مجازات سرباز فراری در زمان جنگ و صلح + جزئیات



یکی از مهم ترین نکاتی که هنگام فرار از سربازی باید به آن توجه داشت این است که فکر نکنید بهتر است دو یا سه نفر فرار کنند. برعکس، فرار از پیش برنامه ریزی شده بیش از دو نفر، «فرار از توطئه» محسوب می شود و اگر خود را رهبر جنگ بدانید، احتمالاً به اعدام محکوم خواهید شد، در غیر این صورت از سه تا پانزده سال در زمان جنگ و در زمان صلح شما به دو تا پنج سال زندان محکوم خواهید شد. حتی اگر به فرار فکر می کنید، تصمیم خود را با کسی در میان نگذارید و برای خودتان فرار نکنید!

مجازات فرار از ارتش چیست؟

اگر سربازی بیش از 15 روز متوالی در زمان صلح غیبت داشته باشد و توجیه موجهی نداشته باشد فراری محسوب می شود و در صورت دستگیری از سه ماه تا یک سال یا سه ماه تا یک سال اضافه کار مجازات می شود. .

در صورتی که سرباز فراری قبل از دستگیری خود را معرفی کند، مجازات وی با شرایط زیر محاسبه می شود:

1. در صورتی که برای اولین بار از خدمت خارج شود و ظرف 60 روز از بدو غیبت بدون ارجاع پرونده به مرجع قضایی به یگان رسمی مراجعه کند به ازای هر روز غیبت و فرار دو روز اضافه به وی مهلت داده می شود. و این سرویس اضافی در هر صورت باید بیش از سه باشد و یک ماه نخواهد بود.

2. در صورتی که پس از 60 روز حاضر شود یا سابقه فرار داشته باشد به حبس از دو تا شش ماه محکوم خواهد شد.

بیشتر بخوانید  دیدگاه‌ها برای زمان وصل شدن واتساپ و اینستاگرام مشخص شد با مهدیه

در هر صورت، در صورت رضایت فرماندهان از سرباز، تمام یا قسمتی از اضافه‌هزینه پرداخت می‌شود. البته قانون هیچ قولی نمی دهد و دقیقا می گوید «می شود».

دیدگاهتان را بنویسید