ایران ضمانت می خواهد / نشانه هایی از پیشرفت در مذاکرات



وال استریت ژورنال گزارش داد که دولت بایدن به دیپلمات های تهران گفته است که نمی تواند از اصرار تهران اطاعت کند.
دیپلمات های آمریکایی و اروپایی گفته اند که این درخواست در پاسخ به خروج دونالد ترامپ از برجام در سال 2018، به نظر می رسد هدف اصلی سیاسی ایران باشد.
دیپلمات ها همچنین گفتند که به نظر نمی رسد درخواست ایران برای تعویق مذاکرات باشد.
موضوع ضمانت ها در حالی مطرح می شود که اظهارات مثبت مقامات آمریکایی و اروپایی درباره نشانه هایی از پیشرفت در مذاکرات وین مطرح شده است.
دیپلمات های غربی می گویند توافق ممکن است. این اظهارات نسبت به دسامبر 2021 خوش بینی بیشتری نشان می دهد. مقامات آمریکایی و اروپایی می گویند که اواسط فوریه زمان تصمیم گیری برای پایان دادن به دیپلماسی است.
در متن اصلی، از جمله چگونگی لغو تحریم ها، کاهش فعالیت های هسته ای ایران و اجرای توافق طی چند ماه، پیشرفت هایی حاصل شده است.
با این حال، دیپلمات‌های غربی هشدار می‌دهند که طیف گسترده‌ای از تصمیم‌های مهم سیاسی در مورد تحریم‌ها، گام‌های هسته‌ای و توافق‌نامه‌های حل‌وفصل هنوز به قوت خود باقی است.
مقامات آمریکایی و اروپایی می گویند در حال بررسی ایده هایی برای ارائه به ایران هستند که می تواند اعتماد بیشتری ایجاد کند. ایده های غربی شامل صدور ضمانت نامه از وزارت خزانه داری ایالات متحده برای لیست مورد توافق بانک ها و شرکت های بین المللی یا تعهد سیاسی به تحریم های احتمالی آینده است. با این حال، اینها تضمین های تعیین کننده ای نیستند که ایران به دنبال آن است.
یکی از مقامات نزدیک به مذاکرات گفت که پیشنهاداتی وجود دارد که نشان می دهد بازیگران اقتصادی چگونه می توانند در صورت اعمال مجدد تحریم ها توسط دولت جدید آمریکا مطمئن باشند.
وی افزود: در کشوری مانند آمریکا امکان انتخاب رئیس جمهور جدید در سه سال آینده وجود دارد و همه چیز می تواند تغییر کند. بنابراین، ما روی این مسائل کار می کنیم، اما هیچ ایده جادویی واقعی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید  مراجعه کنید | چیز عجیبی در المپیک 2020 / زمانی که بازی کمک می کند!

به گزارش ایرنا، لغو تحریم ها و ارائه تضمین به ایران دو موضوع مهم در مذاکرات وین است. بنابراین تا زمانی که این مسائل باقی بماند، تعیین ضرب الاجل برای مذاکره معنا نخواهد داشت.

دور هشتم مذاکرات لغو تحریم ها از 6 آذر 1380 آغاز شد و به گفته تیم های مذاکره کننده، مذاکرات پیشرفت داشته است.

ایران و آمریکا در چهار موضوع لغو تحریم‌ها، اطمینان از لغو موثر تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای و راستی‌آزمایی از طریق متن غیررسمی نظرات خود را بیان کرده‌اند و هیئت‌ها در حال بررسی متون هستند.

جوزف بورل، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا روز شنبه نسبت به دستیابی به توافق هسته ای ایران در چند هفته آینده ابراز خوش بینی کرد. او پس از نشست غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در برست فرانسه به خبرنگاران گفت: «از کریسمس فضای بهتری برای مذاکرات وجود داشته است. من قبلاً نسبت به مذاکرات بدبین بودم، اما اکنون فکر می کنم می توانیم به توافق برسیم.

وی افزود: امیدوارم در چند هفته آینده نتایج نهایی توافق را به اطلاع همه برسانم. امیدوارم بتوانیم به توافق برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید