رقم جدید یارانه اعلام شد+عکس



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شما نیوز: در شرایطی که روز یکشنبه 19 دی ماه 176 نماینده به طور کلی به بودجه 1401 رای دادند اما در عین حال به دولت تضمین دادند که در صورت حذف ارز 4200 تومانی، اقلام اساسی را تامین کند. شهروندان با نرخ ثابت و با پشتیبانی بر این اساس، نمایندگان از دولت متعهد شدند که سازوکار جایگزینی برای حذف ارز ترجیحی فراهم کند تا مردم بتوانند بدون مشکل خاصی اقلام مورد نظر خود را دریافت کنند. رویکردی که وی نشان داده همچنان موضوع حذف یا ادامه تخصیص ارز ترجیحی، مهمترین معادله پیش روی اقتصاد کشور است. در حالی که اکثر تحلیلگران از لزوم حذف دلار 4200 صحبت می کنند، نمایندگان و جمعی دیگر از کارشناسان نگران آسیب جدی به قدرت خرید مردم ناشی از شوک های تورمی ناشی از این تصمیم هستند. در حال حاضر به نظر می رسد میزان پرداخت یارانه مهمترین چالشی است که نمایندگان مجلس در دولت با آن مواجه هستند.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره سرنوشت نهایی دلار ۴۲۰۰ تومانی گفت: وضعیت قانون بودجه ۱۴۰۱ در سایه موضوع مهم حذف ارز ترجیحی است. در واقع مهمترین بخش لایحه بودجه سال 1401 بحث حذف یا ادامه توزیع ارز ترجیحی است. با وجود اینکه خبر تصمیم گیری نهایی در این خصوص اعلام شده است، اما این بحث همچنان به صورت جدی در مجلس مطرح است.

ارکانی با تاکید بر اینکه حذف ارز ترجیحی از بودجه خود زندگی روزمره مردم به ویژه سبد غذایی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد، به اکتساآنلاین گفت: برآوردهای دقیق تری از سوی مراکز تحقیقاتی وجود دارد که پیامدهای حذف این نوع ارز را بر شوک های تورمی بیشتر ارزیابی می کند.

بیشتر بخوانید  روسیه در حال ساخت ماشین های الکتریکی است

این نماینده افزود: برای تداوم تخصیص 4200 دلار در سال 1401 دولت باید حدود 20 میلیارد دلار در نظر بگیرد. یعنی در صورت حذف این ارز 20 میلیارد دلار از منابع ارزی در حساب دولت باقی می ماند. اگر مابه التفاوت دلار 25 هزار تومانی در بازار آزاد با دلار 4200 تومانی را محاسبه کنیم، رقمی در حدود 400 هزار میلیارد تومان با حذف ارز ترجیحی به دست می آید.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: اگر این رقم را بین 60 میلیون نفری که در کشور یارانه می گیرند توزیع کنیم، برای هر ایرانی ماهیانه حدود 550 هزار تومان به دست می آید. این در حالی است که رقمی که وزیر اقتصاد در مجلس افزایش پرداخت یارانه های پولی را در نظر گرفت حدود 110 هزار تومان است. تفاوت این دو عدد یعنی 550 هزار تومان با حذف ارز ترجیحی و 110 هزار تومان یارانه ای که دولت تصمیم دارد در قالب افزایش یارانه پرداخت کند، 440 هزار تومان است.

مبلغ یارانه نقدی چقدر باید باشد؟

وی با اشاره به اینکه دولت تصمیم گرفته تنها یک پنجم اعتبارات ناشی از حذف ارز ترجیحی (110 هزار تومان) را در اختیار شهروندان قرار دهد، گفت: این سازوکار مورد توجه نمایندگان قرار نگرفته است. بسیاری از نمایندگان مجلس بر این باورند که برای جبران بخشی از کاهش قدرت خرید مردم پس از حذف ارز ترجیحی، برای هر یک از اعضای خانواده حداقل 300 هزار تومان یارانه پرداخت شود.

ارکانی ادامه داد: از سوی دیگر برای هر یارانه 250 هزار تومانی باقی می ماند تا دولت کسری بودجه و سایر نیازهای خود را خرج کند. بین نگرش دولت و نمایندگان مجلس در مورد یارانه پرداختی تفاوت معناداری وجود دارد. این یکی از دلایلی است که نمایندگان نتوانستند موضع قاطعانه ای در مورد ارز ترجیحی داشته باشند.

بیشتر بخوانید  ستاره جذاب نقل و انتقالات با این جمله عشق خود به پرسپولیس را ثابت کرد

نماینده مردم نیشابور در مجلس گفت: به زبان ساده حداقل 60 درصد از اعتبارات ناشی از حذف دلار 4200 دلاری باید در دهک های یارانه ای داده شود در حالی که دولت تنها 20 درصد را برای این منظور در نظر گرفته است. بودجه های مجلس نشان می دهد رقم در نظر گرفته شده توسط دولت برای پرداخت یارانه های پولی (110 هزار تومان) نمی تواند نوسانات ناشی از حذف ارز ترجیحی را جبران کند.

ارکانی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین مبنی بر اینکه در شرایطی که درآمدهای نفتی دولت در بودجه تنها حدود 9 میلیارد دلار برآورد می شود، آیا امکان کسب درآمد 20 میلیاردی برای دولت وجود دارد؟ وی گفت: دولت در سال 1400 یعنی 9 ماه پس از گذشت حدود 16 میلیارد دلار ارز ترجیحی هزینه کرده است. این رقم قطعا تا پایان سال به 20 میلیارد دلار خواهد رسید. در صورت حذف ارز ترجیحی برای سال آینده، دولت می تواند این منابع ارزی را در بازار آزاد با نرخ حداقل 25 هزار تومان به فروش برساند.

وی گفت: در صورت حذف ارز ترجیحی حداقل 20 میلیارد دلار آزاد می شود. این عدد بسیار بزرگی است. تا به امروز، این منابع برای توزیع ارز ترجیحی برای عموم مردم استفاده شده است و بخش قابل توجهی از منابع توسط معامله گران استقراض می شود. با هدف گذاری ارز مورد نظر، منابع قابل توجهی در اختیار دولت قرار می گیرد. این در حالی است که دولت قصد دارد تنها 20 درصد از این اعتبارات قابل توجه را در قالب یارانه مالی در اختیار مردم قرار دهد، این در حالی است که نمایندگان مجلس معتقدند به ازای هر یارانه بگیر حداقل 60 درصد یعنی ماهیانه 300 هزار تومان در اختیار خانواده ها قرار گیرد.

بیشتر بخوانید  تا کی برای انتخاب رشته وقت داریم |مهلت انتخاب رشته کنکور۱۴۰۰

یکی از اعضای کمیته برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: بر اساس سازوکار پیشنهادی نمایندگان خانواده چهار نفره برای جبران بخشی از نوسانات ناشی از هدف گذاری 4200 دلاری باید یک میلیون و 200 هزار تومان یارانه دریافت کنند. همین تفاوت در مواضع دولت و مجلس باعث بحث های گسترده دولت و مجلس شده است.

ارکانی همچنین خاطرنشان کرد: باید شرایط لازم برای ثبت نام مجدد افراد و خانواده هایی که به هر دلیل نامشان در لیست یارانه بگیران نیست اما مشمول یارانه هستند فراهم شود.


دیدگاهتان را بنویسید