عوارض استفاده مداوم از شبکه های اجتماعی



اعتیاد به فضای مجازی


اعتیاد به فضای مجازی : مطالعات اخیر دانشمندان این نکته را به اثبات رسانده که استفاده بیش از حد از شبکه ها و سایت های مجازی با اضطراب و افسردگی و احساس بی کفایتی فرد استفاده کننده رابطه مستقیم دارد.


به طور متوسط ۴۲ درصد آمریکایی ها حدود ۷,۶ ساعت از زمان خود را در روز صرف استفاده از شبکه های اجتماعی می کنند و شاید جای تعجب نباشد که اکثر کاربران این شبکه ها افراد زیر ۳۰ سال هستند.


گرچه تعداد کابران مسن نیز در حال افزایش است. این در حالی است که آخرین نسخه از راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانی، اعتیاد به اینترنت را در دسته اختلالات روانی قرار داده است.


عوارض جدی استفاده مداوم از شبکه های اجتماعی


در این شرایط، ۶ عارضه جدی استفاده مداوم از شبکه های اجتماعی و اعتیاد به آنها از این قرار است:


اعتیاد به فضاهای مجازی: مطالعات نشان می دهد که ۶۳ درصد آمریکایی ها هر روز به شبکه های اجتماعی وارد می شوند و ۴۰ درصد از آنها چند بار در هفته را به این امر اختصاص می دهند.


چک کردن مداوم مطالب قرار داده شده در این فضاها و به روز رسانی کردن آن ها و یا چک کردن پروفایل سایر افراد برای مدت زمان طولانی از مصادیق اعتیاد به شبکه های اجتماعی است.


اولین بار در سال ۱۹۹۰ هنگامی که اینترنت در حال گسترش میان مردم بود در مورد اعتیاد به آن شروع به نوشتن شد. حتی در آن زمان مردم این گونه استدلال می کردند که استفاده زیاد از اینترنت ممکن است عملکرد افراد در محل کار، مدرسه و خانواده را مختل کند.


نارضایتی از زندگی: یکی از معایب ورود به فضاهای مجازی مقایسه زندگی کاربران با یکدیگر و در نتیجه احساس نارضایتی از زندگی است.


در یک نظر سنجی توسط محققان انگلیسی، ۵۲ درصد از کاربران فضاهای مجازی اعلام کرده اند که از سبک زندگی خود ناراضی هستند و زندگی از نظر آنها ناعادلانه است ضمن این که این افراد درجاتی از کاهش اعتماد به نفس را حس می کنند.

بیشتر بخوانید  اداره تعاون کار و رفاه، شهرستان نیر، استان اردبیل


مزاحمت های سایبری: این مزاحمت ها بخش اعظم و نگران کننده استفاده از شبکه های مجازی به ویژه برای نوجوانان است.


در یک نظرسنجی توسط محققان آمریکایی، ۹۵ درصد از نوجوانان استفاده کننده از فضاهای مجازی شاهد مزاحمت های سایری، و ۳۳ درصد از آنها قربانیان این مزاحمت ها بوده اند.


اعتیاد به الکل: تحقیقات نشان داده نوجوانان سنین ۱۲ تا ۱۷ سال استفاده کننده از رسانه های اجتماعی و کسانی که بطور روزانه با این شبکه ها در تماسند، ۵ برابر بیشتر از دیگران احتمال دارد به دخانیات وابسته شوند و سه برابر بیش از دیگران به مصرف الکل روی می آورند ضمن این که خطر استفاده از دیگر مواد مخدر مانند ماری جوانا در آنها دو برابر بیشتر است. حتی محققان دانشگاه شیکاگو آمریکا در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که اعتیاد به شبکه های اجتماعی قوی تر از اعتیاد به سیگار و مشروبات الکلی است.


تضعیف روابط انسانی: جامعه شناسان و روانشناسان، تاثیر شبکه های اجتماعی را بر روی روابط افراد در دنیای واقعی، به ویژه ازدواج بررسی کرده اند و برخی از آن‌ها این سوال را مطرح کرده اند که آیا استفاده بیش از حد از شبکه و رسانه های اجتماعی می تواند نقش مهمی در طلاق افراد داشته باشد.


وال استریت ژورنال گزارش می دهد که از هر ۵ ازدواج یکی از آن ها به وسیله فیسبوک دچار مشکل شده است. البته عوامل دیگری نیز در این دچار مشکل شدن نقش داشته اند.


همچنین یکی از محققین موسسه تکنولوژی ماساچوست تحقیقات گسترده ای را در زمینه اثر شبکه های اجتماعی بر روابط افراد انجام داده و به این نتیجه رسیده است که شبکه های اجتماعی، موجب تضعیف روابط انسانی می شود.


ابتلا به اضطراب: بسیاری از پزشکان علائمی همچون اضطراب، افسردگی و برخی اختلالات روانی را در افرادی که زمان زیادی را صرف استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی می کنند مشاهده کرده اند.

بیشتر بخوانید  شهربازی پاداد اهواز : تنها شهربازی کلانشهر اهواز


فرد در این حالت ارتباط چهره به چهره را کم کم از دست خواهد داد، به سوی انزوا کشیده خواهد شد، از هم ‌صحبتی با دوستان فراری می‌ شود و دچار حالاتی نظیر خجالت، اضطراب و استرس خواهد شد.


