دلایل بارداری در زمان پریود و باردار شدن حین قاعدگی



احتمال بارداری در زمان پریود


باردار شدن حین قاعدگی امکان پذیر است هرچند شانس آن خیلی کم است . یکی از اشتباهات خانم ها این است که گاهی خونریزی ناشی از تخمک گذاری را با قاعدگی اشتباه می گیرند . طول عمر اسپرم یکی دیگر از عواملی است که باید به خاطر داشته باشید. تخمک گذاری خارج از برنامه و انتظار نیز تحت برخی شرایط در صورت عدم استفاده از روش های جلوگیری از بارداری می تواند باعث بارداری ناخواسته شود .


همیشه به شما گفته شده است که حین قاعدگی باردار نخواهید شد . پس شما ممکن است متعجب شوید اگر بشنوید این امکان وجود دارد! در حالی که روش های جلوگیری از بارداری تاریخچه طولانی دارد از روش های آسان و متنوع مانند کاندوم گرفته تا قرص های کنترل بارداری ، 49 درصد از حاملگی ها هنوز به طور غیرمنتظره رخ می دهند و درصدی از این بارداری ها در دوره قاعدگی شما اتفاق می افتد.


خیلی ساده است که فرض کنید شما در دوران قاعدگی باردار نخواهید شد . منطق پشت این قضیه این است که وقتی دیواره رحم شما در حال ریزش است یعنی تخمک گذاری اخیرا اتفاق نیافتاده است . با اینحال این احتمال هرچند کوچک وجود دارد که تخمک آزاد شده هنوز جایی در بدن شما باقی مانده باشد و در طول مقاربت توسط اسپرم بارور شود حتی اگر شما پریود باشید.


1 – تخمک گذاری زودرس


درحالیکه بطور نرمال در حین دوره قاعدگی نباید تخمکی در بدن شما باشد این امکان وجود دارد که شما زودتر تخمک گذاری کرده باشید و به این دلیل باردار شوید. همانطور که انجمن بارداری آمریکا توضیح می دهد، حتی ممکن است تخمک گذاری بدون رخ دادن پریود صورت بگیرد . خود تخمک گذاری می تواند با تغییر شرایط زندگی ، استرس و یا بیماری تحت تاثیر قرار بگیرد.


۲- طول عمر اسپرم


حاملگی در طول پریود همچنین می تواند به طول عمر اسپرمی بستگی داشته باشد که وارد بدن شما شده است. اسپرم می تواند به مراتب طولانی تر از آنچه تصور می کنید – تا حدود 3-5 روز در بعضی موارد در بدن شما زنده بماند . اگر آنها خودشان را به لوله های فالوپ برسانند حتی می توانند ۷ روز زنده بمانند . در چنین مواقعی این اسپرم حتی می تواند چندین روز پس از مقاربت تخمک را بارور و باعث بارداری شود.

بیشتر بخوانید  20 خوراکی که استخوان های بدن را قوی و محکم می کند


این بدان معنی است که ۳ تا ۵ روز پس از رابطه جنسی با یک سیکل قاعدگی ۲۸ تا ۳۰ روزه احتمال بارداری برای شما وجود دارد. بنابراین حتی اگر شما چند روز بعد تخمک گذاری کنید، اگر اسپرم هنوز زنده و سالم باشد به تخمک نفوذ کرده و می تواند باعث بارداری شود. سازمان خدمات بهداشتی ملی انگلستان نیز اشاره می کند که اگر اسپرم در لوله های فالوپ باشد، ممکن است شما تا یک هفته پس از رابطه جنسی نیز باردار شوید. بنابراین اگر سعی در جلوگیری از بارداری تصادفی دارید، از یک روش ممانعت کننده و یا هر نوع روش پیشگیری از بارداری استفاده کنید.


تاریخ پریود


۳- چرخه قاعدگی کوتاه


اگر شما فردی هستید که چرخه قاعدگی شما کوتاه یعنی ۲۱ تا ۲۴ روزه است می توانید کمی زودتر از زنانی با سیکل قاعدگی ۲۸ تا ۳۰ روزه تخمک گذاری کنید . در چنین حالتی شما روش های جلوگیری از بارداری را نه تنها طی پریود بلکه باید تا پایان قاعدگی ادامه دهید به این دلیل که اسپرم می تواند در بدن زنان ۳ تا ۵ روز در یک محیط مرطوب و مناسب زنده بماند. سیکل کوتاهتر به معنای تخمک گذاری سریعتر است . بنابراین اگر اسپرم از قبل موجود و منتظر باشد با آزاد شدن تخمک می تواند آنرا باروز کند حتی اگر چندین روز از مقاربت شما گذشته باشد.


۴- پریودهای نامنظم


اگر شما سیکل های نامنظم داشته باشید، سخت تر می شود تاریخ دقیق تخمک گذاری را مشخص کرد. این ممکن است به خاطر شرایطی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا سایر مشکلات مانند چاقی یا اختلالات خوردن باشد که می تواند هورمون های شما را درگیر کند.


۵- اشتباه گرفتن خونریزی ناشی از تخمک گذاری با قاعدگی


گاهی اوقات تخمک گذاری ممکن است با یک خونریزی جزئی همراه باشد که همچنین به عنوان سیکل میانی یا خونریزی تخمک گذاری شناخته می شود. اشتباه گرفتن این خونریزی با قاعدگی می تواند به این معنی باشد که شما در بارورترین زمان سیکل خودتان روش های جلوگیری از بارداری را کنار گذاشته و در صورت داشتن رابطه جنسی به راحتی باردار شوید با این فکر که یک دوره پریود نرمال دارید!

