موارد مصرف شیاف واژینال فیتوواژکس



معرفی شیاف فیتوواژکس


شیاف واژینال فیتوواژکس برای درمان عفونت های باکتریایی و قارچی واژن تجویز می شود. عفونت های دستگاه تناسلی در تمامی سنین شایع است و زمان خاصی برای شروع ندارد،عفونت لگنی (PID)سبب ایجاد عفونت، چسبندگی لوله ها و نازایی می شود که علایم شایع آن ترشحات بد بو، احساس سوزش و خارش دستگاه تناسلی است.


علائم عفونت های دستگاه تناسلی زنان به صورت ترشحات حجیم، زیاد، چرکی، بد بو، رنگی (کرم یا زرد رنگ به طور معمول)، احساس سوزش، خارش و درد به هنگام نزدیکی بروز می کند. متخصصان باور دارند که بعضی از عفونت ها از راه جنسی منتقل می شود که بسیار شایع است و در این مورد افراد باید بهداشت روابط جنسی را رعایت کنند.


شیاف فیتوواژکس دارای خاصیت ضد قارچی و ضد میکروبی بوده و جهت درمان عفونت های واژینال با منشاء قارچی از جمله واژنیت کاندیدایی (ناشی از کاندیدا آلبیکنس) و سایر واژینتهای میکروبی به کار می رود .


آثار فارماکولوژیکی و مکانیسم اثر شیاف واژینال فیتوواژکس


آثار ضد قارچی و ضد باکتریایی گیاه سیاه دانه در مرکز تحقیقات فارماکولوژیک گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، زیر نظر گروهی از متخصصان دانشگاه به اثبات رسیده است و برای اولین بار در دنیا به صورت شیاف مهبلی، جهت درمان عفونت های قارچی مورد استفاده قرار گرفته است. طبق مطالعات بالینی انجام شده و مقایسه با داروهای شیمایی کلوتریمازول، این دارو اثر بخشی بسیار بهتری نسبت به داروی فوق دارد. همچنین علائمی نظیر سوزش و التهاب حین مصرف در داروی فیتوواژکس به هیچ عنوان دیده نشده است. شایان ذکر است هیچگونه مقاومت میکروبی یا قارچی تا کنون نسبت به این دارو گزارش نشده است.

بیشتر بخوانید  اطلاعات دارویی در رابطه با موارد مصرف تیوتیکسین


ماده موثره: این فرآورده حاوی ۱ درصد روغن دانه های گیاه سیاه دانه (با نام علمی .Nigella sativa L) می باشد.


فیتوواژکس


مزایای مصرف شیاف واژینال فیتوواژکس


طبق مطالعات بالینی انجام شده این دارو که با عنوان فیتوواژکس به بازار دارویی کشور عرضه شده در مقایسه با داروهای شیمیایی کلوتریمازول، اثر بخشی بسیار بهتری داشته و عوارض داروی شیمیایی نظیر سوزش و التهاب حین مصرف را نیز ندارد. وی درباره عفونت قارچی ای که با این دارو درمان می‌شود، گفت: کاندیدا آلبیکنس، نوعی قارچ است که می‌تواند در شرایطی خاص باعث بروز علائم واژینیت در بانوان شود. به طور کلی اکثر خانم‌های بالغ در طول عمر خود بین ۱۰ تا ۲۰ بار به این عفونت مبتلا می‌شوند.


مخمر کاندیدا معمولا به صورت طبیعی در محیط واژن وجود دارد و در صورت طبیعی بودن فعالیت‌های بدن باعث بروز علائم بیماری نمی‌شود، اما در صورتی که محیط طبیعی واژن به دلایلی از جمله ضعف سیستم ایمنی، دیابت، مصرف آنتی بیوتیک‌های وسیع الطیف، داروهای ضد بارداری خوراکی، روش‌های فیزیکی ضد بارداری و تغییر رفتارهای مقاربتی و همچنین عوامل محیطی، تغذیه‌ای، استرس، حاملگی و چاقی، دچار تغییر شود ممکن است سبب بروز علائم بیماری‌زای کاندیدا آلبیکنس شود. استوار با بیان این که عفونت‌های قارچی واژن معمولا بدون بو بوده و در صورت بروز بوی نامطبوع، وجود عفونت‌های باکتریال محتمل است، خاطرنشان کرد: کاندیدیاز با ترشحات غلیظ و پنیری شکل سفید، همراه با خارش و پر خونی، قرمزی، سوزش ادرار، حالت سایش در ناحیه واژن همراه است.


واژینیت باکتریال به دلیل نزدیکی های مکرر جنسی ، استفاده از دوش های واژینال (برای شستشو داخل واژینال) به وجود می آید. چاقی نیز می تواند عامل مستعد کننده عفونت های دستگاه تناسلی باشد.عفونت باکتریال برای زنان باردارعوارض بسیاری دارد و باید جدی گرفته شود.

بیشتر بخوانید  وبا


عفونت باکتریال برای زنان باردار می تواند عوارضی مانند خطر پارگی زودرس پرده جنین، زایمان زودرس، عفونت های پس از زایمان و افزایش احتمال سزارین و یا حتی بیماری های التهابی لگن را به همراه داشته باشد.


دارودرمانی، راهکار قطعی درمان عفونت های دستگاه تناسلی است، به دلیل اینکه تغییر در PH واژن طی یک مدت طولانی اتفاق می افتد، طول دوره درمان نیز باید طولانی مدت باشد زیرا در صورت کوتاه مدت بودن دوره، احتمال عود بیماری بیشتر است.


شیاف فیتوواژکس


عوارض جانبی شیاف واژینال فیتوواژکس


این فرآورده عوارض جانبی خاصی ندارد ولی همچون هر فرآورده دارویی دیگر می تواند در افراد حساس به هر یک اجزای آن سبب ایجاد واکنش های حساسیتی شامل خارش و یا سوزش ادرار شود. در این صورت مصرف دارو را قطع و با پزشک خود مشورت نمایید.


موارد منع مصرف شیاف واژینال فیتوواژکس


  • این فرآورده در کودکان و نوجوانان منع مصرف دارد.

  • در صورت داشتن حساسیت به شیاف ها و عصاره گیاه سیاه دانه از مصرف این شیاف خودداری نمایید.


شرایط نگهداری شیاف واژینال فیتوواژکس


  • دارو در دمای کمتر از ٢۵ درجه سانتی گراد و دور از رطوبت نگهداری شود.

  • شیاف فیتوواژکس دور از دسترس اطفال نگهداری شود.


divider


بیشتر بخوانید:


درمان بیماری زنانه واژینیسموس‌(انقباض غیرارادی مهبل)


همه ی آنچه باید در مورد بیماری زنانه آندومتریوز بدانید


درمان عفونت و سوزش ادرار در دوران بارداری


divider


گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم


بیشتر بخوانید  پادکست درمان عرق کردن دست و پا

دیدگاهتان را بنویسید