روش سرلاک دادن به طوطی





چگونه به جوجه طوطی سرلاک بدهیم؟


طوطی کوچک شما برای رشد و تکامل نیازمند غذاهای خاصی است که متداول ترین آن سرلاک است. نگهداری و تغذیه صحیح جوجه طوطی ها از هر نژاد که باشند کار دشواری است و به دقت و صبر فراوان نیاز دارد.


طوطیها متعلق به مناطق گرمسیری هستند بنابراین مثل سایر جوجه ها به سرما و جریان باد حساس هستند. بهترین کار این است که طوطی را داخل یک جعبه مثلا از جنس چوب یا مقوا نگهداری کنید و کف این جعبه را با خرده های روزنامه یا خاک اره درشت پر کنید. از انجا که فضله جوجه ها معمولا ابکی است باید کف جعبه را ۲ تا ۳ بار در روز تعویض کنید.


تغذیه جوجه طوطی بسیار پر اهمیت است برای این منظور سرلاک را با مقداری اب جوشانده شده نرم کنید. بعضی از جوجه ها توانایی هضم سرلاک را ندارند و ممکن است سرلاک در چینه دان آنها ترشیده و فاسد شود. بنابراین بهتر است به مقدار کم و با دقت غذاها را طوطی بدهید که نه بترشد و نه زیر منقار طوطی بماند و خراب شود.


غذا دادن به طوطی


سه نوع غذای مخصوص برای تغذیه جوجه طوطی


1- اولین و بهترین گزینه تهیه سرلاک مخصوص طوطی سانان است (موقع خرید حتما به تاریخ انقضا و اصل بودن آن توجه کنید). به مقدار نیاز پودر سرلاک را با آب جوشیده شده ولرم مخلوط کنید تا حالت سوپ پیدا کند.


2- مخلوطی از هویج آبپز شده – سیب بدون پوست – موز و 2 قاشق مغز تخمه آفتابگردان آرد شده.


همه این موارد را باید در مولینکس یا آسیاب به طور کامل با هم مخلوط کنید تا کاملا خمیری و یکدست شوند. برای هربار مصرف به مقدار لازم از خمیر برداشته و با آب جوشانده شده و ولرم مخلوط کنید. می‌توانید بلال شیر را نیز رنده نموده، صاف کنید و با مخلوط بالا استفاده کنید.


بهتر است که این خمیر را به مقدار مورد نیاز هر بار درست کنید. ولی می‎شود خمیر را در ظرف در بسته داخل یخچال تا 1 روز نگهداری کنید.


3- اگر به هیچ عنوان دسترسی به موارد بالا نداشتید یا نیاز فوری داشتید می‌توانید برای حداکثر 1روز از سرلاک گندم مخصوص کودک و سه میوه بدون لاکتوز استفاده کنید.


سرلاک دادن به طوطی


چطور برای طوطی سرلاک تهیه کنیم؟




برخی از پرورش دهندگان با استفاده از غذای مخصوص کودکان جوجه های تازه به دنیا آمده خود را تغذیه می کنند، اما در صورت استفاده از سرلاک کودک باید دقت نمود که پودر مورد نظر شیر نداشته باشد و یا حداقل لاکتوز کمتری در شیر وجود داشته باشد زیرا سیستم هاضمه پرندگان قادر به هضم لاکتوز موجود در شیر نبوده و در نهایت تلف خواهند شد.


اما در مقابل پرورش دهنده هایی که حرفه ای هستند و به تغذیه جوجه ها اهمیت بیشتری می دهند از غذاهای مخصوص جوجه ها استفاده می کنند که شامل انواع ویتامینها، پروتئین ها و مواد معدنی مورد نیاز جوجه ها می باشد، این غذا مانند سرلاک بچه به صورت پودری بوده و برای تغذیه جوجه ها باید آن را در آب ولرم حل نمود و به جوجه داد.

بیشتر بخوانید  ۵ روش مناسب برای تقویت خاک گلدان و باغچه


غذاهای مختلفی برای جوجه ها در بازار وجود دارند که برخی از آنها ممکن است برای پرنده شما مضر باشد بنابراین توصیه می کنیم حتما قبل از اقدام به خرید با فردی باتجربه و متخصص در این زمینه مشورت کنید، به عنوان مثال غذای مخصوص جوجه طوطی ها برای جوجه قناری ها مناسب نیست چون ممکن است درصد پروتئین و مواد معدنی موجود در غذای طوطی ها متفاوت باشد در نتیجه تغذیه قناری از غذای طوطی برای قناری ها به شدت مضر خواهد بود. از جمله معروف ترین و با کیفیت ترین سرلاک های موجود در بازار که مخصوص هر پرنده های تولید شده است، پادوان (padovan)، راف (raff) و اگزکت (exact) می باشد که نوع مناسب پرنده خود را می توانید از بازار خریداری نمایید.