بیشتر بخوانید  علت ایجاد التهاب در بدن چیست؟


با تمام موارد ذکر شده شانس بارداری در دوران قاعدگی بسیار پایین است و بستگی به این دارد که روش های پیشگیری از بارداری شما در این دوره چقدر موفق باشد یا اینکه در زمان نامناسبی به اشتباه آنرا متوقف کرده باشید.


برای کسانی که می خواهند باردار شوند روزهای حوالی قاعدگی زمان مطلوبی برای اینکه اسپرم تخمک شما را بارور کند نیست . شانس بارداری قطعا در زمان های دیگر ماه بالاتر خواهد بود .


در حالی که داشتن رابطه جنسی حین قاعدگی ایمن است شما باید بدانید که داشتن رابطه جنسی غیر محافظت شده ممکن است ایده خوبی نباشد، اگر نمی خواهید به طور تصادفی باردار شوید . به این دلیل که هرچند کم اما در شرایط خاص ذکر شده هنوز شانس بارداری وجود دارد . همیشه پیش بینی یا تشخیص این امر کار ساده ای نیست اما راههای بیشتری برای پیشگیری از بارداری در طول پریود وجود دارد.


ترشحات واژن


روش های پیشگیری از بارداری ناخواسته


سیکل قاعدگی خودتان را بشناسید


اولین قدم برای جلوگیری از بارداری ناخواسته این است که با سیکل قاعدگی خودتان آشنایی داشته باشید. سیکل قاعدگی همه بطور کامل ۲۸ تا ۳۰ روزه نیست . در واقع اداره بهداشت زنان توضیح می دهد که یک سیکل عادی می تواند ۲۱ تا ۳۵ روز متغیر باشد . حتی دوره قبل از تخمک گذاری نیز می تواند بین ۱۳ تا ۲۰ روز طول بکشد . بیشتر زنان ۱۴ تا ۱۶ روز پس از تخمک گذاری پریود می شوند. طول عمر اسپرم را نیز در نظر داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که در زمان حوالی تخمک گذاری و چند روز پس از آن رابطه جنسی محافظت نشده نداشته باشید .


جدول تعیین تاریخ پریود می تواند کمک کننده باشد


بطور ایده آل شما باید دو روش بالا را با گام دیگر که مشخص کردن تاریخ دقیق پریودتان بر اساس تقویم است ، انجام دهید . سپس مراحل زیر را دنبال کنید تا دوره باروری خودتان را پیدا کنید.


  • بارورترین روزها را با کم کردن تعداد روزهای کوتاهترین سیکلی که داشتید از ۱۸ مشخص کنید .

  • نتیجه را به روز اول سیکل پریود بعدی خودتان اضافه کنید و آنرا با علامت X در تقویم مشخص کنید.

  • اکنون ۱۱ را از طولانی ترین روزهای سیکل خودتان کم کنید و این عدد را به روز اول دوره پریود بعدی خودتان اضافه کنید و آنرا با یک X دیگر در تقویم مشخص کنید.

  • پنجره ای که بین دو علامت X مشخص می شود بارورترین روزهای شما در سیکل ماهیانه تان خواهد بود.


دمای بدن خودتان را بررسی کنید


شما می توانید با اندازه گیری دمای بدن یک نمودار ترسیم کنید تا تاریخ تخمک گذاری خودتان را مشخص کنید. بطور معمول دمای بدن شما ۳ روز قبل از تخمک گذاری بالا رفته و همچنان تا وقتی پریود شوید بالا می ماند . به یا داشته باشید که این افزایش بسیار کوچک است و تشخیص آن نیاز به یک دمای سنج ویژه دارد. به دنبال تغییرات 0.4 تا 0.8 درجه فارنهایت باشید .شانس شما برای بارداری ۲ تا ۳ روز قبل از پیک افزایش دمای بدن ( وقتی که تخمک گذاری می کنید) بالاترین حد است و بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد همچنان بالا خواهد ماند.


ترشحات واژن را بررسی کنید


شما همچنین می توانید مقدار و نوع مخاط واژن را کنترل کنید. وقتی که این ترشحات آبکی ، شفاف و لزج شبیه سفیده تخم مرغ باشد شما بسیار بارور هستید . درصورتیکه این ترشحات چسبنده و تیره ترو با قوام تر شود باروری شما کم شده است که معمولا ۴ روز پس از تخمک گذاری اتفاق می افتد.


امیدواریم نکات بالا به شما در پیشگیری از بارداری ناخواسته کمک کند!


divider


بیشتر بخوانید:


بهترین زمان برای تست بارداری بعد از رابطه جنسی چه موقع است ؟


علائم اولیه بارداری چیست – چگونه خیلی سریع بفهمیم که باردار شدیم؟


8 علامتی که در خانم ها نشانگر توانایی باروری فوق العاده است!


divider


ترجمه توسط بخش سلامت


مجله دلگرم


بیشتر بخوانید  با داروی سولفامتوکسازول / تری متوپریم بیشتر آشنا شوید

دیدگاهتان را بنویسید