چگونه میتوان درصد چربی بدن را محاسبه کرد؟


مجله دلگرم | محاسبه درصد چربی بدن با روش های گوناگونی امکان پذیر است. اکثر افرادی که رژیم غذایی می‌گیرند، در تلاش برای کاهش وزن هستند. برای به دست آوردن زیبایی اندام، رسیدن به وزن دلخواه خیلی مهم است اما درصد چربی بدن مقوله مهم، کاربردی و متفاوت از اضافه وزن است که از مقدار آن باید آگاه باشید. اگر در تلاش برای تقویت عضلات‌تان یا افزایش متابولیسم بدن‌تان هستید، باید درصد چربی نرمالی داشته باشید. کاهش درصد چربی منجر به زیبایی اندام و سلامت بدن می‌شود.

درصد چربی به چه معنی است؟

درصد چربی عبارت است از مقدار کل چربی بدن، تقسیم بر وزن بدن که در اینجا منظور از چربی بدن، همه‌ی چربی‌های ضروری و چربی‌های ذخیره شده در بدن است. زنان برای زنده ماندن فقط به ۳٪ چربی نیاز دارند. میانگین شاخص چربی اکثر زنان بین ۲۵٪ تا ۳۲٪ است. زنانی که زیبایی اندام کار می‌کنند باید شاخص چربی زیر ۲۰٪ و بانوان ورزشکار بین ۱۵٪ تا ۲۰٪ داشته باشند.

درصد چربی نرمال در مردان بین ۱۸٪ تا ۲۵٪ و در مردان ورزشکار بین ۶٪ تا ۱۳٪ است. درصد چربی بیشتر از حد نرمال نشانه اضافه وزن در فرد است.

چرا می‌گوییم شاخص چربی از وزن مهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر است؟

اگر می‌خواهید به منظور حفظ سلامتی وزن‌تان را کاهش دهید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است شما با کاهش وزن بدن و رسیدن به وزن دلخواهتان، درصد چربی بالایی داشته باشید. بنابراین میزان چربی در بدن، صرفا به وزن بستگی ندارد.

برای این که لاغر شوید و شاخص چربی بدنتان را کاهش دهید، رژیم پر‌پروتئین و کم‌کالری انتخاب کنید. ورزش روزانه و متعادل کردن وعده‌های غذایی نیز موجب تقویت بافت عضلانی می‌‌شود.

روش های مختلف برای اندازه گیری چربی بدن

اندازه گیری های با یک dexascan است که استاندارد پلاتینیوم برای تست ترکیب بدن است.
با این حال، dexascan معمولاً در دسترس نیست مگر اینکه کسی را که در یک آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی کار می کند.
راه های زیادی برای اندازه گیری درصد چربی وجود دارد و در اینجا 5 روش، مزایا و معایب هر یک از آنها آمده است.

بیشتر بخوانید  بهترین درمان برای عفونت های زنانه

1. تجزیه و تحلیل ایمنی بیولوژیکی

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک (BIA) دستگاهی است که جریان الکتریسیته پایین و بی خطر را از طریق بدن ارسال می کند. در هر ورزشگاه یکی از این ماشین ها است. این سریع، آسان و بدون درد برای استفاده است.
از طریق این روش، ترکیب بدن و درصد چربی بدن اندازه گیری می شود.
مزایا: BIA را می توان به آسانی پیدا کرد و شما به یک اپراتور دارای گواهی نیاز ندارید تا نتایج خود را به دست آورید.
مضرات: خواندن می تواند تحت تاثیر سطح هیدراتاسیون، مصرف غذا، درجه حرارت پوست و عوامل دیگر مانند وزن باشد. این نوع تجزیه و تحلیل برای استفاده ساده است. با این حال، نتایج در این دستگاه می تواند متفاوت باشد + یا – 15.

2. کولیس پوست

این روش با اندازه گیری حجم عضلات چربی بدن زیر پوست در چند مکان بر روی بدن، به آرامی با فشردن یک ناحیه از پوست کشیده شده با کولیس انجام می شود.
شما به یک حرفه ای تناسب اندام نیاز دارید تا کل پروتکل را بر اساس داده های جمع آوری شده محاسبه کنید.
مزایا: اندازه گیری کالیبراسیون پوست کمترین و کمترین مقدار تست درصد چربی است. این یک انتخاب عالی برای آزمایش های معمول، عملی و مقرون به صرفه است.
مضرات: هنگامی که شما با استفاده از کولیس خودتان را آزمایش می کنید ممکن است حاشیه خطا بالاتر باشد
با توجه به اینکه چه کسی آزمایش شما را انجام می دهد نتایج ممکن است از + یا – 10 باشد.

بیشتر بخوانید  ۱۴ مزیت شگفت انگیز صابون روغن زیتون برای درمان مشکلات پوستی

3. BOD POD

در این روش دستگاه، جابجایی هوا را اندازه گیری می کند که به فرمول برای تعیین درصد چربی بدن متصل می شود. شما باید لباس تنگ پوستی بپوشید و برای مدت 5 تا 8 دقیقه در BOD POD قرار گیرید.
جوانب مثبت: یک روش عالی برای کودکان و سالمندان و افراد معلول که ممکن است دچار مشکل باشند. بسته به کالیبراسیون فرایند تست آسان و بسیار سریع دارد این روش می تواند در حالت + یا – 7 باشد.
مضرات: بسیاری از امکانات از Bod Pod استفاده نمی کنند بنابراین می توان آن را مشکل پیدا کرد. همچنین لباس های تنگ پوستی مانند شورت اسپندکس، کلاه شنا و لباس شنا نیز نیاز دارد.

4. توزین هیدرواستاتیک

توزین هیدرواستاتیک یک روش است که در آن فرد در آب غوطه ور و وزن می شود. این وزن با وزن طبیعی آنها مقایسه شده و با توجه به چگالی آب محاسبه شده است.
مزایا: اعتقاد بر این است که دقیق ترین است. این “استاندارد طلایی” برای اندازه گیری درصد چربی بدن محسوب می شود. این روش می تواند در حالت + یا – 5 باشد.
مضرات: این بسیار ناخوشایند است زیرا نیاز به یک آزمایشگاه، بیمارستان یا مرکز تخصصی دارد بنابراین، مگر اینکه شما نیاز مطلق به خواندن بسیار دقیق داشته باشید این روش ممکن نیست ارزش وقت داشته باشد. این نیز بسیار پر هزینه است.

5. DEXASCAN

دگزااسکن یا انرژی اشعه ایکس دوگانه شامل استفاده از تکنولوژی X-Ray می شود. این جذب پرتوهای پر انرژی و کم انرژی را اندازه گیری می کند.
مزایا: اسکن DEXA یک روش بسیار سریع است و از نظر دقت از کولیس پوستی، امپدانس بیوالکتریک،bod pod و توزین هیدرواستاتیک برتر است.
مضرات: همانند توزین هیدرواستاتیک، اسکن DEXA نیاز به تجهیزات و امکانات ویژه دارد. بنابراین، زمان بندی یک قرار ملاقات ضروری است.

بیشتر بخوانید  خطرات پروتز سینه را میدانید؟!

فرمول محاسبه درصد چربی بدن چیست؟

فرمول محاسبه چربی بدن

همه می دانند که اگر شما بخواهید به ارتش بپیوندید شما باید از ویژگی های فیزیکی خاصی برخوردار شوید. آنچه که بسیاری از مردم نمی دانند این است که درصد چربی بدن، معیار اصلی پذیرش و نه وزن است. هنگام آماده شدن برای ثبت نام، فرمول زیر نشان داده شده است که برای تعیین واجد شرایط بودن فرد برای پیوستن به آن استفاده می شود.

فرمول زنان

برای محاسبه درصد چربی بدن زن با استفاده از این روش، شما باید 5 عامل مختلف را اندازه گیری کنید: A) قد B) دور گردن، C) دورکمر (کوچکترین نقطه) و D) هیپ (در نقطه حداکثر). تمامی اندازه گیری ها برحسب اینچ است. توجه داشته باشید که با استفاده از این روش، اندازه گیری کمر باید در کوچکترین نقطه ای که معمولا بین جناغ و ناوال پیدا می شود، گرفته شود.

Fat% = 163.205 × Log10 (C + D – B) – 97.684 × Log10 (A) – 78.387

فرمول مردان

اندازه گیری های مورد نیاز برای محاسبه درصد چربی بدن برای یک مرد عبارتند از: A) قد (B دور گردن و(C دورکمر ( در navel). تمامی اندازه گیری ها برحسب اینچ است.

Fat% = 86.01 × Log10(C – B) – 70.041 × Log10(A) + 36.76


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.


دیدگاهتان را بنویسید