عوارض شبکه های اجتماعی


چند قدم برای مدیریت زندگی در فضای مجازی


در اینجا چند راهکار ساده، برای مدیریتکردن زندگی در فضای مجازی به شما معرفی می­ کنیم.


کارهای مورد نیاز را یادداشت کنید


در اولین قدم فهرستی از کارهایی که در حال حاضر در فضای مجازی انجام می‌دهید تهیه کنید، اهداف و دلایل خود را از عضویت در گروه­‌ها یا کانال­‌های مختلف بنویسید و مشخص کنید چقدر به گفتگو با افراد مختلف می­‌پردازید و نوع این گفتگو چیست؟ گفتگوها می­‌توانند از نوع کاری، دوستانه، ارتباط با اعضای خانواده وغیره باشند.


مشخص کنید چند ساعت بدون هیچ هدفی به گشت و گذار در فضای مجازی می­‌پردازید، تعیین کنید هر کاری را در چه مدت زمانی انجام می­‌دهید، برای مثال شما دوست دارید از اخبار روز مطلع باشید، ببینید چقدر زمان و با خواندن چه اخباری وقت خود را می­‌گذرانید.


تهیه فهرستی از کارهایی ضروری در فضای مجازی


احتمالا با نگاه کردن به فهرستی که تهیه کرده­‌اید به حال خود افسوس می­خورید! اما اگر قصد دارید تمام فعالیت­‌های بیهوده خود را متوقف کنید صبر کنید! نیازهای واقعی شما در فضای مجازی با فعالیت­‌های بیهوده ترکیب شده است. در این شرایط نمی‌­توانید به یکباره کشش خود به سمت فضای مجازی را کنترل کنید.


سعی کنید تمام کارهایی که واقعا نیاز دارید در فضای مجازی انجام دهید بنویسید، از لابلای فعالیت­‌هایتان آنهایی را که نیاز دارید بیرون بکشید، اگر نیاز به موارد دیگری که تابحال انجام نداده­‌اید هم می­‌بینید به این فهرست اضافه کنید.


ساعات مشخصی از روز را به فضای مجازی اختصاص دهید


برنامه روزانه خود را مرور کنید و ببینید چه زمانی برای انجام کارهایتان در فضای مجازی مناسب است، شاید مجبور باشید در طول روز بعضی کارها را در ساعات خاصی انجام دهید، سعی کنید انجام باقی کارها را نیز به همان زمان انتقال دهید.

بیشتر بخوانید  بیماران مبتلا به این بیماری رعد و برق را از فاصله 40 کیلومتری احساس می کنند


در کل باید ساعات خاصی به سراغ فضای مجازی بروید و تمام طول روز سرگرم انجام کارهایتان در فضای مجازی نباشید.


قبل از ورود به فضای مجازی لیست کارهایتان را چک کنید


هربار قبل از روشن کردن اینترنت کارهایی را که باید انجام دهید با خود مرور کنید، شاید موقعیت شغلی بعضی ایجاب کند در تمام طول روز از فضای مجازی استفاده کنند، به این افراد پیشنهاد می ­شود تا جایی که می­‌توانند کارها را جمع کنند و یکجا، هر یک ساعت یا نیم ساعت انجام دهند، اگر زمان­بندی کردن فعالیت مجازی برای ایشان ممکن نیست هر بار قبل از رفتن به فضای مجازی مشخص کنند دقیقا چه کاری باید انجام دهند.


معمولا بعد از ورود به فضای مجازی هرچند برای انجام دادن کاری مشخص، مطالب بسیاری شما را به سوی خود می­‌کشند، با برخوردن به هر چیزی غیر از کار مشخصی که برای خود تعیین کردید، نگاهی به فهرست کارهایتان بیندازید، با نگاه کردن به فهرست تصمیم می­ گیرید آیا در همین زمان آن مطلب را مطالعه کنید یا آن کار را انجام دهید یا اینکه یادداشت کنید تا در زمان دیگری به آن برسید.


آهسته در فضای مجازی حرکت کنید


هرموقع کنترل خود را از دست دادید آهسته حرکت کنید!، اگر نتوانستید کشش ­ها و تمایلات خود را در زمان انجام دادن کارهایتان کنترل کنید و مدام فعالیت­‌های اضافه انجام دادید، کارهایتان را به آهستگی انجام دهید، یعنی موس را به آرامی حرکت دهید تا به صفحه بعدی سایت منتقل شوید، برای رفتن به یک پیوند یک ثانیه صبر کنید و سرعت فعالیت­‌های خود را پایین بیاورید، وقتی آهسته حرکت می­ کنید به مغز خود فرصت تصمیم گیری و فکر می ­دهید، با این کار می­‌توانید فعالیت­‌های اضافه را به مقدار زیادی کم کنید.


بیشتر بخوانید :


سخنان و دغدغه های رهبر انقلاب درباره فضای مجازی


آشنایی کامل با جرایم فضای مجازی و مجازات آن ها در قانون


دیدگاهتان را بنویسید