علائم و درمان اسکلرودرمی بیماری روماتیسمی پیشرونده


اسکلرودرمی؛ انواع، علائم و تشخیص

اسکلرودرمی بیماری نادر و پیشرونده روماتیسم آیا آن است پوست بیمار ضخیم، سفت و خشک است و گاهی اوقات در انتهای اندام ها زخم می شود ایجاد شد. تجمع کلاژن و سایر فیبرها در این بیماری پوستی صورت و اندام ها، مفاصل اندام ها، ریه ها، کلیه ها و دستگاه گوارش مخصوصاً مری را درگیر می کند و فرد را ناتوان می کند. این بیماری می تواند به شکل زیر باشد: موضعی (محدود) یا عمومی (اسکلرودرمی سیستمیک) به روز رسانی با دلگرم کننده با من باش.

اسکلرودرمی؛  انواع، علائم و تشخیص

اسکلرودرمی چیست؟

اسکلرودرمی یک بیماری است که با سفتی پوست اندام های داخلی مشخص می شود.

اسکلرودرمی را می توان به دو صورت مشاهده کرد:

اسکلرودرمی سیستمیک (Scleroderma Sistemic); که یک بیماری سیستمیک است که تمام بدن را درگیر می کند و موضعی است اسکلرودرمی موضعی که به صورت محلی خود را نشان می دهد.

اسکلرودرمی

————————————————- ————————-

اسکلرودرمی موضعی به دو دسته تقسیم می شود:

نوع مورف a

در این بیماری پلاک های سفت شده روی پوست قسمت های مختلف بدن ایجاد می شود. این ضایعات ممکن است در قسمت های خاصی و در قسمت های خاصی وجود داشته باشد.

خط نوع A.

این شکل خطی با سفتی پوست مشخص می شود و شکل و فرم پیشرفته ای دارد. این گاهی اوقات یک نمای به نام “ زخم شمشیر «اگر این حالت سفت شدن پوست صورت باشد، یک طرف صورت را کاملا سفت می‌کند. خوشبختانه در این دو نوع بیماری (Morpheus A و Line) اندام های داخلی تحت تأثیر قرار نمی گیرند، بلکه فقط ضایعات و تظاهرات وجود دارد. بخشی. ” آنها چرمی هستند.

اسکلرودرمی سیستمیک

متاسفانه این نوع بیماری مشکلات بیشتری را برای فرد ایجاد می کند. زیرا کل بدن را درگیر می کند.

————————————————- ————————-

اسکلرودرمی سیستمیک نیز به دو بخش تقسیم می شود:

نوع محدود

در نوع محدود که باعث سفت شدن پوست می شود، از آرنج به پایین و از زانو به پایین گرفته می شود که ناحیه سر و گردن را نیز درگیر می کند.

اسکلرودرمی

گونه های منتشر شده

در این نوع پوست تنه و ابتدای اندام ها درگیر می شود و سفتی پوست در این افراد بیشتر دیده می شود البته این دو نوع بیماری می توانند اندام های داخلی بدن را نیز درگیر کنند. بیشتر اندام ها و اندام های داخلی تحت تأثیر قرار می گیرند. اول، دستگاه گوارش و اندام های گوارشی است. مری اولین و شایع ترین محل ضایعه است که بیمار احساس می کند غذا در گلو گیر کرده و این افراد در بلع غذا مشکل دارند. همچنین ممکن است به دلیل بازگشت اسید معده دچار سوزش سر دل و احساس سیری و نفخ در معده شوند.

بیشتر بخوانید  فواید مصرف مکمل A-Z ویتامین + لوتئین ( A-Z Completten)

به دلیل سفتی دیواره روده و رسوب بافت کلاژن در عضلات صاف اندام های داخلی، بیمار با علائم سوء هاضمه و سوء جذب و همچنین یبوست و انسداد کاذب روده مراجعه می کند. درد شکم، نفخ و یبوست ممکن است شایع ترین علائم گوارشی باشند.

البته علاوه بر دستگاه گوارش، قسمت های دیگری مانند قلب نیز درگیر است. این بیماری می تواند مشکلاتی در دریچه های قلب ایجاد کند، به عنوان مثال ماهیچه های دیواره قلب فیبری و سفت می شوند و در نتیجه بیمار دچار مشکل قلبی یا ضربان قلب نامنظم می شود و از طرفی مایعات نیز در اطراف تجمع می یابد. قلب. همچنین می تواند در این افراد مشکلات ریوی ایجاد کند و باعث تنگی نفس شود. درگیری ریه بیشتر شایع است، به خصوص در فرم منتشر، که به عنوان اسکلرودرمی پیشرفته تر است.

در این بیماران تنگی نفس و سرفه خشک می تواند نشانه درگیری ریه باشد و تشخیص زودهنگام این عارضه در چنین افرادی بسیار حائز اهمیت است زیرا درگیری ریه می تواند باعث افزایش فشار داخل شریان ریوی و عوارض آن شود. فرم. این افراد ممکن است فشار خون بالا داشته باشند (تنها علامت آسیب کلیه) که توصیه می شود هر بار فشار خون آنها اندازه گیری شود، ممکن است تغییر رنگ ادرار و مشکلات آزمایشگاهی داشته باشند. گاهی درگیری عضلات نیز دیده می شود. درگیری مفصل در این افراد ممکن است شامل درد، تورم مفاصل و محدودیت تحرک مفصل باشد.

چه چیزی بیش از هر علامت دیگری بیمار را آزار می دهد. این حالت پوست رنگ پریده و کبودی است که بلافاصله پس از سرماخوردگی رخ می دهد که به آن «پدیده رینود» می گویند و در این حالت به دلیل خون رسانی ضعیف به انتهای اندام ها، زخم هایی ایجاد می شود. این زخم ها به کندی بهبود می یابند و گاهی اوقات زخم های آنها جدی می شود و برخی از نوک انگشتان و اندام ها آسیب می بینند.

بیشتر بخوانید  کاربردهای درمانی قرص میسوناتال میسون

————————————————- ————————-

علائم این بیماری چیست؟

علائم این بیماری بیشتر پوستی است که باعث زخم های پوستی و سفت شدن پوست می شود. این سفتی به تدریج ایجاد می شود و سپس تغییر رنگ می دهد که به صورت تیره شدن رنگ پوست خود را نشان می دهد. در این حالت عروق خونی برجسته کوچکی در زیر پوست ایجاد می شود که به آن می گویند “تلانژکتازی پوستی” گفته می شود.

کم کم پوست این افراد کشیده و سفت می شود که جلوه خاصی به چهره می دهد; چین و چروک های عمودی اطراف لب افزایش می یابد و باز کردن دهان مشکل می شود و در نتیجه بهداشت دهان و دندان بدتر می شود. علاوه بر این، علائم پوستی، گوارشی، کلیوی، ریوی، قلبی، مفصلی و عضلانی وجود دارد که قبلا توضیح داده شده است.

————————————————- ————————-

راه های تشخیص اسکلرودرمی

پزشک ابتدا یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. فشار خون نیز اندازه گیری می شود.

اسکلرودرمی

سایر آزمایشات شامل موارد زیر است:

  • تصویربرداری از قفسه سینه
  • سی تی اسکن ریه
  • اکو کاردیوگرافی
  • آزمایش ادرار
  • ارزیابی عملکرد ریه و دستگاه گوارش
  • نمونه برداری از پوست

————————————————- ————————-

درمان اسکلرودرمی

پزشک شما داروها و درمان هایی را برای کنترل علائم و جلوگیری از عوارض تجویز می کند.

داروهای مورد استفاده عبارتند از:

  • داروهای ضد التهابی قوی به نام کورتیکواستروئیدها
  • سرکوب کننده های سیستم ایمنی مانند متوترکسات
  • داروهای ضد انعقادی غیراستروئیدی
  • داروهایی برای سوزش سر دل یا مشکلات بلع
  • داروهای فشار خون یا مشکلات کلیوی

درمان های دیگر عبارتند از:

  • درمان ملایم برای از بین بردن ضخامت پوست
  • داروهایی برای بهبود تنفس
  • داروهایی برای درمان پدیده Rainaud
  • درمان معمولاً با فیزیوتراپی همراه است.
  • شایع ترین علت مرگ در این بیماران آسیب ریه است

درمان اسکلرودرمی در خانه

1- سیگار را ترک کنید. نیکوتین موجود در سیگار باعث انسداد رگ های خونی و باریک شدن رگ های خونی می شود.

بیشتر بخوانید  از کاربردهای باورنکردنی پماد ویکس بیشتر بدانید!

2- سوزش سر دل (غذاهای ترش) را کنترل کنید. به موقع غذا بخورید و از دیر غذا خوردن خودداری کنید. از غذاهایی که باعث سوزش سر دل می شوند پرهیز کنید و آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. بلافاصله بعد از غذا دراز نکشید. اگر مجبورید دراز بکشید، سر خود را بالا بیاورید تا اسید معده وارد مری نشود. مصرف داروهای ضد اسید تحت نظر پزشک نیز مفید است.

3- فعال باشید. ورزش یکی از راه های مقابله با اسکلرودرمی است. ورزش گردش خون را بهبود می بخشد، پوست و ماهیچه های سفت را تسکین می دهد و شما را انعطاف پذیرتر می کند.

از کافئین اجتناب کنید.

5. ماهی های چرب حاوی امگا 3 هستند که برای این بیماری مفید است.

6. غذاهای غنی از فیبر بخورید.

– از سرما محافظت کنید. در سرما صورت، دست ها و انگشتان را بپوشانید. حتی اگر می خواهید در فریزر را باز کنید، دستکش بپوشید.

مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه ویتامین D زیر نظر پزشک در درمان این بیماری مهم است.

8- از ژل ویتامین E زیر نظر پزشک استفاده کنید. این ژل به ویژه در افراد مبتلا به اسکلرودرمی سیستمیک اهمیت دارد. مطالعات نشان داده است که این ویتامین از تشکیل بافت اضافی جلوگیری می کند.

————————————————- ————————-

عوارض اسکلرودرمی

  • زخم ریه: شایع ترین علت مرگ در این بیماران زخم ریه است که به آن فیبروز ریوی می گویند.
  • سرطان
  • نارسایی قلبی
  • افزایش فشار خون در ریه ها
  • نارسایی کلیه
  • مشکلات جذب مواد مغذی (سوء تغذیه)

————————————————- ————————-

جلوگیری از اسکلرودرمی

  • هیچ راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد.
  • اجتناب از دی اکسید سیلیکون و گرد و غبار پلی وینیل کلرید می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

————————————————- ————————-

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید اسکلرودرمی

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید