آشنایی باطرز تهیه كيبه غذاي سنتي لبنان


كيبه نوعي كوفته لبناني، و غذاي ملي اين كشور است. كسي نيست كه به لبنان سفر كند و از اين غذاي لذيذ نچشيده باشد . كيبه به اشكال و طرق مختلف تهيه و سرو مي شود كه در اينجا ، نوع ساده آن را شرح مي دهيم.

گوشت كيبه، بايد خوب نرم شود. در قديم گوشت اين غذا را مي كوبيدند. اما امروزه در قصابي ها گوشت كوبيده و مخصوص كيبه پيدا مي شود، ولي درمنزل هم مي توان اين گوشت را تهيه نمود .

كيبه

مواد لازم:

500 گرم ( دو بار چرخ شود) گوشت گوسفند بي چربي
2 ليوان بلغور گندم پخته و آبكش شده
يك عدد پياز متوسط
به ميزان لازم فلفل و نمك
يك قاشق مرباخوري ادويه مخلوط لبنان
مقداري آب يخ يا يخ خرد شده

طرز تهيه:

ابتدا پياز را رنده كنيد، فلفل را نيز ريز خرد كرده و با گوشت مخلوط كنيد ؛ سپس بلغور، نمك، فلفل و ادويه را بيفزاييد و با كمي آب يخ يا يخ خرد شده به طور كامل ورز دهيد. اضافه كردن يخ باعث مي شود، گوشت نرم شود و خنك باقي بماند، هم چنين زياد چربي پس ندهد.از آن جا كه براي درست كردن اين غذا بايد گوشت را زياد ورز دهيم ، مي توانيم گوشت را 2 بار ديگر از چرخ رد كرده ، يا از خرد كن هاي برقي استفاده كنيم تا نرم شود. سپس بهتر است مواد كوفته را چند ساعت در يخچال بگذاريم تا سرد شود. بعد، از يخچال درآورده و دوباره چند دقيقه ورز مي دهيم .

آن گاه دستمان را مرطوب مي كنيم و از مايه به اندازه نارنگي كوچك برمي داريم و كف دستمان پهن مي كنيم . از مايه وسط كيبه يك قاشق غذاخوري مي گذاريم ، اطراف را به هم مي رسانيم؛ سپس به شكل دوك به آن فرم مي دهيم و در روغن سرخ مي كنيم. هم چنين مي توانيم يك ظرف فر را چرب كرده و نيمي از مواد را بريزيم و با دست پهن كنيم. آن گاه از مايه وسط كيبه بر روي آن پخش كرده و بقيه مواد كيبه را مي ريزيم و پهن مي كنيم . بعد با چاقو به شكل لوزي برش مي دهيم و كمي روغن روي آن مي ريزيم( تا روغن درون آن نفوذ كند).

بیشتر بخوانید  آیا خوردن چای سبز باعث کم خونی شود؟

سپس در فر پنجره وسط با حرارت 200 درجه سانتي گراد مي گذاريم تا بپزد و روي آن طلايي شود( مي توانيم ابتدا فويل بكشيم و در آخر برداريم.)

آشنایی باطرز تهیه كيبه غذاي سنتي لبنان

ادويه مخلوط لبنان: فلفل بهار، دارچين و جوز هندي را به صورت پودر در آورده و به طور كامل با هم مخلوط مي كنيم.

مواد لازم براي تهيه مايه وسط كيبه: به روش سنتي

3 قاشق غذاخوري روغن
يك دوم فنجان خلال بادام
2 عدد ( ريز خرد شود) پياز متوسط
500 گرم گوشت چرخ شده
به اندازه كافي نمك و فلفل
يك دوم قاشق مرباخوري ادويه مخلوط لبنان
يك چهارم قاشق مرباخوري دارچين

روغن را در ماهي تابه گرم مي كنيم و بادام را در آن طلايي كرده و كنار مي گذاريم.

سپس پيازوادويه ها را ريخته ، گوشت را اضافه مي كنيم و تفت مي دهيم تا گوشت بپزد، آن گاه در انتها ، بادام را اضافه و مخلوط مي كنيم.

مواد لازم براي تهيه مايه وسط كيبه نوع دوم:

يك دوم فنجان يا حدود 80 گرم بادام
400 گرم گوجه فرنگي ( ريز خرد شده)
يك قاشق مرباخوري دارچين
يك فنجان جعفري خرد شده

بادام را در روغن تفت داده و با بقيه مواد مخلوط مي كنيم.


دیدگاهتان را بنویسید