راهنمای کاشت و پرورش گل ختمی





چگونه گل ختمی بکاریم؟




گل ختمی از گیاهان تک گل است که دارای گلی با طیف رنگی قرمز و صورتی و زرد شرابی و سفید است و به دلیل تنوع رنگ‌های آن مورد توجه مخصوص گلکاران می‌باشد که برای زیباسازی چمن‌ها از این گل استفاده می‌کنند. شاخ و برگ آن بزرگ و قلبی شکل است. این گیاه یکساله و خودرو دارای گل و میوه و ریشه با مصرف دارویی میباشد.




گل ختمی با کاشت بذر و تقسیم گیاه تکثیر مییابد. به علت داشتن بذر‌های درشت، میتوان آن‌ها را به راحتی کشت نمود. برای کاشت بذر ختمی را در اواخر خرداد ماه می‌کارند و پس از ۴ الی ۶ برگی شدن آن‌ها را در محل خزانه جدید فاصله دار می‌کارند و این گیاه را در اواخر اسفند و اوائل فروردین ماه به محل اصلی خود منتقل می‌کنند.


نیازهای محیطی گل ختمی


آبیاری


خاک این گیاه نیاز به رطوبت زیاد ندارد و کمی باید خشک باشد. پس در هفته نیاز به یک بار آبیاری دارد و در تابستان که هوا خیلی گرم است دو بار در هفته آبیاری کافی است.


گیاه مورد علاقه مرغ مگس خوار میباشد و در برابر بیماری پوسیدگی ریشه بسیار حساس میباشد. از ریختن آب بر روی برگ‌ها خودداری نمایید، زیرا باعث پوسیدگی گیاه میشود.


خاک مناسب


خاک باغچه با زهکشی مناسب و کود مناسب.


نور


این گل برای رشد به نور فراوان خورشید نیازمند است.


گل ختمی


روش کاشت گل ختمی




اولین چیزی که باید بدانید این است که چگونه و در کجا ختمی بکارید. ختمی به مکانی با آفتاب کامل و خاکی با قابلیت زهکشی خوب و غنی نیاز دارد. اشتباهی که برخی افراد در پرورش ختمی انجام میدهند این است که این گیاه را در خاکی میکارند که آب بسیار کمی به آن میرسد.

بیشتر بخوانید  لیست مهد کودک های رشت به همراه آدرس و تلفن




اگر بذرهای ختمی را میخواهید در زمین اصلی بکارید، حدود یک هفته پیش از آخرین سرما زدگی، بذرها را در خاک بپاشید. اگر میخواهید بذرها را در فضای کنترل شده بکارید و نشاء ها را به زمین اصلی منتقل کنید برای کاشت نشا دو تا سه هفته پس از آخرین سرما زدگی منطقه، اقدام کنید. اگر بذرهای ختمی را در باغچه میکارید، باید آنها را اندکی زیر سطح خاک بکارید. توجه داشته باشید عمق بذرها نباید بیشتر از نیم سانتیمتر باشد. ختمی ها باید حدود نیم متر از هم فاصله داشته باشند تا به خوبی رشد کنند.


نکات مهم در پرورش ختمی




گیاه ختمی چند ساله با عمری کوتاه است. به این معنی که بیشتر رقمهای ختمی تنها دو تا سه سال عمر میکنند. طول عمر گیاه ختمی را میتوان با حذف گلهای در حال پژمرده شدن افزایش داد. اگر در منطقه غیر گرمسیری زندگی میکنید، گیاه را تا سطح زمین ببرید و سطح خاک را مالچ پاشی کنید تا در سال بعد مجددا رشد کند.




یکی از فواید پرورش گل ختمی این است که به راحتی بذر تولید می کند و می توانید از بذر خودش دوباره در سال بعد ختمی بکارید و همیشه ختمی داشته باشید.




اگر چه طول عمر گیاه ختمی کوتاه است اما در شرایط مناسب دائما رشد می کند و گل می دهد. در فصل بهار با دادن کمپوست یا کود، شرایط رشد بهینه گیاه را مهیا سازید.


گلهای ختمی


مشکلات پرورش گیاه ختمی




همان طور که پیشتر گفته شد، گیاه ختمی را به راحتی می توانید پرورش بدهید اما ممکن است گاهی اوقات گیاه دچار مشکل شود. هنگام رشد گلهای ختمی باید مراقب زنگ زدگی باشید. زنگ زدگی معمولا در برگهای پایینی ختمی دیده میشود اما ممکن است برگهای بالایی را نیز درگیر کند.

بیشتر بخوانید  20 نمونه از حیوانات و پرندگان خشک شده در موزه ی ایران


برای به حداقل رساندن زنگ ختمی توصیه های زیر را انجام دهید:


  • هنگام آبیاری حتما آب را از پایین به گیاه بدهید و روی آن نریزید

  • هنگامی که گیاه دچار زنگ شد، به آن قارچ کش بدهید

  • حتما گردش هوای خوبی در اطراف گیاه برقرار باشد


همه این توصیه ها به حفظ سلامت گیاه ختمی کمک میکند اما احتمالا در صورتی که گیاه پیش از این دچار زنگ شده باشد، نمیتواند این مشکل را برطرف کند. بهترین اقدام برای درمان زنگ زدن گیاه ختمی که یک بیماری قارچی است، این است که بیماری قارچی را در همان برگها و شاخه های پایینی نگه دارید و نگذارید به بالای گیاه و یا گلهای ختمی برسد.


دقت کنید اگر میخواهید هر سال گلهای ختمی رایگان داشته باشید، بذرهای ختمی را پس از رسیدن و پیش از ریختن بر روی زمین، بچینید.


گل ختمی چینی


خواص گیاه ختمی




قسمت‌های مختلف این گیاه از جمله گلبرگ‌ها، برگ، ریشه و ساقه خواص دارویی متفاوتی دارند. بیشترین کاربرد ختمی برای درمان مشکلات تنفسی و برونشیت است. استفاده از ریشه گیاه ختمی به عنوان داروی گیاهی برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و دیگر مشکلات تنفسی سابقه‌ای چند هزار ساله دارد که این خاصیت درمانی فوق‌العاده حاصل لعاب زیادی است که از خیس کردن گلبرگ‌ها و ریشه‌ این گیاه به دست می‌آید.


همچنین برگ‌های این گیاه برای درمان گازگرفتگی و سوختگی شفابخش است.همچنین گل ختمی در درمان مشکلات مرتبط با التهاب دستگاه گوارش موثر است و می‌تواند در کاهش التهاب لثه نوزادان در زمان دندان درآوردن آن ها مفید باشد.می‌توان عصاره ریشه و ساقه ختمی را برای درمان سوختگی‌ها و زخم‌های پوستی استفاده کرد و درمانی موثر برای کاهش قرمزی و سوزش ناشی از اگزماست.




استفاده از ریشه گیاه ختمی به عنوان داروی گیاهی برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و دیگر مشکلات تنفسی سابقه‌ای چند هزار ساله دارد که این خاصیت اخیرا، گل ختمی در درمان مشکلات گوارشی از جمله سوزش معده، سوء هاضمه، کولیت زخمی و زخم معده استفاده می‌شود. همچنین محققان در نظر دارند تا کارآیی ختمی را به عنوان درمان طبیعی برای کنترل قندخون در دیابتی‌ها مورد بررسی قرار دهند.




این گیاه دارای خواصی است که می‌توان از آن در درمان سرطان و کاهش وزن استفاده کرد. در نتایج یک مطالعه دیگر آمده است عصاره گل ختمی روی متابولیسم اثر می‌گذارد و از چاقی و تشکیل چربی در کبد جلوگیری می‌کند.این گیاه استوایی به عنوان ترکیبی دارویی در درمان شپش سر نیز تاثیرگذار است.


separator line


بیشتر بخوانید:


پرورش و نگهداری گل آزالیا ( گل زینتی آپارتمانی )


آیا به نگهداری و پرورش گل یاس علاقه دارید؟


از پرورش گل ابری چه می دانید؟؟


separator line


بیشتر بخوانید  لیست مهد کودک های زنجان به همراه آدرس و تلفن

دیدگاهتان را بنویسید