CDN (سی دی ان) چیست؟
یکی از تکنولوژی های محبوب وبمسترها CDN که مخفف کلمات Content delivery network و به معنای شبکه توزیع محتوا است که با آن می توانند سرعت بارگذاری و نمایش سایت یا وبلاگ خود را افزایش دهند و همچنین این امکان هزینه چندانی نیز برای آن ها ندارد و می توانند به راحتی تنها در چند دقیقه این امکان را به سایت خود اضافه کنند. همانطور که می دانید سرعت بالای بارگذاری سایت برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر ( SEO ) نیز نتایج مثبتی دارد. در این مطلب با CDN و مزایای استفاده از آن آشنا می شویم و چند شرکت ارائه دهنده خدمات CDN را با هم می شناسیم.
CDN چرا ساخته شد؟
شرکت های بزرگ اینترنتی برای کنترل ترافیک سایت و سرویس های اینترنتی خود از چندین سرور در نقاط مختلف جهان برای ذخیره سازی و توزیع اطلاعات و امکانات خود در سراسر جهان استفاده می کنند. این امر باعث می شود که کاربران مختلف در سراسر جهان در هنگام استفاده از سرویس های آن ها هیچگونه تفاوتی را حس نکنند و همگی با بالاترین سرعت ممکن از نزدیک ترین سرور شرکت مورد بحث استفاده کنند. این امکان بسیاری از مزایای دیگر مانند امنیت ، همیشه در دسترس بودن ، بخش صحیح فشار بر روی چندین سرور و … را به همراه دارد.
اما تکلیف شرکت های کوچکتر و کاربران اینترنتی که سایت شخصی خود را بر روی اینترنت به اشتراک گذاشته اند چه می شود ؟ معمولاً اینگونه سایت ها تنها بر روی یک سرور ( همان هاست خود ) اطلاعات خود را نگهداری می کنند و از آنجا به کاربران و بازدید کنندگان خود در سراسر جهان سرویس می دهند و تنها می توانند با محدودیت های سرور خود مثلاً مقدار پهنای باند ، سرعت تبادل اطلاعات و … به کار خود ادامه دهند.
اینجاست که تکنولوژی CDN بسیار کارآمد می شود و می تواند به تمامی شرکت های کوچک و وبمسترهای سایت های خصوصی قدرت شرکت های بزرگ را بدهد ! این سرویس به اینگونه کار می کند که از روی اطلاعات قابل دانلود شدن سایت شما ( مانند فایل کد های CSS ، فایل کدهای Java script ، فایل های مولتی مدیا و … ) یک نسخه کپی بر روی nodes یا سرورهای مختلف خود که در سراسر جهان دارد تهیه می کند و می توانند به صورت اشتراکی به بسیاری از سایت ها سرویس دهند. در این حالت وقتی کاربری با مرورگر خود می خواهد سایت شما را مشاهده کند اطلاعات از نزدیک ترین سرور موجود به آن کاربر به او ارسال می شود و این چون این اطلاعات قبلاً ثبت ( Cache ) شده اند و نیاز به پروسه خاصی نیست سرعت تبادل اطلاعات تغییر چشم گیری می کند و …
مزایای CDN چیست؟
همانطور که در بالاتر گفتیم CDN به هاست ما قدرت سرورهای چندگانه را می دهد و می توانیم مزیت های استفاده از این روش را به صورت زیر لیست کنیم.
۱– افزایش سرعت بارگذاری و نمایش صفحات وب در سیستم بازدید کنندگان
۲– افزایش امنیت سایت ها ( بیشتر ارتباط ها به صورت غیر مستقیم و محافظت دو چندان هستند )
۳– افزایش مقدار پهنای باند ( برای مثال اگر سرور شما ۱۰ گیگابایت پهنای باند به شما ارائه می کند وقتی شما از یک CDN که دارای ۱۰ node است استفاده می کنید در حقیقت شما ۱۰ * ۱۰ گیگابایت به پهنای باند خود افزوده اید )
۴– هزینه بسیار پایین ( دلیل این مزیت توانایی استفاده اشتراکی چندین نفر از سرور ها است )
۵– نصب آسان ( نیاز به داشتن تخصص خاصی برای نصب این سرویس بر روی سایت خود ندارید و ارائه دهندگان این سرویس معمولاً افزونه های از پیش ساخته و یا راه کارهایی برای شما دارند که تنها در چند دقیقه امکان استفاده از این سرویس را به شما می دهند )
۶– افزایش سرعت بارگذاری و نتایج مثبت در رتبه سایت شما در موتورهای جستجوگر ( همانطور که می دانید سرعت رابطه مستقیمی با SEO سایت شما دارد. )
معایب CDN چیست؟
هر وسیله و تکنولوژی در کنار مزایای خود، دارای معایب خاص خود می باشد. معایب CDN می توان گفت هزینه های زیادی است که هر ماه باید پرداخت اما خب در حالت کلی چون مسیر ارسال داده را کاهش می دهد، می تواند باعث صرفه جویی کلی گردد. چندتا از معایبی که CDN دارد:
– در نقاطی به خوبی عمل نمی کند ( نقاط جدید شکست دارد)
– نقاطی در ارسال محتوا وجود دارد که باعث شکست در کل زنجیره می شود ( البته اگر اتفاق بیفتد)
– متفاوت بودن زمان پاسخ
– شبکه توزیع منابع دارای کلاینت های زیادی است و از این رو زمان پاسخ به خاطر حجم ترافیک دیگر CDN ها ممکن است متفاوت باشد.
برای رشد کسب وکار شما منفعت ممکن است نداشته باشد
مالکان وب سایت ها باید قبل از خرید CDN ، در خصوص موقعیت های مشتریان خودشان تحقیق کنند و شبکه توزیع محتوایی را انتخاب کنند که از نظر موقعیت باعث رشد کسب وکار آن ها گردد. برای مثال مشتریان اصلی شما از ایران هستند، خرید CDN از اروپا یا دیگر کشورهای آسیا منفعتی برای شما ندارد ولی خب از نظر سئو تاثیر گذار است.
مشکل مدیریت محتوا
شرکت ها برای تولید محتوا بهینه خود، از سیستم تولید محتوا استفاده می کنند که این سیستم در هر حوزه و ناحیه ای مخصوص به خود است که ممکن است توسط CDN پشتیبانی نگردد.
نداشتن کنترل مستقیم
تغییرات در محتوا باید توسط افراد و ارائه دهندگان CDN انجام گیرد و هیچ مالکی نمی تواند مستقیم به آن دسترسی داشته باشد که این ممکن است باعث مشکلی گردد.
انتخاب یک CDN ( شبکه توزیع محتوا)
همیشه مالکان این سوال را در ذهن خود دارد که کدام نوع شبکه را انتخاب کنند. هر شبکه ای خصوصیات و ویژگی های خاص خود را دارد. مشتریان بهتر است عوامل زیر را برای انتخاب یک شبکه توزیع محتوا در نظر بگیرند:
-
پشتیبانی از ارسال انواع فرمت ویدئو -
پشتیبانی از ارسال موبایل -
دارای لوازم دارای مجوز و محافظت شده -
دارای قابلیت تجزیه و تحلیل
چند CDN (شبکه توزیع محتوا) محبوب
CDN رایگان شامل Coral Content Distribution Network ، FreeCast، CloudFare و Incapsula است. بعضی از شرکت های شبکه توزیع محتوا محبوب را می توان Akamai ، Amazon CloudFront، CloudFlare، KeyCDN، MaxCDN می باشد.
چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.