مشخصات کامل مرگوس کاکلی یا اردک ماهی خوار + آلبوم



مشخصات :


مرگوس کاکلی 58 سانتی‌متر طول دارد و وزن آن به 1300 گرم مي‌رسد . بدني کشیده و تا حدودی تیره‌رنگ دارد. هر دو جنس، کاکلی افشان در پشت سر دارند. هم اندازه‌ي اردک سرسبز و کوچکتر از اردک ماهیخوار است.


مرگوس کاکلی ، بیشتر از اردک ماهیخوار، به دریا وابسته است و پروازی مستقیم و سریع دارد. در پرواز گردنش را رو به جلو و کشیده نگه می دارد. به هنگام پرواز، مسافتی را بر روی آب می دود و سپس از سطح آب جدا می شود.


پرنده‌ی نر :


سر و بالای گردن سبز تیره است. طوق سفیدی در جلوي گردن آن دیده می‌شود. سینه بلوطی نقطه نقطه‌ای، منقار قرمز، روتنه خاکستری، پیش‌بال سیاه، پوش‌پرهای بال و پرهای ثانویه سفید است و دو خط باریک سیاه روی آینه بالی‌اش دیده می‌شود.


پرنده‌ی ماده :


سر و گردن بلوطی، چانه سفید مایل به خاکستری است که تا جلوي گلو را می‌گیرد. همچنین آینه بالی سفید‌ رنگ است که یک خط سیاه عرضی در آن دیده می‌شود.


نامهای مختلف پرنده :









دسته ( خانواده ) :

پرنده ، غاز سانان ، مرگوس ، اردک

نام فارسی :

مرگوس کاکلی ، اردک ماهی خوار

نام انگلیسی :

Red-breasted mergansea

نام فرانسوی :

Harle huppe

نام علمی :

Mergus Serrator


زیستگاه :


مرگوس کاکلی ، زمستان ها در دریاها، خورها، مصب ها و خلیج ها به سر می برد. در ایران، زمستان ها، به تعداد اندک، به حالت سرگردان، در سواحل دریای خزر و ناحیه ی مرکزی فارس دیده می شود.


زمستان‌ها معمولا در خورها و در دریا دیده می شود و به ندرت در آبهای شیرین یافت می شود .


مرگوس کاکلی در گذشته نچندان دور و در فصل زمستان به طور فراوان دیده می شده است ، و اما در حال حاضر اطلاع دقیق و مستندی مبنی بر وضعیت تعداد و پراکندگی آن در دست نیست ، به حالت سرگردان در ناحیه مرکزی فارس دیده شده است.


آلبوم :


در مورد دسته غاز سانان بیشتر بدانید :


مرگوس بزرگ ، اردک ماهی خوار


اردک دم دراز


اردک گونه سفید چشم طلایی


اسکوتر سیاه یا اردک سیاه


کاربر گرامی چنانچه درمورد “ اردک ماهی خوار یا مرگوس کاکلی ” سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید . و با مجله دلگرم همراه شوید و از نگهداری تا بیماری های و دانستنی های حیوانات آشنا شوید.


بیشتر بخوانید  آدرس و شماره تلفن تعاونی کار و حمایت اجتماعی منطقه کرج جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید