گل تکمه ای | راهنمای نگهداری و پرورش گل زینتی تکمه



راهنمای نگهداری و پرورش گل و گیاهان زینتی – گل تکمه ای


گل تکمه ای گیاهی است یکساله و مبدأ آن مناطق گرمسیری است. ارتفاع آن به حدود ۳۰ – ۴۰ سانتی متر می رسد. ساقه ها منشعب و کرکدار است. برای اطلاعات بیشتر با دلگرم همراه شوید.


separator line


معرفی گل تکمه ای – گلهای شما همچنان میخندند


برگ ها کشیده، تخم مرغی شکل و کرکدار است. گل ها به شکل یک تکمه برجسته می باشند که گاهی به صورت تکی و گاهی ۲ تا ۳ گل روی یک دمگل طویل به طول ۸ –۱۲ سانتی متر که از بین دو برگ متقابل خارج می شود، قرار دارند.


separator line


گل تکمه ای گیاهی چند ساله از تیره تاج خروس است که با عنوان گیاه دکمه ای نیز شناخته می شود. این گیاه میتواند تا 24 اینچ در ارتفاع برسد.


گونه های طبیعی آن بیشتر به رنگ قرمز میباشند و ارقام مختلف آن به رنگ های بنفش ، قرمز، سفید ، صورتی و یاسی رنگ دیده میشوند. این گیاه بومی برزیل ، پاناما و گواتمالا است.


گل تکمه ای | راهنمای نگهداری و پرورش گل زینتی تکمه


گل تکمه ای دارای ساقه ها نرم، منشعب و کرکدار و مستقیم است که به صورت انبوه ظاهر می شود. برگ ها کشیده، تخم مرغی شکل، کرکدار، دوک مانند که طول آن به 15-10 سانتی متر می رسد.


برگ ها وقتی جوان هستند به صورت کرکی سفید هستند و هنگامی که به سن بلوغ می رسند به صورت موم سفید مانند کم پشتی ظاهر می شوند.

بیشتر بخوانید  با روش کاشت بادام زمینی در خانه آشنا شوید


گل ها به شکل یک تکمه برگشته می باشند که گاهی به صورت تکی و گاهی دو تا سه گل روی یک دمگل طویل به طول 12-8 قرار دارند و از بین دو برگ متقابل خارج می شوند.


گلبرگ های آن طوری است که هنگام لمس خشک به نظر می رسد و به رنگ های مختلف سفید، صورتی، نارنجی، بنفش و ترکیبی از این رنگ ها دیده می شود.


separator line


گل در واقع عبارت است از مجموع فلس ها یا براکته های خشک به هم چسبیده، به طوری که یکی از گل های خشک (Straw flower)محسوب می شود و اگر با ساقه های آن بریده شده و در یک محل تاریک به صورت وارونه آویزان شود حالت طبیعی خود را حفظ کرده و خشک می شود.


نحوه و زمان آبیاری گل تکمه ای


این گیاه آب زیادی احتیاج ندارد و فقط زمانی احساس کردید خاک سطحی کاملا خشک شده است کمی به آن آب اضافه کنید. با این که این گیاه نسبتا مقاوم به خشکی می باشد اما آبیاری منظم باعث گلدهی بهتر آن می شود.


separator line


خاک مناسب برای گل تکمه ای


این گیاه معمولا در همه خاک ها رشد می کند اما در خاکی خشک با زهکشی مناسب رشد بهتری دارد. و همچنین سعی شود کود را بصورت محلول در آب به آن اضافه کنید تا بهتر رشد کند.


معرفی آفات و بیماری های گل تکمه ای


گل تکمه ای را بیماری و یا حشره ی خاصی تهدید نمیکند اما اگر در تنش خشکی قرار گیرد ممکن است کپک هایی به آن حمله کنند.

بیشتر بخوانید  کفش ایمنی چیست و چه کاربردی دارد ؟


separator line


نحوه تکثیر گل تکمه ای


بذر را میتوان ۶-۸ هفته قبل از پایان سرما در خانه کاشت و بعد به بیرون منتقل کرد یا میتوان با اطمینان از پایان یافتن فصل سرما آن را در محل مورد نظر پاشید و سپس با لایه ی نازکی از خاک آن را پوشاند.


دمای مناسب برای جوانه زنی این گیاه ۲۲-۲۴ درجه سانتیگراد است و همچنین ۱۴ تا ۲۱ روز طول میکشد تا گیاه شما سبز شود.


separator line


کاربرد گل تکمه ای


گل تکمه ای با انواع زیاد کاربرد زینتی دارد و در حاشیه ی باغ ها ، باغ های سنگی و گلدان های مورد استفاده قرار میگیرد و مردم به آن توجه بسیاری نشان می دهند .


گل این گیاه را خشک کرده برای تزئین مورد استفاده قرار میگیرد همچنین از گل این بصورت شاخه گل بریدنی در گل فروشی استفاده میشود.


separator line


گل تکمه ای | راهنمای نگهداری و پرورش گل زینتی تکمه


معرفی انواع مختلف گل تکمه ای


  • Woodcreek mixed : این نوع در انواع نارنجی ، قرمز و صورتی یافت میشود و حدود ۴۵ سانتی متر ارتفاع دارد و برای خشک کردن و بصورت شاخه گل بریدنی مورد استفاده قرار میگیرد.

  • Buddy series : این نوع بسیار جمع و جور است در بیشتر در باغچه ها کاربرد دارد.

  • Full series mixed : تا ۶۰ سانتی متر ارتفاع دارد و در رنگ های قرمز ، صورتی، سفید و بنفش دیده میشود.


separator line


حرف آخر : همچنین از گل این گیاه چای نیز درست میکنند که بسیار معطر و نشاط آور است و نیز دارای انواع مواد مغذی گیاهی ، آنتی اکسیدان ها است و به کاهش خستگی و خواب راحتر کمک میکند.


در طول فصل رشد گل های خشکیده باید مرتبا جدا شوند تا گیاه تحریک به گلدهی شود .البته اگر قصد بذر گیری دارید اجازه بدهید خشک شوند و وقتی داشتند کاملا خشک شدند آن ها را جدا کنید.


separator line


بیشتر بخوانید :


عوارض مصرف دمنوش گل گاو زبان برای بدن و سلامتی چیست؟


گل برگ انجیری | چگونه از این گیاه در خانه و آپارتمان نگهداری کنیم


گیاه تیلاندزیا : گیاهی که بدون خاک هم رشد می‌کند!


گیاه آفتابگردان : روش کاشت و نگهداری گیاه زینتی آفتابگردان


بیشتر بخوانید  نحوه نگهداری از بچه خرگوش، بهترین روش بزرگ کردن بچه خرگوش

دیدگاهتان را بنویسید