تاریخ دقیق روز ملی عقب ماندگی ذهنی در سال ۹۸ چه روزی است ؟


تاریخ دقیق روز ملی عقب ماندگی ذهنی در سال ۹۸

تاریخ قیق روز ملی عقب ماندگی ذهنی در سال ۹۸ مصادف است با یکشنبه ۳۰ تیر

separator lineتاریخ دقیق روز ملی عقب ماندگی ذهنی در سال ۹۸ /تاریخ قیق روز ملی عقب ماندگی ذهنی به میلادی/روز ملی عقب ماندگی ذهنی/تاریخ قیق روز ملی عقب ماندگی ذهنی به میلادی/

تاریخ قیق روز ملی عقب ماندگی ذهنی به میلادی

تاریخ قیق روز ملی عقب ماندگی ذهنی در سال 2019 میلادی برابر است با July 21

separator lineتاریخ دقیق روز ملی عقب ماندگی ذهنی در سال ۹۸ /تاریخ قیق روز ملی عقب ماندگی ذهنی به میلادی/روز ملی عقب ماندگی ذهنی/تاریخ قیق روز ملی عقب ماندگی ذهنی به میلادی/

تاریخ قیق روز ملی عقب ماندگی ذهنی به قمری

تاریخ قیق روز ملی عقب ماندگی ذهنی به قمری برابر است با ١٨ ذوالقعده

separator lineتاریخ دقیق روز ملی عقب ماندگی ذهنی در سال ۹۸ /تاریخ قیق روز ملی عقب ماندگی ذهنی به میلادی/روز ملی عقب ماندگی ذهنی/تاریخ قیق روز ملی عقب ماندگی ذهنی به میلادی/

روز ملی عقب ماندگی ذهنی

متاسفانه با وجود پیشرفت علم پزشکی هنوز هم نوزادانی با بیماری های مادرزادی و نقص های جسمی و ذهنی متولد می شود. 30 تیر ماه به عنوان روز عقب ماندگی ذهنی نام گذاری شده است.

کم‌توانی ذهنی از لحاظ آماری به این صورت تعریف می‌شود عملکرد شناختی که بر اساس آزمون استاندارد هوش، معادل دو انحراف معیار زیر میانگین جمعیت عمومی باشد سن شروع کم‌توانی ذهنی زیر ۱۸ سال است و منظور از مهارتهای انطباقی انجام کارهای است که در هر سن خاص به‌طور معمول از فرد انتظار می‌رود.

مهترین عواملی که باعث شیوع عقب ماندگی ذهنی می شود:

عوامل قبل از تولد: بیشتر شامل تأثیرات ژنتیک و تغییرات کروموزومی می‌شود. ضمن این که عفونت‌های رحمی و ابتلای به بیماری سرخچه و توکسوپلاسموز (بیماری خطرناکی که از طریق گربه منتقل می‌شود) نیز در بروز عارضه نقش دارند.

آنچه مسلم است، بیشترین علل عقب ماندگی ذهنی همین عوامل قبل از تولد است که از نظر پیشگیری نیز اهمیت دارند، به ویژه عوامل کروموزومی مانند سندرم داون و عوامل عفونی مثل سرخچه و توکسوپلاسموز مادرزادی.

بیشتر بخوانید  چرا حمام بردن و شامپو زدن به طوطی اشتباه است

در این بین عوامل حین تولد مثل زایمان مشکل و خون‌ریزی جمجمه و اشکالات تنفسی حین زایمان و … نیز مؤثر می‌باشند.

عوامل پس از تولد: شامل ضربات شدید به جمجه کودک (یرقان) سیانوز (سیاه شدن)، عفونتهای دوران نوزادی به همراه تب و تشنج، کم‌کاری تیروئید و … است که با مواظبت از کودک بخصوص قبل از سن چهارسالگی می‌توان از بروز عقب ماندگی ذهنی تا حدی جلوگیری نمود.

عوامل محیطی اجتماعی: تأثیرات محدودتری در بروز عقب ماندگی ذهنی دارند و شامل فقر، تغذیه، ناپایداری خانواده، وضعیت اقتصادی – اجتماعی بد و محرومیت‌های فرهنگی و استرسهای مکرر و فوق تحمل در محیط زندگی کودک است.

تولد فرزندان در کدام فاصله سنی موجب عقب‌ماندگی ذهنی کودک می‌شود ؟

می‌توان چنین فرض کرد که چنانچه پس از تولد طفل با فاصله کمتر از سه سال، کودک دیگری متولد شود، انحراف توجه از کودک به فرزند جدید و در نتیجه عدم دریافت تحریکات مناسب روانشناختی در سالهای اولیه عمر، منجر به وقوع عقب‌ماندگی ذهنی متوسط می‌شود.

به نظر می‌رسد این تحقیق اولین گزارش باشد که نشان می‌دهد فاصله‌گذاری کمتر از 36 ماه می‌تواند منجر به شانس بیشتر وقوع عقب‌ماندگی ذهنی در طفل شود، هر چند احتیاج به تحقیقات بیشتری است تا تاثیر این فاکتور به شکل مشروح‌تری مورد بررسی قرار گیرد.

رابطه فامیلی زوجین، عامل 30 درصد عقب‌ماندگی ذهنی متوسط کودکان

همچنین بنابر یافته‌ها از آنجایی که بیش از 30 درصد عقب ماندگی‌های ذهنی متوسط در اثر علل ژنتیکی ایجاد می‌شوند، وجود رابطه‌های فامیلی و سابقه وجود فرد مبتلا به عقب ماندگی ذهنی در فامیل کودک می‌تواند مطرح باشد.

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن بیمارستان های نیروهای مسلح در شهر شیراز

در تحقیق حاضر مشاهده شده است که وجود یک فرد مبتلا به عقب ماندگی ذهنی در بستگان درجه یک و دو می‌تواند تاثیر بسزایی در ابتلا داشته باشد.

تاثیر مصرف دخانیات در عقب‌ماندگی ذهنی کودک

اگرچه شانس خطر مصرف مواد دخانی (قلیان و سیگار) در بروز عقب‌ماندگی ذهنی کودک وجود دارد و محققان بسیاری نیز بر این رابطه نظر داشته‌اند اما یافته‌های تحقیق تاکید کرده است که در خصوص مصرف دخانیات در دوران بارداری چه به صورت سیگار و چه به صورت قلیان ، تفاوت معنی‌داری در موارد این تحقیق دیده نشده است.

خوشبختانه مصرف سیگار در میان مادران مورد مطالعه اعم از مورد و شاهد بسیار کم بوده است که این مساله حاکی از آن است که در منطقه تحقیق (بندرعباس) مصرف قلیان رایج است نه سیگار، و قلیان نیز به صورت ذاتی نمی‌توانند به فراوانی سیگار مورد استفاده قرار گیرد. در تحقیق حاضر رابطه معنی‌داری بین مصرف قلیان در دوران بارداری و عقب ماندگی ذهنی بچه پیدا نشد.

نقش اساسی سه سال اول زندگی والدین در شانس عقب‌ماندگی ذهنی کودکان

وضعیت زندگی والدین در سه سال اول زندگی کودک که مورد بررسی این تحقیق بوده و حتی بعد از سه سال اول که این تحقیق به آن نپرداخته است، از دیگر عواملی است که در دو گروه عوامل فرهنگی،‌ خانوادگی و اجتماعی موثر بر عقب‌ماندگی ذهنی کودک مطرح است. به هر حال همانطور که انتظار می‌رود عدم رعایت آرامش در فضای خانوادگی منجر به بالا رفتن شانس عقب ماندگی ذهنی می‌شود.

تاثیر محل زندگی خانواده بر بروز عقب‌ماندگی ذهنی کودک

از نظر تئوریک پارامترهای زیادی را می‌توان در مورد تاثیر محل زندگی خانواده بر زمان تولد کودک و وقوع عقب‌ماندگی ذهنی کودک برشمرد، از جمله دسترسی به امکانات زایمان و تولد بهداشتی، وجود تحریکات مناسب بعد از تولد، سطح تحصیلات والدین، وضعیت اقتصادی و اجتماعی، آلاینده‌های محیطی (مثل سرب) و ….

بیشتر بخوانید  هر آنچه که باید در مورد مو بر (واجبی) بدانید

آیا زردی دوران نوزادی، باعث عقب‌ماندگی ذهنی کودکان می‌شود ؟

این تحقیق تاکید کرده است که تقریبا تمامی منابع موجود در زمینه عوامل عقب‌ماندگی ذهنی کودکان، به نقش عوامل «پری ناتال» مانند زردی دوران نوزادی هشدار داده‌اند، اما از نظر میزان ارتباط بین وقوع این عوامل و احتمال عقب ماندگی ذهنی یافته‌های دقیقی در دست نیست.


دیدگاهتان را بنویسید