مصرف قرص آلندرونات و عوارض این دارو


آلندرونات چیست؟

علل و عوارض آلندرونات (مانند سدیم) چیست؟

موارد منع مصرف و تداخل آلندرونات با داروها چیست؟

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید تبلت آلندرونات بیشتر بدانید.

 آلندرونات چیست؟

  • آلندرونات
  • دسته درمانی: بیس فسفونات های مهار کننده پوکی استخوان
  • اشکال دارو: قرص
  • مکانیسم اثر: مهار فعالیت استئوکلاست

آلندرونات آلندرونات با نام تجاری Fosamak Fosamak دارویی است که برای درمان پوکی استخوان استفاده می شود. آلندرونات متعلق به گروهی از داروها به نام بیس فسفونات ها است. بیس فسفونات ها، از جمله آلندرونات، جذب مواد معدنی از استخوان ها را مسدود می کند و آنها را قوی تر می کند. آلندرونات خطر شکستگی در پوکی استخوان یا پوکی استخوان را با افزایش تراکم استخوان کاهش می دهد.

76 2

آلندرونات چگونه کار می کند؟

کمتر از یک درصد آلندرونات پس از مصرف خوراکی جذب بدن می شود و مصرف همراه با غذا یا هر نوشیدنی غیر از آب این جذب را کاهش می دهد. آلندرونات روی استئوکلاست ها در بدن اثر می گذارد و فعالیت آنها را مهار می کند. استئوکلاست ها سلول هایی هستند که در استخوان ها وجود دارند و در طول زندگی به طور مداوم مواد معدنی را از استخوان ها استخراج می کنند. علاوه بر استئوکلاست ها، سلول های دیگری به نام استئوبلاست در استخوان وجود دارند که مسئول رسوب مواد معدنی در داخل استخوان هستند.

بنابراین، فعالیت استئوبلاست استخوان ها را تقویت می کند. آنها سلول های استخوانی نامیده می شوند. در عوض، فعالیت استئوکلاست استخوان را ضعیف می کند. آلندرونیت با حفظ نمک های کلسیم در استخوان و کاهش روند پوکی استخوان، فعالیت استئوکلاست ها را مهار می کند. آلندرونات باید همراه با کلسیم و ویتامین D کافی مصرف شود، در غیر این صورت ممکن است اثرات درمانی نداشته باشد.

بیشتر بخوانید  غذاهایی که آکنه را بدتر می کنند

————————————————- —————————————-

کاربرد آلندرونات چیست؟

کاربرد اصلی آلندرونات یا آلندرونات برای درمان پوکی استخوان یا پوکی استخوان است. مصرف این دارو خطر شکستگی های مهره، لگن و مفاصل را در بیماران مبتلا به پوکی استخوان تا 50 درصد کاهش می دهد، بیمارانی که کورتون مصرف می کنند مانند پردنیزون نیز برای جلوگیری از تحلیل استخوان با کلسیم و ویتامین D مصرف می شوند. مصرف کورتون ها یا کورتون ها تراکم استخوان را کاهش می دهد و مصرف همزمان آلندرونات با آنها می تواند شدت این عارضه جانبی را به حداقل برساند.

————————————————- —————————————-

آلندرونات چگونه استفاده می شود؟

آلندرونات یا آلندرونات به شکل قرص های 10 و 70 میلی گرمی موجود است. قرص های 10 میلی گرمی را یک بار در روز و قرص های 70 میلی گرمی را یک بار در هفته مصرف کنید.الندرونات باید با یک لیوان بزرگ آب مصرف شود و نباید با هیچ مایع دیگری غیر از آب مصرف شود. هیچ داروی دیگری را با آلندرونات به صورت خوراکی مصرف نکنید. سایر داروها را باید حداقل با فاصله نیم ساعت مصرف کرد.

————————————————- —————————————-

عواقب

  • اعصاب مرکزی: سردرد.
  • دستگاه گوارش: اتساع شکم، درد شکم، رفلاکس اسید، تغییر طعم، یبوست، اسهال، سوء هاضمه، دیسفاژی، زخم مری، نفخ، ورم معده، حالت تهوع، استفراغ.
  • متابولیک: هیپوکلسمی، هیپوفسفاتمی.
  • عضلانی اسکلتی: درد.
  • مسمومیت و شفا
  • علائم بالینی: هیپوکلسمی، هیپوفسفاتمی، عوارض دستگاه گوارش فوقانی مانند ناراحتی معده، سوزش سر دل، ازوفاژیت، ورم معده و زخم معده.
  • درمان: درمان خاصی تجویز نشده است. ممکن است برای اتصال آلندرونات آنتی اسیدها یا شیر داده شود. دیالیز مفید نیست.
بیشتر بخوانید  بیماری ها چیست؟

————————————————- —————————————-

موارد منع مصرف و اقدامات احتیاطی:

آنتی اسیدها، مکمل های کلسیم و بسیاری از داروهای خوراکی در جذب خوراکی آلندرونات اختلال ایجاد می کنند. به بیمار توصیه کنید در صورت نیاز به مصرف داروی دیگری، حداقل 30 دقیقه پس از مصرف آلندرونات صبر کند.
آسپرین و NSAID ها ممکن است عوارض گوارشی آلندرونات (دوزهای بیش از 10 میلی گرم در روز) را بدتر کنند. بیمار را به طور منظم تحت نظر بگیرید.
سطح کلسیم و فسفر را کمی کاهش می دهد.

————————————————- —————————————-

عوارض جانبی آلندرونات

استفاده از آلندرونات مانند هر داروی دیگری ممکن است با عوارض جانبی احتمالی همراه باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • زخم مری که می تواند خود را به شکل درد قفسه سینه، مشکل در بلع، سوزش سر دل نشان دهد.
  • نکروز یا سیاه شدن استخوان فک که به صورت درد فک، تورم، بی حسی فک، از دست دادن دندان، عفونت لثه و تأخیر در بهبود زخم های لثه بعد از جراحی ظاهر می شود.
  • استخوان ران را بشکنید و با ضربات سبک بشکنید
  • عوارض جانبی خفیف آلندرونات شامل سوزش معده یا سوء هاضمه خفیف، اسهال یا یبوست، درد و تورم مفاصل، تورم اندام ها، کمردرد و سرگیجه، ضعف و سردرد است.

————————————————- —————————————-

نکات توصیه شده

  1. قرص آلندرونیت باید با معده خالی حداقل نیم ساعت قبل از صبحانه با یک لیوان پر آب مصرف شود.
  2. بیمار باید حداقل تا نیم ساعت پس از مصرف دارو از دراز کشیدن خودداری کند.
  3. هیپوکلسمی و کمبود ویتامین D باید قبل از شروع درمان اصلاح شود.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید آلندرونات چیست؟

بیشتر بخوانید  15 علائم اصلی و مهم سرطان خون

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

————————————————- —————————————-

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید