با این یارانه خداحافظی کنید



آنچه دیگران می خوانند:

.

در صورتحساب بودجه درآمدهای مالیاتی دولت در مجموع 62 درصد افزایش یافته است. به گفته کارشناسان، در میان انواع مالیات، مالیات بر ثروت کمترین احتمال وصول در سال 1401 را دارد. در مقابل، احتمال اخذ مالیات از حقوق و مالیات اشخاص حقوقی بسیار زیاد است. در همین راستا با یکی از اساتید دانشگاه چمران حرف نزدیم توسعه اخبار را دنبال کنید.

متشکرم

مرتضی افقه در خصوص پیش بینی دولت برای افزایش 62 درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه 1401 گفت: مالیات بر تولید ملی زمانی باید شکل بگیرد که در صورت عدم تولید و عدم افزایش، افزایش 62 درصدی مالیات عملا غیرممکن باشد. و مصرف مالیات اگر این کار را انجام دهند، فشار زیادی بر بخش تولید وارد خواهد شد و عملا تورم را عمیق تر می کند. البته دولت و در مجلس مدعی هستند که می خواهند از مبادی جدید مالیات بگیرند که به دلیل ناکارآمدی سیستم اداری نمی توانند آن را شناسایی کنند. من خوشبین نیستم که نیمی از آن 62 درصد محقق شود.

هیچ نکته مثبتی در بودجه وجود ندارد

استاد دانشگاه چمران در پاسخ به این سوال که است بودجه 1401 آیا نکات مثبتی وجود دارد یا خیر؟ وی تصریح کرد: درست است که در بودجه نکته مثبتی وجود ندارد. بودجه سال آینده کاملا سخت است و فشار بر مردم بیشتر از گذشته خواهد بود. دولت می گوید دولت قبل سفره مردم را کم کرد و جان مردم را به برجام گره زد. وی در همین راستا با بیان اینکه مردم را پای میز مذاکره خواهیم آورد، بودجه را تعدیل کرد برجام وصل نکردم اما از جهات دیگر سفره مردم را تحت تأثیر قرار داد. افزایش مالیات، حذف ارز 4200 و کاهش جزئی دستمزدها از جمله این موارد است.

بیشتر بخوانید  تصویری زیرخاکی از جوانی‌های رضا داوودنژاد در کنار عسل بدیعی+عکس

وی بیان کرد: حذف نشدن ارز 4200 تومانی قطعا باعث افزایش آن می شود تورم امکان پذیر نیست، اما حذف آن ایرادات زیادی دارد. برخی می گویند عدم حذف باعث تورم می شود. آنها پیش بینی می کنند که دولت باید از بانک مرکزی وام بگیرد. اما باید توجه داشت که حذف آن پیامدهای اجتماعی زیادی در پی خواهد داشت. فقط باعث کسری بودجه می شود.

یارانه در همه کشورها رایج است

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دولت باید اعتبارات لازم را برای حفظ قدرت خرید تامین کند. یارانه بخشش در همه کشورها رایج است. به خصوص در کشورهای در حال توسعه. حتی در کشورهای سرمایه داری، یعنی در آمریکا و اروپای غربی. یارانه های متعددی به مردم داده می شود. پس تخصیص 4200 ارز برای حفظ قدرت خرید و کاهش نابرابری نوعی یارانه است و با لغو آن مردم باید با این یارانه خداحافظی کنند. لغو این یارانه خواه ناخواه شوک تورمی ایجاد می کند و پیامدهای سیاسی و اجتماعی زیادی در پی خواهد داشت.

افق در پایان در پاسخ به سوالی که اکنون در لایحه است بودجه 1401 رشد اقتصادی 8 درصدی را پیش بینی می کند آیا چنین وعده ای محقق می شود؟ وی گفت: اصلا نباید به این موضوع اعتقاد داشت، رشد اقتصادی الان صفر درصد است. ما در آن شرایط هستیم فروش نفت خوبی داشتیم، به ندرت این رشد را تجربه می کردیم و اگر به چنین رشدی دست می یافتیم، کاملا تصادفی بود. اگر تحریم ها و پول برداشته نشود روغن اگر برنگردد و تجارت نباشد، شکی نیست که رشد اقتصادی حاصل نمی شود.

بیشتر بخوانید  فقط با یک حبه قند عمر باتری خودرو را 2 برابر کنید!+ فیلم


دیدگاهتان را بنویسید