پرورش ، تکثیر و نگهداری از ماهی کوی یا کپور گلگون



ماهی کوی چگونه ماهی ای است؟


ماهی کوی از خانواده ی کپور سانان است و بر طبق عادت خانوادگیشان این موجودات پرخور همیشه درحال غذا خوردن هستند . زیستگاه اصلی ماهی کوی (Koi) به کشور سامورائی ها ، ژاپن در آسیای مرکزی بر می گردد. بعد از کشور ژاپن آن را با اسم نیشیکیگوی، می شناسند که به عبارتی معنی آن رنگارنگ پشمی می باشد.


در ابتدا زیستگاه اولیه ماهی کوی ، آسیای مرکزی بوده ،که سال ها پیش در کشور ما ایران ، این ماهی را با اسم ماهی ماگوی می‌ شناختند و به عنوان یک کالای صادراتی و خوراکی به کشورهایی مانند چین ، اروپای غربی و ژاپنی صادر می کردند.


باید بدانید که ماهی کوی ، ماهی آکواریومی آب شیرین به حساب می آید . این ماهی ها در اصل جزء دسته کپورها به حساب می آیند ، اما به دلیل شباهتشان به گلد فیش بعضی ها به آنها گلد فیش کوی نیز می گویند . حقیقتا کوی ها ماهیان آکواریومی نبوده و نیستند ، به لحاظ بزرگی و جثه شان ، زندگی در حوض ها و برکه ها برای آنان مناسب تراست. اام به لحاظ تنوع رنگ بالا و محاسن بسیار زیاد اقتصادی ، وارد صنعت آکواریوم نیز شده اند .


  • نام : کوی – Koi

  • نام علمی : Cyprinus carpio

  • خانواده : Cypriniformes

  • دمای آب : 2 الی 30 درجه سانتیگراد

  • بهترین دما : 15 الی 25 درجه سانتیگراد

  • پی اچ : 6.8 الی 7.2

  • سختی آب : 2 الی 12 dH – 38.5 ppm الی 214.8 ppm


Koi fish


نژاد ماهی کوی :


این ماهی به عنوان یکی از حیوانات مذهبی در کشور های شرق آسیا نگه داری می شود ( مثل کبوتر های حرم امام رضا ) و تقریبا تغذیه و نگهداری از این گونه در معابد بودا و دیگر خدایان شرق آسیا کاری سنتی است .ماهی کوی دارای نژاد های متفاوتی است که انواع اصیل آن دارای قیمت بالایی هستند . با توجه به این که این ماهی سرد آبی به حساب می آید برای نگهداری و پرورش در استخر بسیار مناسب است . نگهداری آن در آکواریوم نیز خالی از لطف نیست و می تواند منظره زیبایی را در آکواریوم شما به وجود آورد .


ماهی کوی


تاریخچه نگهداری و پرورش ماهی کوی :


در سالیان دراز ، پرورش دهندگان برنج نیاز به یک منبع غذایی پروتئینی داشتند . به همین دلیل ماهی کوی را برای تغذیه پرورش داده و بعد از اندازه 15 سانتی متری آنها را در مزرعه های برنج رها میکردند تا بعد از افزایش اندازه بیشتر به عنوان غذا از آنها استفاده کنند . پس از چندی متوجه رنگ های متفاوت و زیبای این ماهی شدند و اقدام به تکثیر رنگ های برتر کردند که به این صورت پرورش و نگهداری از ماهی کوی گسترش یافت و امروزه پس از گذشت چند صد سال ماهی کوی با نژاد ها و رنگ های فعلی به وجود آمده است .


ماهی کوی


نگهداری ماهی کوی :


با توجه به تحرک این ماهی زیبا شما نیاز به آکواریوم با حداقل 100 لیتر آب نیاز خواهید داشت . آکواریوم بزرگ تر باعث رشد سریع تر و سلامت و تحرک بیشتر ماهیان شما خواهد شد . با توجه به سرد آبی بودن ماهی نباید دمای آب را بیشتر از 30 درجه تنظیم کنید . گرچه این ماهی می تواند تا دمای 32 درجه را تحمل کرده و خود را با آن وفق دهد .


ماهی کوی بسیار آرام و سازگار است و حداقل با هم نوعان خود به دعوا نمیپردازد . نگهداری آن با ماهی گلدفیش ، شارک ، بارب ، پنگوسی گیاه خوار ، کت فیش ، لوچ و امثال آن پیشنهاد می شود . در صورتی که اندازه ماهی کوی بزرگ باشد می توان آن را در کنار بعضی ماهیان گوشت خوار نیز نگهداری کرد که پیشنهاد نمی شود .


آنها در آکواریوم ها و محیط های غیر طبیعی تا حدود 35 سال زنده خواهند ماند که می توان گفت در بین ماهیان آب شیرین این مقدار زیاد به حساب می آید . اما در طبیعت یا استخر های بزرگ عمر آنها تا 225 سال ذکر شده است .


ماهی کوی در محیط طبیعی یا استخر ها می تواند تا حدود 80 سانتی متر رشد کند که در آکواریوم اصلا به این اندازه نخواهد رسید .

معرفی انواع گونه های ماهی کوی Koi Fish


نکته مهم : در نگهداری این ماهی در استخر های سر باز این است که پرندگان و حیواناتی مانند گربه نیز دشمن این جانور به حساب خواهند آمد و باید به نوعی مراقب حمله گربه یا پرندگانی مانند کلاغ و شاهین به ماهی های خود باشید .


نکته مهم : این ماهی نیاز به عمق زیاد آب دارد . در آکواریوم حداقل 50 سانتی متر و در استخر ها حداقل 135 سانتیمتر ارتفاع لازم هست . دلیل ؟ لازم است بدانید که در نگهداری این ماهی در استخر ها زمستان در صورتی که دمای هوا کمتر از 0 درجه شود روی سطح آب یخ بسته و دمای آب زیر سطح یخ بالاتر از 0 درجه خواهد بود که باعث زنده ماندن ماهی کوی خواهد شد .


بنابراین در صورتی که ارتفاع آب استخر زیاد باشد ماهی کوی می تواند حتی در زمستان نیز در استخر های سر باز زنده بماند .در آکواریوم ها پیشنهاد می شود حتما سیفون هر هفته به مقدار 30 درصد آب با آب بدون کلر و با دمای 2 درجه کمتر انجام شود .


ماهی کوی


تغذیه ماهی کوی :


  • تغذیه خوب و مناسب ماهی کوی بسیار با اهمیت است . رنگ ، شادابی و رشد سریع ماهی کوی وابسته به تغذیه آن خواهد بود .

  • آنها را باید 4 بار در روز با غذای مناسب تغذیه کنید . اما غذا به اندازه بریزید تا فاسد و بلا استفاده نشود .

  • ماهی کوی را می توان با انواع غذای خشک رو آبی یا کف آبی تغذیه نمود ، همچنین آنها علاقه شدیدی به خوردن کرم ها دارند . بنابراین کرم خاکی ( تمیز و پاک شده ) و میل ورم می تواند یک وعده غذای عالی برای آنها به حساب بیاید .

  • همچنین برای تغذیه آنها می توان از غذای دست ساز نیز استفاده کرد که در آن صورت وجود سبزیجات در آن باید پر رنگ تر باشد .

  • تغذیه ماهی کوی در استخر ها هنگام باران پیشنهاد نمی شود . هنگام باران مقدار اکسیژن آب کاهش یافته که باعث عدم هضم مناسب غذا توسط ماهی کوی و اذیت شدن ماهی و کثیف شدن آب خواهد شد .

  • تغذیه با فاصله زمانی کم و مناسب باعث می شود آنها شما را کاملا شناسایی کنند و از دست شما غذا بخورند که امری بسیار زیبا و جالب است .

  • اندازه غذا را مناسب با اندازه ماهی خود انتخاب کنید . استفاده از غذا با دانه بندی درشت برای ماهی های کوچک مناسب نیست .

  • اوایل فصل بهار به دلیل رشد سریع آنها باید از غذاهایی با کربوهیدرات بیشتر برای تغذیه ماهی کوی استفاده کنید و اکسیژن رسانی را به حداکثر خود برسانید . و اوایل فصل تابستان از غذاهایی با پروتئین بالا برای تغذیه آنها استفاده کنید تا چربی و جسته مناسب برای زمستان را داشته باشند .

  • ماهی کوی می تواند فصل زمستان را بدون تغذیه پیش ببرد . با توجه به دمای پایین آب سوخت و ساز بدن آنها کم خواهد شد .

  • در صورتی که موقتا دچار مشکل در سیستم هوا رسانی آکواریوم شده اید از تغذیه ماهی کوی بپرهیزید . ماهی کوی برای هضم غذا نیاز به اکسیژن زیاد دارد .


ماهی کوی


خرید ماهی کوی سالم و با کیفیت :


شکل بدن : شکل بدن باید زیبا و بدون نقص باشد . هیچ گونه ضرب خوردگی نباید روی بدن ماهی نمایان باشد . ستون فقرات باید کاملا صاف باشد . شکم ماهی نباید زیاد لاغر باشد یا دارای ورم باشد .


پولک یا فلس : پولک های بدن ماهی باید کاملا براق باشند . لکه های قرمز یا سفید روی پولک ها علائم بیماری هستند . در صورتی که یک یا چند پولک ها از دست داده اند به زودی جایگزین خواهد شد اما اگر اطمینان ندارید می توانید از خرید آن پرهیز کنید .


سر : اندازه چشم ها باید متناسب با اندازه سر ماهی باشد . چشم ها نباید زیاد بزرگ و بیرون زده باشند تا حالت تاری داشته باشند . آبشش ها باید کاملا تمیز و بدون ضرب خوردگی باشند و تنفس ماهی کاملا آرام و با ریتم یک نواخت باشد . دهان ماهی نیز نباید دچار ضرب خوردگی شده باشد یا دارای عفونت های قارچی یا میکروبی باشد .


باله ها : باله ها باید بدون ضرب خوردگی و کشیده و بلند باشند . علائم دم خوره یا قارچ نباید روی آنها پدیدار باشد .


حرکت : حرکت ماهی باید کاملا شاداب باشد . آنها به همه سمت آکواریوم حرکت خواهند کرد و همچنین شن های کف را زیر و رو میکنند .


ماهی کوی


نکات مهم برای خرید ماهی کوی :


  • بهترین زمان برای خرید ماهی کوی بهار است . زیرا در بهار این ماهی به طور شگفت انگیزی می تواند تا حدود 15 سانتی متر رشد کند ! بنابراین با اتمام فصل بهار یا تابستان شما کوی های بزرگی خواهید داشت که هم برای فروش مناسب خواهند بود و هم آمادگی زنده ماندن در زمستان را خواهند داشت.

  • خرید نژاد های اصیل و با کیفیت هزینه زیادی در بر خواهد داشت و به همان نصبت نیز باید توجه و مراقبت بیشتری انجام گیرد .

  • اگر بین خرید ماهی کوی سایز بزرگ و کوچک شک دارید باید بگویم که سعی کنید کوچک خریداری کنید . در صورتی که از آنها به درستی مراقبت کنید و درست تغذیه کنید آنها در چشم به هم زدن بزرگ خواهند شد .

  • هنگام انتقال ماهی کوی از پلاستیک به آکواریوم حتما موارد هم دمایی را رعایت کنید . همچنین با اضافه کردن مقدار کم از آب آکواریوم به پلاستیک ماهی ها را با شرایط آب آکواریوم سازگار کنید و پس از 20 دقیقه ماهی ها را در آکواریوم رها کنید .

  • ماهی سالم و با کیفیت خریداری کنید . ارزش دارد تا مبلغ کمی بیشتر پرداخت کنید ولی ماهی سالم خریداری کنید . بنابراین از خرید ماهی های مریض یا بی کیفیت جلوگیری کنید .

  • رنگ ماهی کوی فیش در بزرگی مشخص خواهد شد . بنابراین در صورتی که کوی فیش مورد نظر شما برای خرید اندازه کوچکی دارد زیاد نگران رنگ آن نباشید .

  • حتی با خرید ماهی های کم اصالت کوی و پرورش آنها شما می توانید سود مناسبی کسب کنید . این ماهی هر چه بزرگ تر شود قیمت بالاتری خواهد داشت .


5 اشتباه بزرگ در نگهداری ماهی کوی :


تغذیه بیش از اندازه – تغذیه بیش از اندازه ماهی کوی باعث کثیف شدن آب و مسموم شدن ماهی خواهد شد . هیچ گاه بیشتر از آن چه ماهی ها در 5 دقیقه مصرف میکنند غذا دهی نکنید .


تعداد زیاد در فضای کم – نگهداری تعداد زیادی ماهی کوی در مکانی کوچک باعث مریضی ماهی ها خواهد شد . آنها به فضای زیاد برای شنا و تحرک نیاز دارند و نباید محدود شوند .


فیلتراسیون نا کارامد – فیلتراسیون و سیفون آب در نگهداری ماهی کوی بسیار با اهمیت است . با توجه به تغذیه زیاد آنها و مصرف اکسیژن زیاد برای هضم غذا آب سریعا کثیف می شود و نیاز به فیلتراسیون مناسب و سیفون های پی در پی دارد .


قرنطینه نکردن ماهی جدید – در هنگام ورود ماهی جدید حتما باید آن را مقدار لازم قرنطینه کنید . در صورتی که از این مرحله چشم پوشی کنید ممکن است باعث مریضی تمام ماهیان کوی خود شده و آنها را از دست بدهید .


ورود مستقیم آب کلر دار – آب کردن آکواریوم یا استخر با آب کلر دار باعث صدمه به سیستم آب شش ماهی کوی خواهد شد . مریض شدن یا مرگ ماهی ها نتیجه آن خواهد بود .


ماهی کوی


تشخیص جنسیت ماهی کوی :


ماهی کوی نر در سن 2 تا 3 سالگی بالغ خواهد شد در صورتی که ماهی کوی ماده در 2.5 تا 3.5 سالگی به بلوغ خواهد رسید . در صورتی که از بالا به ماهی کوی نگاه کنید متوجه بدن کشیده ماهی نر و بدن تپل ماهی ماده خواهید شد . همچنین نگاه کردن به اندام تناسلی آنها از زیر ماهی به تشخیص جنست آنها کمک خواهد کرد . اگر با دقت به کنار ماهی نگاه کنید متوجه فرو رفتگی زیر شکم ماهی نر خواهید شد .


تکثیر ماهی کوی :


تکثیر آنها در آکواریوم های خانگی ممکن نیست . شما نیاز به یک استخر دارید . برای شروع باید یک جفت با سابقه یا تعدادی کوی متوسط با نژاد خوب خریداری کنید که پس از مدتی با یکدیگر جفت شده و تخم ریزی خواهند کرد . بدون نیاز به توجه خواص و مهمی بچه ها بزرگ خواهند شد ، فقط باید تغذیه ، شرایط آب و اکسیژن حفظ شود .


آنها در هر بار تخم ریزی حدود 1000 عدد تخم خواهند گذاشت و لارو ها پس از 6 روز از تخم بیرون خواهند آمد . در روز های اول از جلبک ها تغذیه خواهند کرد و به مرور به تغذیه غذاهای خشک عادت خواهند کرد . برای افزایش سرعت رشد و تقویت آنها نیز می توان از غذای زنده یا غذای دست ساز استفاده نمود .تکثیر صنعتی این ماهی تفاوت دارد .


به صورت پیشرفته اسپرم ماهی نر توسط سرنگ تخلیه می شود و همچنین تخم ها از ماهی ماده تخلیه شده و پس از انجام لقاح به صورت مصنوعی از تخم ها و لارو ها نگهداری خواهد شد .


همچنین بخوانید:


اگر ماهی در آب بمیرد حکم خوردن آن چیست؟


آیا پوست ماهی خوراکی است؟ آیا خواصی هم دارد؟


بیشتر بخوانید  لیست شعب و نمایندگی های بیمه ایران در اراک

دیدگاهتان را بنویسید