده نشد، در این فیلم بازی کردم (آقا. زندگی مشترک محمودی و بانو) که باعث عدم حضور او شد، من مشاور نویسنده سریال «دزد و پلیس» بودم، اما به دلایلی نمی توانم بگویم پوستم کنده شد. «پیمان» که قرار بود برای نوروز آماده کنیم به دلایل نامعلومی از کنداکتور حذف شد. علاقه زیادی به نوشتن فیلمنامه «آرامگاه داستان تو» داشتم، اما نشد. این واقعا کسل کننده است که زندگی خود را صرف انجام کاری کنید و سپس ببینید که کار به دلایل نادرست به هوا می رود.

پیمان قاسم خانی درباره نحوه آشنایی با مهران مدیری و فعالیت در پرورچین می گوید: آقای مدیری را قبل از پورچین می شناختم و قصد داشتیم کار مشترکی انجام دهیم که در نهایت به «ببخشید» تبدیل شد. از آنجایی که این فضا را دوست نداشتم، ترجیح می دهم در آن مجموعه نباشم. کسب‌وکاری که می‌خواستیم راه‌اندازی کنیم موضوعی بود که فکر می‌کردم اگر آن را انجام دهم خنده‌دار خواهد بود. در آن زمان مهران تصمیم گرفت آن طرح را به چیزی تبدیل کند که بعداً در «متاسفم» دیدیم و من کنار کشیدم.

به نظر من خوشحالی که این سریال در بین مردم پیدا کرد به ایده برره بازگشت. اگر یادتان باشد تا 15 قسمت اول پورچین این سریال نه تنها به قول معروف شکست نخورد، بلکه واکنش های منفی زیادی هم نسبت به آن داشتیم. در شرایطی بود که متن های خوبی داشتیم، اما وقتی بره وارد داستان شد، به این فکر افتادیم که داستان یک ملت را روایت کنیم و با آمدن جواد رضویان به عنوان نماینده این ملت با تمام ویژگی های اخلاقی. دیوید ، این سریال جان تازه ای گرفت و مانند بمب در میان مردم به صدا درآمد.

بیشتر بخوانید  آخرین فرصت؛ سامانه یکپارچه فروش خودرو امشب بسته می‌شود+ جدول قیمت

وی همچنین درباره آخرین همکاری خود با مهران مدیری (مرد هزارچهره) گفت: اول یک چیز جالب را برایتان بگویم. این سریال زمانی پخش شد که من برای عید آن سال تمام روز را در سفر بودم و به همین دلیل تا امروز موفق به تماشای این سریال نشدم! سال ها پیش کتابی از عزیز نسیم به نام پخمه خواندم که داستان مردی بود که ناخواسته در موقعیت های متفاوت و ناخوشایندی قرار می گیرد و مدام مورد سوء تفاهم دیگران قرار می گیرد. من این ایده را با مهران و مهراب، کاشجر اولاند و امیر ژوله در میان گذاشتم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که ایده خوبی است، اما از آنجایی که موقعیت های ارائه شده در کتاب در تلویزیون برای ما قابل استفاده نبود، حرکت کردیم و از چارچوب اصلی و ایده هایی که در کتاب وجود داشت استفاده شده است. برای مسعود شصتچی موقعیت های مختلفی طراحی کردیم.

سینما: از آنجایی که بیشتر فیلم ها را ندیده ام، نمی توانم به درستی نظر بدهم.

تئاتر: زیاد تئاتر ندیدم، اما کار انفرادی بهاری (رهنما) را دیدم و خیلی دوستش داشتم. مشتاق دیدن آثار دوستانم به خصوص نمایش امیررضا کوهستانی بودم که متاسفانه نشد.

ورزش: محمد بنا که کار بزرگی کرد، احسان حدادی هم در زمین متروک ایران شاهکاری کرد.

پیمان قاسم خانی

جوایز و تقدیرنامه های پژمان قاسمکنی

برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از بیست و دومین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «مارمولک» – 1382.

برنده تندیس زرین بهترین فیلمنامه (با بازی فریدون فرهودی) از سومین جشنواره فیلم خانه سینما «دختری با کفش کتانی» – 1378.

بیوگرافی میتره ابراهیمی

ازدواج میتره ابراهیمی و پیمان قاسمکنی واکنش های زیادی را در پی داشت و بسیاری از بازیگران ازدواج پژمان قاسم کنی و میتر ابراهیمی را تبریک گفتند.

میترا ابراهیمی متولد 1348 و فارغ التحصیل رشته روانشناسی و همچنین کارگردان هنری است. او روانشناس و فیلمساز جوانی است که به تازگی اولین فیلم مستند بلند خود را درباره کامیار شاپور فرزند فرو فرح زاد ساخته و در سیزدهمین جشنواره فیلم حقیقت کارها به نمایش درآمد.

مستند «کامی» به تهیه کنندگی پژمان قاسمکنی و کارگردانی میترا ابراهیمی ساخته شد که از حضور در جشنواره فیلم فجر خودداری کردند.

پیمان قاسم خانی


دیدگاهتان را بنویسید