همه چیز درباره قرص فکسوفنادین


مصرف و عوارض قرص فکسوفنادین

فاکسوفنادین یک آنتی هیستامین است اثر متداول و طولانی مدت برای درمان علائم مختلف عطسه، خارش و قرمزی چشم، آبریزش بینی و کهیر، آلرژی فصلی است.

فکسوفدادین معمولا دو بار در روز با غذا یا بدون غذا مصرف می شود. برای اینکه مصرف دارو را فراموش نکنید، بهتر است هر روز در ساعت معینی مصرف شود. اگر نوبتی را از دست دادید، به محض اینکه به یاد آوردید بروید. البته، اگر تقریباً زمان معاینه بعدی شما فرا رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کنید و به برنامه دارویی معمول خود بازگردید. مقدار دارو را دو برابر نکنید دلگرم کننده با من باش.

 فکسوفنادین فکسوفنادین

فکسوفنانین متابولیت فعال ترفنادین چیست و الف آنتی هیستامین آرامبخش نیست و فعالیت ضد موسکارینی یا آرامبخش شدیدی ندارد. این دارو به شکل هیدروکلراید در درمان علامتی بیماری است آلرژی هایی مانند رینیت آلرژیک فصلی و کهیر مزمن تجویز می شود. این دارو به صورت خوراکی با دوز 120 میلی گرم در روز به صورت تک دوز یا در دو دوز منقسم تجویز می شود. کودکان 6 تا 11 ساله دوز 30 میلی گرم دو بار در روز را برای درمان رینیت آلرژیک فصلی دریافت می کنند.

مکانیسم اثر فکسوفنادین

فکسوفنادین متابولیت ترفنادین است و به طور انتخابی گیرنده های محیطی H1 را مهار می کند. این دارو هیچ اثر آرام بخش و ضد موسکارینی آشکاری ندارد.

فارماکوکینتیک

فکسوفنادین پس از مصرف خوراکی به سرعت جذب می شود و حداکثر غلظت پلاسمایی آن در عرض 2 تا 3 ساعت است. حدود 60 تا 70 درصد به پروتئین های پلاسما متصل می شود و حدود 5 درصد از کل دوز عمدتاً در مخاط روده متابولیزه می شود و تنها 0.5 تا 1.5 درصد از دوز تجویز شده توسط سیتوکروم p-450 در کبد متابولیزه می شود. نیمه عمر دفع دارو حدود 14 ساعت گزارش شده است که در اختلالات کلیوی بیشتر است. این دارو عمدتاً از طریق مدفوع دفع می شود و تنها 10 درصد آن از طریق ادرار است. از سد خونی مغزی عبور نمی کند. فکسوفنادین پس از مصرف به عنوان یکی از متابولیت های ترفنادین در شیر مادر یافت می شود.

بیشتر بخوانید  ۱۲ مزیت ژلاتین برای زیبایی پوست، مو و لاغری

موارد منع مصرف عوارض جانبی

خستگی، خواب آلودگی، سوء هاضمه، حالت تهوع، دیسمنوره، عفونت های ویروسی.

تداخلات دارویی فکسوفنانین

آ. مصرف همزمان این دارو با اریترومایسین و کتوکونازول باعث افزایش سطح فکسوفنادین در خون می شود.

ب. آنتی اسیدهای حاوی منیزیم و هیدروکسید آلومینیوم باعث کاهش جذب فکسوفنادین می شوند.

ج- مصرف همزمان این دارو با آب گریپ فروت باعث کاهش اثر فکسوفنادین می شود.

فکسوفنانین

نکات توصیه شده برای فکسوفنادین

آ. درمان رینیت آلرژیک فصلی: بزرگسالان و کودکان 12 ساله و بالاتر: 60 میلی گرم خوراکی دو بار در روز یا 180 میلی گرم خوراکی یک بار در روز.

ب- کهیر ایدیوپاتیک مزمن: بزرگسالان و کودکان 12 سال و بالاتر: 60 میلی گرم خوراکی دو بار در روز.

کودکان 11-6 ساله: 30 میلی گرم خوراکی 2 بار در روز

فکسوفنانین

توصیه به صرف زمان

از مصرف الکل، قرص های خواب آور یا آرام بخش خودداری کنید، زیرا این داروها اثرات فکسوفنادین را افزایش می دهند. قبل از رانندگی یا دست زدن به وسایل خطرناک مطمئن شوید که بدن شما به فکسوفنادین واکنش نشان می دهد. این دارو می تواند بر سطح هوشیاری تأثیر بگذارد، اگر خشکی دهان مشکل ساز شد، از آدامس یا شیرینی های بدون قند استفاده کنید یا چند جرعه آب بنوشید. اگر این مشکل بیش از دو هفته ادامه داشت با پزشک خود مشورت کنید.فاکسوفنادین را دور از دسترس کودکان، دور از گرما، نور مستقیم و گرمای مرطوب نگهداری کنید.در این صورت فکسوفنادین فاسد می شوداگر ظرف 5 روز پس از درمان با فکسوفنادین احساس بهبودی نکردید، به پزشک خود اطلاع دهید.

بیشتر بخوانید  فواید تزریق بوتاکس زیر بغل

نیازی نیست

از داروهای ضد تشنج یا ضدسرفه یا داروهای سرماخوردگی که بدون نسخه در دسترس هستند استفاده نکنید. دارو را بعد از تاریخ انقضا مصرف نکنید.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید در مورد قرص فکسوفنادین

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

————————————————- ————————————-

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید