12 علامت بارز ضعف سیستم ایمنی بدن



در ادامه نشانه های هشدار دهنده ضعف سیستم ایمنی بدن را بررسی کنید، اگر اسهال ، نفخ یا یبوست مکرر دارید ، این می تواند نشانه ای از ضعف سیستم ایمنی بدن باشد .


سیستم ایمنی، شبکه پیچیده از سلول‌ها، ارگان‌ها و بافت‌ها است که با هم همکاری می‌کنند تا از بدن در برابر عفونت محافظت کنند.


در حالی که ژنتیک نقش بسیار مهمی دارد، اما از مطالعه دوقلوها می‌دانیم که قدرت سیستم ایمنی ما تا حد زیادی تحت تاثیر فاکتورهای غیروراثتی است.


میکروب‌هایی که در طول زندگی در معرض آن‌ها هستیم و فاکتور های سبک زندگی، مانند استرس، خواب، رژیم غذایی و ورزش نقش بسیار مهمی را در تقویت واکنش سیستم ایمنی ما ایفا می‌کنند.


1. استرس از علائم ضعف سیستم ایمنی بدن


تصادفی نیست که شما بعد از یک پروژه بزرگ در محل کار یا به دنبال یک وضعیت عاطفی در خانه ، مریض می شوید. طبق گزارشی از انجمن روانشناسی آمریکا، استرس طولانی مدت پاسخ سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می کند.


استرس باعث کاهش لنفوسیت های بدن ، گلبول های سفید خون می شود که در مبارزه با عفونت کمک می کنند. اگر سطح لنفوسیت ها را پایین بیاورید ، بیشتر در معرض ابتلا به ویروس هایی مانند سرماخوردگی قرار دارید.


استرس از علائم ضعف سیستم ایمنی


2. تب پایین و ضعف سیستم ایمنی بدن


وقتی به تبی دچار می شویم که دلیلی برای آن پیدا نمی کنیم و علائم دیگری هم نداریم معمولا آن را نادیده می گیریم.


اما تشخیص علت اصلی این نشانه بسیار دشوار است چرا که این تب می تواند نشانه ی بسیاری از بیماری ها باشد که بیماری های خود ایمنی هم جزئی از آن ها هستند.

بیشتر بخوانید  ۹ مزیت شگفت انگیز شیر بوفالو برای سلامت بدن


علائم ضعف سیستم ایمنی


3. افزایش یا کاهش وزن


بعضی از بیماری های خود ایمنی بر غده ی تیروئید تأثیر می گذارند. این غده بسیاری از فعالیت های متابولیمک بدن را کنترل می کند. اگر غده ی تیروئید هورمون اضافی تولید کند یا به مقدار کافی هورمون تولید نکند، شخص دچار کاهش یا افزایش وزن می شود.


علائم ضعف سیستم ایمنی


4. علائم ضعف سیستم ایمنی بدن با داشتن مشکلات گوارشی


اگر اسهال ، نفخ یا یبوست مکرر دارید ، این می تواند نشانه ای از ضعف سیستم ایمنی بدن باشد. تحقیقات نشان می دهد نزدیک به 70 درصد سیستم ایمنی بدن شما در دستگاه گوارش شما قرار دارد.


باکتریها و میکروارگانیسم های مفیدی که در آنجا زندگی می کنند از روده شما در برابر عفونت محافظت می کنند و سیستم ایمنی بدن را پشتیبانی می کنند.


مقادیر کم از این باکتری های مفید روده می تواند شما را در معرض خطر ویروس ها، التهاب مزمن و حتی اختلالات خود ایمنی قرار دهد.


علائم ضعف سیستم ایمنی


5. آسم آلرژیک و ضعف سیستم ایمنی بدن


هنوز در مورد ارتباط آسم و بیماری های خود ایمنی اطمینانی وجود ندارد اما تحقیقات زیادی بیان می کنند ریشه ی این بیماری به اختلالات خود ایمنی بدن بر می گردد.


علائم ضعف سیستم ایمنی


6. روند کند بهبودی زخم


بعد از سوختگی، بریدگی یا خراشیدن پوست شما وارد حالت کنترل آسیب می شود. بدن شما برای محافظت از زخم با ارسال خون غنی از مواد مغذی در برابر آسیب ، به بازسازی پوست جدید کمک می کند.