نحوه سرلاک دادن به جوجه طوطی


توضیح نحوه سرلاک دادن به جوجه طوطی ها بسیار ساده خواهد بود اما انجام این کار نیاز به حساسیت بالایی دارد و تجربه در این زمینه بسیار کمک کننده خواهد بود، بنابراین اگر جزو کسانی هستید که تاکنون تجربه پرورش پرنده های زینتی را نداشته اید، حتما از یک یا چند پرورش دهنده موفق در این زمینه کمک و مشاوره بگیرید. اما در حالت کلی برای سرلاک دادن به جوجه ها باید ابتدا بسته تهیه شده را در آب جوش یا ولرم بریزید تا کاملا نرم شود، دقت کنید که آب زیادی نریزید تا حالت خمیری خود را از دست ندهد.


پس از آماده نمودن سرلاک باید مقداری از آن را درون سرنگ مخصوص بریزید (دقت کنید که سرنگ مخصوص جوجه طوطی ها را تهیه کنید، سرنگ ها باید لوله درازی داشته باشند تا کاملا در حلق آنها جا شود) بعضی از جوجه ها اشتهای زیادی دارند و برخی نیز کم اشتها هستند بنابراین غذا را به اندازه به آنها بدهید تا موجب استفراغ آنها نگردد. هم چنین این نکته مهم را به خاطر بسپارید که جوجه های تازه به دنیا آمده قدرت هاضمه ضعیفی دارند و اگر مقدار زیادی سرلاک به آنها داده شود، در چینه دان آنها تجمع خواهد کرد و در نتیجه فاسد خواهد شد که نتیجه آن نیز مرگ جوجه ها خواهد بود، بنابراین اکیدا توصیه می شود از مقدار کم شروع کنید.


اگر می خواهید جوجه طوطی ها رشد بهتری داشته باشند می توانید چند قطره مولتی ویتامین بچه نیز به سرلاک آنها اضافه کنید، مقداری موز له شده، عسل و سفیده پخته شده تخم مرغ نیز می تواند برای آنها مفید باشد اما دقت کنید که مواد تازه باشند و هم چنین پس از هر وعده غذایی آنها را داخل یخچال نگهداری کنید تا فاسد نشوند.


در حالت کلی تغذیه جوجه کلیه طوطی ها اعم از کاسکو، مرغ عشق، عروس هلندی، کاکادو، ماکائو، ملنگو و … به روش یکسانی صورت می گیرد چون طوطی ها آناتومی بدنی یکسانی دارند و از لحاظ تغذیه ای نیز بسیار شبیه به یکدیگر هستند.

بیشتر بخوانید  تفاوت سیم کشی ساختمان از سقف و سیم کشی از کف چیست؟


تغذیه عروس هلندی


روش غذا دادن به جوجه طوطی


  • اول از همه باید دست‌ها را خوب بشویید و موارد لازم مانند غذای آماده و گرم، قاشق یا سرنگ، یک حوله برای زیر پای جوجه و دستمال نم دار را آماده کنید.

  • سپس جوجه را به آرامی و بدون وارد کردن فشار به چینه دان روی یک سطح صاف که از قبل یک دستمال روی آن پهن کرده‌اید بگذارید.

  • محل غذا دادن به جوجه نیز مانند محل نگهداری نباید در جریان باد یا دمای کمتر از 26 درجه باشد.




غذا دادن به جوجه طوطی به سه روش صورت می‌گیرد


1-غذا دادن با قاشق


این روش مطمئن‌ترین روش است. در این روش خطری برای جوجه به وجود نمی‌آید. برای این کار باید لبه‌های یک قاشق چای‌خوری فلزی را به کمک انبر دست به طرف داخل خم کنید تا تقریبا شبیه یک قیف شود.

از قاشق پلاستیکی هم می‌شود استفاده کنید. با کمی حرارت لبه‌هاش را خم کنید.


2-غذا دادن با سرنگ و شلنگ کوتاه


یک سرنگ به اندازه مورد نیاز(معمولا برای جوجه 10-5 سی سی در هر وعده کافی است (در جوجه گونه های مختلف این مقدار متفاوت میباشد)) رو برمیداریم واز غذای گرم آماده شده به مقدار لازم میکشیم . هوای داخل سرنگ رو میگیریم. و به آرومی کم کم توی نوک جوجه میریزیم و اجازه میدیم اون رو قورت بده و دوباره یه مقدار دیگه داخل نوکش بریزید


3-غذا دادن با سرنگ و شلنگ بلند


یک عدد سرنگ تهیه کنید. حتما باید سرنگ استریزه باشد. سر سرنگ بخشی که سوزن به آن اتصال پیدا می‌کند را با چاقو بریده و “سوند فولی” شماره 14 را برای (طوطی عروس هلندی – طوی ملنگو و شاه طوطی) را که از داروخانه تهیه می‌کنید را به اندازه 10 سانت بردارید و در سر سرنگ محکم کنید.


