اکسیر جوانی آشکار شد، پیر نمی شوی!


آیا تا به حال علت را در نظر گرفته اید اگر بتوانیم؟ روند پیری سلول ها آیا می‌توانیم آن را پیدا کنیم، می‌توانیم با آن کنار بیاییم، و شاید روزی بتوانیم از وقوع آن جلوگیری کنیم؟

دکتر دیوید سینکلر، استاد ژنتیک در دانشکده پزشکی هاروارد که یکی از محققان پیشرو در زمینه پیری است، گفت: از دیدگاه بیولوژیکی. عامل اصلی پیری سلول های بدن فاقد اکسیژن هستند.

اکسیر جوانی، نه پیری

اکسیر جوانی، نه پیری

دقیق تر، مولد انرژی سلول های بدنکه به عنوان میتوکندری شناخته می شود، بدون اکسیژن عملکرد خود را از دست می دهد و نمی تواند عملکرد اصلی خود را به درستی انجام دهد. یعنی دیگر نمی تواند سوخت های فیزیولوژیکی مانند گلوکز را مانند گذشته به انرژی تبدیل کند. به این ترتیب سلول به تدریج پیر می شود و می میرد.

سینکلر و همکاران اخیراً مقاله ای در مجله Cell منتشر کرده اند که برای اولین بار توضیح می دهد که یک ماده کامپوزیت می تواند پیری سلولی آنها را دوباره متحد کنید و دوباره آنها را قوی و جوان کنید. جالب است بدانید که این ترکیب یک ماده شیمیایی طبیعی به نام NAD است که در اکثریت است سلول های جوان تولید می شود و نقش تعیین کننده ای در فرآیند متابولیک دارد.

اکسیر جوانی، نه پیری

در مطالعه‌ای روی موش‌ها، تیم دریافت که اگر این ماده شیمیایی را فقط به مدت یک هفته به موش‌های مسن‌تر بدهیم، بافت بدن موش‌های دو ساله بسیار شبیه به موش‌های شش ماهه خواهد بود. «اگر بخواهیم این تغییر را در مقیاس سنی انسان بیان کنیم، مانند گفتن سلول است فردی در دهه شصت به سلول ها بیست ساله تبدیل خواهد شد).

بیشتر بخوانید  تصاویری از از زیبایی های غروب خورشید

سینکلر می گوید: با گذشت زمان، پستانداران پیرتر می شوند و غیره روند پیری مقدار ماده شیمیایی NAD در بدن آنها حدود 50٪ کاهش می یابد. با کاهش این ماده شیمیایی در بدن، متابولیسم مشکل می شود و منابع انرژی ناشی از فعالیت میتوکندری ضعیف می شوند. در نتیجه سلول‌ها مقدار مورد نیاز انرژی را از دست می‌دهند و در برابر اثرات و خطرات پیری مانند التهاب، ضعف عضلانی و متابولیسم کندتر آسیب‌پذیر می‌شوند.

اکسیر جوانی، نه پیری

اگر بتوانیم NAD کافی به این سلول‌ها وارد کنیم، می‌توانیم آنها را فریب دهیم تا فکر کنند جوان شده‌اند. از این طریق می توانیم به صورت نظری روند پیری معکوس. سینکلر می‌گوید: «وقتی این مولکول را به سلول‌های قدیمی‌تر می‌آوریم، آن‌ها فکر می‌کنند که اکسیژن به حالت عادی بازگشته است و این‌گونه همه چیز دوباره شروع می‌شود.»

تاکنون سینکلر و تیم تحقیقاتی او به این نتیجه رسیده اند که می توان از NAD استفاده کرد کلید قفل کردن دروازه جوانان، که پشت سلول های قدیمی، کامپیوترها بسته شده بود. اما او حاضر به تصور نیست و این ماده را اکسیر جوانی یا آب حیات می نامد. او می گوید: «در واقع، این مقاله چنین است روند پیری را معکوس کنیداو می‌گوید: «این فقط می‌تواند بیشتر از زمان فعلی برای ما وقت بخرد.

اکسیر جوانی، نه پیری

اما کار سینکلر هنوز تمام نشده است. او می خواهد در مرحله بعد NAD را به آب آشامیدنی موش اضافه کند و ببیند آیا واقعاً با این اختلالات دیر شده است یا خیر. بیماری های مزمن مرتبط با افزایش سنمانند التهاب، ضعف عضلانی، سرطان و دیابت. نتایج این مرحله همچنین می تواند زمینه بسیار خوبی را برای محققان سرطان فراهم کند، زیرا تومورهای سرطانی معمولاً در شرایط هیپوکسی رشد می کنند و در بیماران مسن بیشتر دیده می شوند.

بیشتر بخوانید  با روش کاشت و تکثیر درخت انجیر آشنا شوید

البته، سینکلر در مورد استفاده از NAD در بدن انسان در حال حاضر، قبل از هر آزمایش دیگری خوشبین است. زیرا می گوید این ماده شیمیایی یک ماده طبیعی است که متعلق به بدن انسان است و طبیعتاً اثرات مضر بسیار کمی خواهد داشت.

اکسیر جوانی، نه پیری

او می‌گوید: «اگر بدن انسان به آرامی تحلیل می‌رود و توانایی تنظیم مؤثر خود را از دست می‌دهد، می‌توانیم آن را به شرایطی که در دهه‌های دوم و سوم زندگی داشت برگردانیم». آیا این خوش بینی ها همان طور که می خواستند باقی می ماند یا روزی محقق خواهد شد؟

گجت نیوز


دیدگاهتان را بنویسید