معرفی کاکتوس مامیلاریا هاهنیانا 


کاکتوس مامیلاریا هاهنیانا

کاکتوس مامیلاریا هاهنیانا یا مامیلاریا هانیانا از گونه های گلدار m.hahniana به شمار می رود. کاکتوس بانوی پیر یا old lady cactus نام های دیگری می باشد که به این کاکتوس اطلاق می شود. مامیلاریا هانیانا مانند بیشتر کاکتوس ها بومی مکزیک است و در شرایط کم آبی و گرما بسیار مقاوم است، در واقع این کاکتوس از جمله گیاهانی است که برای نگهداری از آن دچار دردسر نخواهید شد!

مامیلاریا هاهنیانا علاوه بر مکزیک در بسیاری از مناطق از جمله آریزونا، سیلوام اسپرینگز، آرکانزاس، Castro Valley، کالیفرنیا، تمپلتون، کالیفرنیا ، ویستا این کاکتوس بصورت پراکنده یافت می شود.

کاکتوس بسیار زیبای هانیانا با ظاهر سلطنتی و بسیار شیک یک انتخاب عالی برای افرادی است که می خواهند گلهای خاص داشته باشند.

هانیانا ظاهری کروی با تیغ هایی سفید به شکل مو دارد و در حلقه های بالایی آن گلهایی به رنگ صورتی یا بنفش می روید به همین دلیل به آن بانوی پیر (Old lady) نیز می گویند.

کاکتوس

مشخصات ظاهری کاکتوس مامیلاریا هاهنیانا

شکل این کاکتوس استوانه ای و در بعضی اوقات کروی می باشد که گستردگی حدود 15 سانتی متر و ارتفاع 50 سانتی متری دارد. مامیلاریا هانیانا در فصل بهار (اواسط آن) و تابستان (به طور کامل) گل هایی زیبا و تفکیکی به رنگ های قرمز و گاهی گلهای بنفش می دهد. گونه های کلسیونی نادری در این گونه دیده می شود که همواره مورد توجه بسیاری از علاقمندان قرار گرفته است.

نگهداری از کاکتوس مامیلاریا هاهنیانا

کاکتوس مامیلاریا هاهنیانا در تابستان گرم شرایط سایه آفتاب و تهویه خوب و در فصول دیگر آفتاب مستقیم را ترجیح می دهد.درجه حرارت مطلوب برای آن در تابستان، حداقل 30 درجه سانتی گراد است. حداقل دما در زمستان تا 10 درجه است، برای مدت زمان محدودی در دمای زیر 4 درجه تاب می آورد .در صورتی که شرایط نگهداری مامیلاریا مناسب باشد در اواخر زمستان به گل می نشیند.

بیشتر بخوانید  چرا ۱۰ فروردین را بنام جشن آبانگاه نامگذاری کرده اند ؟

آبیاری در طول ماه های زمستان محدود شود تا مقاومت گیاه در برابر سرما زیاد شود. در تابستان بعد از خشک شدن خاک اقدام به آبیاری نمایید. به آبیاری آن دقت کنید چون بسیار مستعد پوسیدگی است. پوسیدگی رنگ گیاه را قهوه ای می کند.

kaktoos

شرایط کلی نگهداری کاکتوس مامیلاریا هاهنیانا

نور

کاکتوس مامیلاریا هانیانا نیازمند نور زیاد و فیلتر شده است. در بهار و تابستان اگر در حیاط منزل جای دارد حتما از آفتاب سوزان ظهر دور نگه داشته شود. نهال جوان بهتر است در سایه نگهداری شود.

دما

دمای مطلوب این گیاه 20 تا 25 درجه سانتی گراد می باشد. در زمستان در مقابل کاهش دما بایستی از این گیاه محافظت شود.

آبیاری

در بهار و تابستان هفته ای یک الی دو مرتبه بسته به خشکی خاک و در زمستان هفته ای یکبار آبیاری صورت گیرد. حتما دقت شود موقع آبیاری خاک گلدان خشک باشد. استفاده از قطره مخصوص کاکتوس توصیه می شود.

خاک

تعویض گلدان را هر سال در فصل بهار انجام دهید. خاک مناسب برای مامیلاریا هانیانا باید اسیدی باشد. مخلوطی از ماسه، کمپوست و کمی خاکبرگ پوسیده بستر پیشنهادی برای مامیلاریا می باشد.

گل کاکتوس

تکثیر کاکتوس مامیلاریا هاهنیانا

برای تکثیر کاکتوس مامیلاریا هانیانا می توانید از دو روش بذر و قلمه زدن اقدام کرد. کاشت بذر معمولا در بهار امکان پذیر می باشد. حدود یک هفته بعد از کاشتن بذرها شروع به جوانه زنی می کند. بهترین روش تکثیر برای این گیاه قلمه زنی در تابستان است. بدین منظور به وسیله چاقوی تیزی که با الکل ضدعفونی شده قطعاتی از گیاه را برداشته و پس از خشک شدن شیره لاتکس در ماسه بکارید.

بیشتر بخوانید  صندلی مدیریتی چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

بهتر است قلمه ها را به مدت 1 تا 2 ساعت در سایه قرار دهید تا خشک شود. بستر کاشت قلمه ها باید مرطوب باشد.مامیلاریا به خاک های قلیایی علاقه مند است. با مخلوط نمودن ماسه و کمپوست می‌توان بستر خوبی برایش تهیه کرد. گلدان آنها را ترجیحا در فصل بهار تعویض و همیشه گلدان هایی به اندازه ریشه گیاه انتخاب می‌شود.برای تغذیه اش از کود کاکتوس استفاده کنید گرچه نیاز چندانی به کود ندارد. از کودهای کم نیتروژن هم یک یا دو بار در سال و در فصل رشد می توان استفاده کرد.

عوارض و درمان کاکتوس مامیلاریا هاهنیانا

پوسیدگی ریشه و بیماری قارچی از عوامل شایع این گیاه می باشد. آبیاری منظم و گلدان مناسب این عارضه را در مامیلاریا هانیانا پیشگیری می کند. شپشک آرد آلود نیز عامل دیگر خسارت به این گیاه می باشد که با سموم دیازینون و مالاتیون قابل کنترل است.

separator line

یبشتر بخوانید:

نگهداری و تکثیر گیاه کاکتوس

قلمه زدن کاکتوس و نکات ریز در مورد این گیاه

آشنایی با انواع کاکتوس گلدار

separator line


دیدگاهتان را بنویسید