مخلوط غذای گرم موردنظر را داخل سرنگ بکشید. هوای داخل سرنگ را بگیرید، سپس سر جوجه را کمی بالا گرفته و از سمت چپ نوک جوجه آروم شلنگ رو وارد چینه دان کنید و با سرعت معقول (نه خیلی سریع نه خیلی آروم) سرلاک را توی چینه دان جوجه طوطی خالی کنید.


طوطی


نکات بسیار مهم در تغذیه طوطی




1. رعایت بهداشت اهمیت بالایی دارد. بعد از هربار استفاده از سرنگ و شلنگ آن‌ها را خوب با آب گرم بشویید و در صورت توان هر چند روز یک‌بار ازسرنگ و شلنگ جدید استفاده کنید.


2. ماندن غذا در معده طوطی باعث فاسد شدن و بیماری طوطی می‌شود. درصد زیادی از جوجه طوطی ها بر اثر ناآگاهی ما از این قضیه تلف می‌شوند. تا وقتی که چینه دان جوجه خالی نشده وعده بعدی را ندهید.


3. اگر دیدید مدتی گذشت و جوجه غذا را هضم نکرد در وعده بعدی غذا نیم قطره سرکه سیب مخلوط کنید و به آن بدهید.


4. برای جلوگیری از عفونت یا قارچ چینه دان، 2بار در طول هفته در یک وعده غذایی یک قطره سرکه سیب مخلوط کرده و به جوجه طوطی بدهید. در کل می‌شودهفته‌ای دو قطره.


5. زیاد به جوجه طوطی دست نزنید، شکم و چینه دان جوجه طوطی آخرین نقطه‌ای است که پر درم‌ی‌آورد. بنابراین هرگز به شکمش دست نزنید، مخصوصا بعد از خوردن غذا .


6. موقع غذا دادن با جوجه طوطی صحبت کنید و با محبت با او حرف بزنید. حرف زدن شما باعث عمیق‌تر شدن رابطه‌تان با جوجه می‌شود و همچنین باعث می‌شود جوجه زودتر و با تسلط بیشتر به حرف بیوفتد.


7. تا زمانی که پرهای جوجه کامل نشده، بجز برای غذا دادن، نباید از جعبه زیاد بیرون بیاید.


8. تا سن 2-4 ماهگی (در جوجه گونه‌های مختلف این زمان متفاوت می‌باشد) نیازی به استفاده از چوب برای نشستن جوجه نیست و بعد از این مدت، ابتدا در ارتفاع خیلی پایین و نزدیک به کف کارتن چوب را قرار بدهید و با بزرگ شدن و تسلط یافتن در نشستن روی چوب، ارتفاع را بیشتر کنید.


9. سعی کنید جوجه را عادت بدهید که ساعات مشخصی از روز را بیرون از قفس باشد. آزادی دائم و بدون برنامه بعدها هم برای شما دردسر ساز می‌شود و هم برای جوجه.


سرلاک دادن به طوطی


روش دان خور کردن جوجه طوطی


وقتی سن جوجه به 3-4 ماهگی (در جوجه گونه های مختلف این زمان متفاوت می‌باشد) رسید میلش به خوردن سرلاک کم می‌شود.

این دوره سختی هم برای جوجه و هم صاحب جوجه است. چون به سرلاک میل چندانی ندارد و غذای دیگری را هم نمی‌تواند بخورد و ممکن است جوجه کمی ضعیف و لاغر شود. در این زمان برای جوجه از غذای نرم استفاده کنید.


اول همان سرلاک خودش را به صورت کمی سفت‌تر از وقتی که با سرنگ یا قاشق به آن میداید توی یک ظرف کوچک در جعبه‌اش بگذارید.


اگر غذا را خورد روز به روز میزان خمیر شدن را کم کنید و کم کم سیب رنده شده و هویج رنده شده آبپز و سفیده تخم مرغ رنده شده را به جوجه بدهید. مغزه تخمه خرد شده هم روی غذایش بریزید. دفعات دادن سرلاک را کم کم کاهش دهید.


در سن 4 ماهگی (در جوجه گونه‌های مختلف این زمان متفاوت می‌باشد) تقریبا کاملا دان خور می‌شود. همچنین جوجه توانایی شکستن تخمه و ارزن را پیدا می‌کند. با کامل شدن پرهای روی چینه دان جوجه را به قفس انتقال دهید.


separator line


بیشتر بخوانید:


نگهداری از جوجه طوطی ، بهترین روش بزرگ کردن جوجه گوشتی طوطی + …


۹ راه آموزش صحیح برای دستی کردن طوطی( Taming a parrot ) + فیلم


آشنایی با بهترین رژیم غذایی کوتوله (طوطی) برزیلی


بیشتر بخوانید  لیست شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران در زنجان به همراه آدرس و تلفن

دیدگاهتان را بنویسید