(اسهال در گربه) علل، پیشگیری و دو راه درمان خانگی موثر



برای درمان اسهال در گربه با مجله دلگرم همراه شوید این بیماری معمولاً با آنچه گربه خورده است در ارتباط است. این می‌تواند به دلیل خوردن غذا و یا گیاهی است که با آنها سازگاری نداشته و یا سرعت زیاد در غذا خوردن است و یا حتی می‌تواند علایمی از یک چیز جدی‌ تر مثل بیماری و یا عفونت باشد.


اختلالات گوارشی و ناراحتی‌ های معده و روده در گربه‌ها در اثر عوامل گوناگونی ایجاد می‌شود که عبارتنداز :


  1. خوردن غذاهای نامناسب و فاسد

  2. خوردن اجسام و مواد غیرمتعارف

  3. عفونت‌ها

  4. وجود توده‌های متراکم و توپی شکل مو (hairball)

  5. انگل‌ها

  6. عوامل حساسیت‌زا

  7. دیگر بیماری‌هایی که به نوعی دستگاه گوارش را متاثر می‌کنند.


ازعمده‌ ترین علائم مشکلات گوارشی استفراغ، اسهال یا یبوست می‌باشد. در اکثر موارد می‌توان با تغییر رژیم غذایی و بهبود کیفیت غذایی گربه را به سلامت اولیه باز گردانید. در رابطه با مشکلات گوارشی طولانی مدت و مزمن نیاز به مراقبت بیشتر و گذشت زمان برای درمان و بهبودی کامل می‌باشد. گربه‌ های مبتلا به مشکلات گوارشی اغلب بی‌ اشتها می‌شوند و عادات غذایی آن‌ها تغییر خواهد کرد و شما از این تغییرات پی به بیماری گربه خواهید برد.


اسهال یک نوع مکانیسم دفاعی و طبیعی بدن در برابر مواد سمی یا اجسام غیرمتعارف یا فاسد خورده شده توسط گربه می‌باشد. در زمان بروز اسهال مدفوع گربه به صورت نرم و شل خواهد شد. در صورت عدم درمان اسهال و ادامه آن مدفوع آبکی‌تر خواهد شد و درصورت ادامه اسهال به مدت 24 ساعت لازم است در زودترین زمان ممکن به دکتر دامپزشک مراجعه نمایید.


نکته مهم :: در خیلی از موارد اسهال یکی از علائم اصلی بیماری‌های مهم و خطرناک می‌باشد که سبب از دست رفتن شدید آب بدن خواهد شد و عدم درمان آن مرگ حتمی‌ را به دنبال دارد.


divider


علائم بیماری اسهال در گربه


  1. از دست دادن قوام مدفوع و آبکی شدن آن

  2. علائم شدید بروز درد‌ های شکم

  3. زور زدن زیاد و تجمع گاز در روده‌ ها


divider


18 عاملی که باعث اسهال در گربه می شود


  1. استرس

  2. هیجان

  3. واکنش آلرژیک

  4. بعضی داروها

  5. هیپرتیروئیدیسم

  6. کولیت

  7. تغییر در رژیم غذایی

  8. لبنیات یا عدم تحمل غذایی

  9. مصرف خوراک خراب شده

  10. بیماری های روده از جمله التهاب روده

  11. بیماری کلیوی یا کبدی

  12. سرطان یا سایر تومورهای دستگاه گوارش

  13. انگل‌های داخلی مانند کرم‌ ها که بیشتر در بچه گربه‌ ها مشاهده می‌شوند.

  14. حساسیت نسبت به برخی از مواد و آلرژی‌ های غذایی مانند واکنش نسبت به شیر.

  15. تغییرات ناگهانی و شدید در رژیم غذایی که سبب به هم خوردن نظم و عادات غذایی گربه خواهد شد.

  16. بروز اسهال علامت برخی از بیماری‌های مهلک و خطرناک مانند کبد یا پانکراس و پریتونیت عفونی گربه‌ها می‌باشد. در این موارد اسهال به صورت مزمن اتفاق می‌افتد که حتی مرگ را به دنبال خواهد داشت.

  17. یبوست : یبوست ممکن است به نظر برسد که نباید عامل اسهال باشد ، اما در برخی موارد این گونه نیست ! ، زیرا در برخی موارد گربه های پیر تر مستعد ابتلا به مشکلات حرکتی در کولون های خود هستند که منجر به یبوست می شوند. در این موارد، گربه ها اغلب موفق به دفع مقدار کمی مدفوع با مایع زیاد در اطراف محلی که دچار گرفتگی شده می شوند.

  18. عفونت باکتری یا ویروسی ( بسیار خطرناک و اغلب شایع ترین علت اسهال در گربه ها در ایران )


divider


درمان‌های داخل منزل برای اسهال گربه


در زمان بروز اسهال ساده و خفیف بهتر است مقدار خیلی کمی غذا به صورت کم‌چرب، ملایم و سهل‌‌الهضم به میزان 4 وعده در روز به گربه داده شود. می‌توان برای تغذیه از گوشت سینه مرغ، گوسفند یا ماهی استفاده کرد. بهتر است از جیره غذایی زیر برای درمان اسهال استفاده کرد.


  • روز اول: در روز اول بروز اسهال به مدت 12 – 24 ساعت به گربه غذا ندهید ولی لازم است در تمام این مدت آب در اختیار او باشد تا بدن دچار کم آبی نشود.

  • روز دوم: می‌توان در روز دوم مقدار کمی گوشت پخته شده مرغ یا به صورت پوره شده را در اختیار گربه گذاشت.

  • روز سوم: در روز سوم می‌توان به غذا کمی سبزیجات اضافه کرد تا فیبر موجود در غذا سبب جذب مایعات موجود در روده‌ها و سفت شدن قوام مدفوع شود.

  • روز چهارم: برای تغذیه گربه در روز چهارم می‌توان از برنج به عنوان یک منبع غلات استفاده کرد و آن را به رژیم غذایی اضافه نمود.

  • روز پنجم: بهتر است در روز پنجم به جای برنج سفید از برنج سبوس دار قهوه‌ای در رژیم غذایی گربه استفاده شود.

  • روز ششم: با گذشت 6 روز بعد از اسهال و درمان بیماری می‌توان کم کم از غذای قبلی برای تغذیه گربه استفاده کرد. ولی لازم است تا 3 روز فقط ¼ حجم غذای قبلی را تجویز کرده و از تجمع مواد غذایی در بدن گربه اجتناب نمود.


divider


درمان اسهال گربه با رژیم غذایی


۱. هر گونه تغییر در غذای گربه را در نظر بگیرید:


اگر اسهال در عرض یک یا دو روز اتفاق بیفتد، مشکل می تواند از تغییر غذاهای گربه باشد.بازگشت به غذای قدیمی درمان آن است و باعث می شود مدفوع به حالت عادی برگردد. هنگامی که مدفوع پایدار می شود، سعی کنید رژیم غذایی را به تدریج تغییر دهید.


۲. اگر گربه شما آلرژی غذایی داشته باشد:


اگر گمان می کنید گربه شما به مواد غذایی حساس است، سعی کنید رژیم غذایی اش را تغییر دهید. حساسیت غذایی (آلرژی) در گربه ها رخ می دهد و ممکن است باعث اسهال شود. بنابراین، هنگام تغییر رژیم غذایی، مطمئن شوید که محتوی تشکیل دهنده مواد غذایی جدید بسیار متفاوت از مواد غذایی قدیمی است. دامپزشک شما همچنین می تواند رژیم غذایی با فیبر بالا را برای گربه شما تجویز کند.


۳. معرفی تدریجی یک غذای جدید:


نسبت خوب برای تغییر غذا: ۹۰ درصد مواد غذایی فعلی و ۱۰ درصد مواد غذایی جدید باشد. به تدریج مقدار آن را افزایش دهید. اجازه دهید گربه شما به شما بگوید که چقدر سریع می توانید رژیم غذایی اش را تغییر دهید. هیچ قانون سفت و سختی برای این کار وجود ندارد.


۴. در غذای گربه از Metamucil استفاده کنید:


اضافه کردن نیمی از قاشق چای خوری متاموسیل به غذای گربه یک تا دو بار در روز به مدت ۵-۷ روز می تواند کمک کننده باشد. کدو تنبل کنسرو شده هم همین تاثیر رامی گذارد.


هر دو‌ فیبر بالایی دارند و برای درمان موثر می باشند.


۵. پروبیوتیک ها را به رژیم گربه اضافه کنید:


پروبیوتیک ها “اشکالات” روده ای را به گاز روده ای بر می گردانند تا با سیستم متعادل کننده ای با اسهال خارج شود. یک گزینه آسان و خوشمزه FortiFlora برای گربه ها است.


۶. تشخیص کمبود آب:


اسهال مداوم می تواند باعث از دست دادن آب شود و حیوان خانگی شما می تواند از آب بیفتد. برای تشخیص کمبود آب، به آرامی پوست پشت گردن را بکشید. هنگامی که یک گربه به طور معمول هیدراته می شود، پوست کشیده شده سر جای خود بر می گردد. اگر که غیر از این بود او را نزد دامپزشک برده و مشکل را با او در میان بگذارید.


divider


بیشتر بخوانید::


علل ،علائم و تشخیص سگ و گربه هار


ویروس بارتونلا هنسله ،بیماری مشترک بین انسان و گربه


ویروس پارا آنفولانزا یا سرماخوردگی در گربه


علل تشخیص و درمان فوری پریتونیت عفونی گربه سانان (FIP)


علائم ؛پیشگیری و درمان بیماری خطرناک توکسوپلاسموز


راههای درمان و تشخیص ویروس ایدز در گربه ( FIV )


ویروس پاروا (بیماری کشنده سگها) و درمان این بیماری خطرناک


علل ، تشخیص و درمان عفونت لثه در گربه ( Periodontitis ) + فیلم


بیشتر بخوانید  آدرس مراکز تعویض پلاک ملکان آذربایجان شرقی

دیدگاهتان را بنویسید