این روند بهبودی به سلولهای ایمنی سالم بستگی دارد. اما اگر سیستم ایمنی بدن شما لاغر است، پوست شما نمی تواند دوباره تولید شود. درعوض، بهبود زخمهای شما طولانی می شود.

بیشتر بخوانید  معرفی قرص اتامبوتول و موارد مصرف آن


علائم ضعف سیستم ایمنی


7. عفونت های مکرر از علائم ضعیف بودن سیستم ایمنی


اگر به نظر می رسد با عفونت های مکرر نبرد می کنید ،سیستم ایمنی بدن شما ممکن است پرچم های قرمز را برای شما ارسال کند. آکادمی آلرژی آسم و ایمنی آمریکا گزارش می دهد که علائم نقص ایمنی احتمالی در بزرگسالان شامل موارد زیر است:


  • بیش از چهار عفونت گوش در یک سال

  • در طی یک دوره یک ساله دو بار دچار ذات الریه شده اید.

  • رنج از سینوزیت مزمن یا بیش از سه قسمت سینوزیت باکتریایی در یک سال

  • نیاز به بیش از دو دوره آنتی بیوتیک در سال


علائم ضعف سیستم ایمنی


8. سرماخوردگی


برای بزرگسالان کاملاً طبیعی است که سالانه دو یا سه بار دچار سرماخوردگی شوند. بیشتر افراد طی هفت تا 10 روز بهبود می یابند. در طی این مدت، سیستم ایمنی بدن سه تا چهار روز طول می کشد تا آنتی بادی ها را تولید کرده و با میکروب های مزاحم مبارزه کند.


اما اگر دائماً در حال ابتلا به سرماخوردگی هستید یا سرماخوردگی دارید که بهبود نمی یابد این یک نشانه واضح است که سیستم ایمنی بدن شما در تلاش برای ادامه کار است.


علائم ضعف سیستم ایمنی


9. احساس خستگی از علائم ضعف سیستم ایمنی بدن


اگر خواب کافی دارید و هنوز هم از خستگی رنج می برید، ارزش این را دارد که فکر کنید سیستم ایمنی بدن شما در تلاش است تا به شما چیزی بگوید یا نه.


هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما تلاش می کند ، سطح انرژی شما نیز چنین می شود. دلیل این است که بدن شما در تلاش است تا انرژی خود را برای تأمین سیستم ایمنی بدن خود ذخیره کند تا بتواند با میکروب ها مقابله کند.


علائم ضعف سیستم ایمنی


10. بی حسی یا سوزش دست و پا


احساس سوزش در دست و پا اگر گهگاه و موقت باشد و باعث درد نشود نشانه ی جدی ای نیست. اما اگر در هفته چندین بار چنین حالتی را تجربه می کنید و متوجه علائم دیگری هم شده اید، ممکن است این حالت علامت مشکلات جدی تری باشد.


علائم ضعف سیستم ایمنی


11. ضعف ماهیچه از علائم سیستم ایمنی ضعیف


ضعف ماهیچه ها و درد، فعالیت های روزانه مثل بالا رفتن از پله ها و حمل وسایل سنگین را دشوارتر می کند. این علائم ممکن است گهگاه به سراغ تان بیایند یا دائمی باشند، اما این ها هم نشانه هایی هستند که نباید به آن ها بی اعتنا بود چون می توانند علائم بیماری های خود ایمنی مثل هپاتیت، هاشیموتو، پسوریازیس، آرتروز روماتیسمی و دیگر بیماری باشد.


علائم ضعف سیستم ایمنی


12. ریزش مو از علائم ضعف سیستم ایمنی بدن


اگرسیستم ایمنی بدن پیاز تارهای مو را مورد حمله قرار دهد، شخص دچار ریزش مو می شود. این فرآیند با التهاب پوست سر آغاز می شود و می تواند بر موهای بقیه ی قسمت های بدن هم تأثیر گذارد.

با تشکر از همراهی شما با مجله اینترنتی دلگرم :
علائم ضعف سیستم ایمنی بدن را در این مقاله برای شما گردآوری کردیم . امیدواریم استفاده کافی را برده و با نشانه های ضعف سیستم ایمنی در بدن خود و عزیزانتان آشنا شده باشید.


بیشتر بخوانید  گلوکومانان (فیبر کنجاک) چیست و چه فوایدی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید