شمع خودرو
شمع خودرو : یکی از قطعات اصلی موتور هر خودرو، شمع های آن می باشد که وظیفه جرقه زنی و به نوعی روشن نمودن خودرو را دارد.
شمع خودرو یک قطعه مهم در موتور خودروهای سوختی محسوب می گردد و بدون کارکرد صحیح شمع ها، خودرو ها قادر به حرکت نخواهند بود.
در این مطلب قصد داریم در رابطه با شمع خودرو مطالبی را ارائه کرده و به بررسی این قطعه حیاتی در موتور خودرو بپردازیم.
انواع شمع خودرو
بطور یقین شمع های سوزنی، علت بکار بردن پلاتین های متعدد در ساخت شمع صرفا بالا بردن طول عمر آن است و امکان جرقه زنی همزمان همه الکترود ها با هم با سیستم ولتاژ خودرو های استاندارد تقریبا محال است.
فقط در زمانهایی که حرارت یک الکترود طوری بالا برود که مقاومت الکتریکی آن مانع گذر الکترون های آماده تخلیه از الکترود مثبت شود، الکترون ها الکترود منفی خنک تر را انتخاب می کنند.
شاید به همین دلیل است که بعضی ها با خطای دید تصور می کنند که همه الکترود ها با هم جرقه می زنند چون چشم انسان از دیدن و تشخیص حدود چند ده جرقه در ثانیه و تمیز دادن بین آنها ناتوان است.
کاربرد انواع شمع خودرو
شمع های خودرو همه به یک گونه طراحی نشده اند و دارای انواع گوناگونی می باشند که هر کدام برای نوعی از موتور خودرو ساخته شده اند.
دسته بندی شمع خودرو به صورت ذیل می باشد :
-
1. شمع گرم خودرو
برای عملکرد در موتورهای با دمای پایین طراحی شده اند و دارای پایه های بلندتری می باشند تا گرمای خود را دیرتر از دست داده و در نتیجه بتوانند رسوبات باقی مانده حاصل از احتراق را در روی خود شمع بسوزانند.
-
2. شمع نیکلی خودرو
جنس الکترودهای آن از آلیاژ نیکل می باشد و دارای طول عمر کوتاهی می باشند.
-
3. شمع پلاتینیومی خودرو
جنس الکترود های آن از آلیاژ پلاتینیوم بوده و دارای طول عمر بسیار بالایی هستند.
اینگونه شمع ها توانایی تحمل دمایی تا ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد را داشته و قادرند تا ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد مفید داشته باشند.
-
4. شمع ایریدیومی خودرو
اینگونه از شمع خودرو نیز که الکترود مثبت آن از جنس ایریدیوم می باشد و دارای طول عمر بالاتری نسبت به شمع های پلاتینیومی می باشند.
-
5. شمع های چند الکترودی خودرو
این گونه از شمع خودرو از چند الکترود منفی برخوردار می باشد که باعث طول عمر بسیار بالاتر می گردد.
به علت اینکه هربار جرقه زنی باعث خوردگی قطب منفی می گردد، هر الکترود پس از خورده شدن، جای خود را با الکترود نزدیکتر به قطب مثبت عوض کرده و در نتیجه طول عمر بالاتری برای شمع خودرو ایجاد می نمایند.
-
6. شمع سرد خودرو
برای عملکرد در موتورهای با دمای بالا طراحی شده اند و دارای پایه های کوتاه می باشند تا سریعا بتوانند گرمای ایجاد شده در اثر جرقه زنی را کاهش دهند
عیب یابی تصویری شمع خودرو
1. شمع سالم خودرو
-
ظاهر سر شمع : نوک چینی عایق سفید متمایل به خاکستری یا زرد متمایل به خاکستری تا قهوه ای باشد، گویای این است که موتور میزان است، دامنه حرارتی شمع صحیح میباشد سیستم سوخت و برق موتور تنظیم است موتور ریپ نمی زند و ساسات درست عمل میکند. -
اثری از مکمل های سربی بنزین و یا سایر ترکیبات متعلقه روغن موتور روی سطح چینی دیده نمی شود موتور در دمای مناسب کار می کند.
2. شمع سالم خودرو با سر قرمز
-
ظاهر سر شمع : چینی به رنگ صورتی مایل به قرمز -
علت : مواد افزودنی به بنزین بدون سرب برای بالا بردن اکتان، شمع سالم محسوب می شود.
3. شمع آغشته به بنزین
-
ظاهر سر شمع : سر شمع آغشته به بنزین بوده و معمولا بوی بنزین کاملا به مشام می رسد.معمولا چینی سر شمع به رنگ زغال در آمده است. -
علت : تنظیم نبودن ساسات و خفگی، پاشش مخلوط سوخت و هواغلیظ، مشکل در سیستم جرقه زنی، استفاده از شمع سرد، نشت انژکتور سوخت -
نتیجه : ریپ زدن و بد روشن شدن موتور . -
راه حل : کنترل مخلوط هوا و بنزین، چک کردن سیستم برق و شمع ها، چک کردن انژکتور ها
4. کوبش شمع خودرو (دتونیشن)
-
ظاهر سر شمع : معمولا چینی سر شمع ترک خورده، قسمتی از آن خورده یا کنده شده است، الکترود منفی نیز خورد یا کنده شده است. -
علت : اکتان پایین سوخت، تایم موتور بیش از حد آوانس می باشد، صدای ناک شنیده می شود(چق چق) -
راه حل : سوپاگ EGR چک شود، سنسور ناک یا دتونیشن چک شود، ارزش حرارتی شمع با کاتالوگ چک شود.
5. فرسودگی شدید الکترود شمع خودرو
-
ظاهر سر شمع : معمولا الکترود مرکزی شمع کاملا و یا تا حد زیادی از بین رفته و لبه های آن گرد شده و چینی دور الکترود سوخته است. -
علت : عدم تعویض شمع ها در زمان تعیین شده -
نتیجه : ریپ زدن به ویژه به هنگام شتاب گرفتن، و بد روشن شدن موتور به علت زیاد شدن فاصله دو الکترود -
راه حل : تعویض شمع ها
6. سر شمع خودرو براق _ رسوبات سربی
-
ظاهر سر شمع : نقاطی از چینی به رنگ لعابی زرد متمایل به قهوه ای و گاهی هم سبز رنگ در می آید. -
علت : وجود ترکیبات سربی در بنزین، این لایه لعابی معمولا” هنگامی ایجاد میشود که مسافتی طولانی در حالت تخته گاز رانندگی شود -
نتیجه : در حالت رانندگی در حالت تخته گاز، لایه لعابی از نظر الکتریکی هادی گشته و سبب ریپ زدن میگردد. -
راه حل : تعویض شمع ها با درجه حرارت خنک تر، پاک کردن شمع معیوب فایده ای ندارد.
7. شمع خودروی دوده زده _ زغال گرفته
-
ظاهر سر شمع : نوک چینی عایق، الکترود ها و پوسته شمع، با لایه ای از دوده سیاه مخملی پوشیده میشود. -
علت : میزان نبودن مخلوط هوا و بنزین (کاربراتور و یا انژکتور) غلظت مخلوط هوا و بنزین، گرفتگی فیلتر هوا، تنظیم نبودن ساسات اتوماتیک یا زیاده از کشیدن ساسات دستی.بکار بردن شمع سرد، نشت بودن سیستم وکیوم کاربراتور، کنیستر کربنی خراب، رانندگی در مسافتهای بسیار کوتاه. -
نتیجه : ریپ زدن و بد روشن شدن در حالت سردی موتور. -
راه حل : تعویض شمع ها با درجه حرارت گرم تر، کنترل مخلوط هوا و بنزین و کنترل ساسات، هواکش کثیف را تعویض گردد.
8. پیش احتراق شمع خودرو (Pre Ignition)
-
ظاهر سر شمع : الکترود مرکزی و منفی شمع ذوب شده، چینی سر شمع صدمه دیده است. -
علت : شمع بسیار گرم برای موتور، برق دزدی وایر های شمع از یکدیگر، آوانس بیش از حد سیستم جرقه، مخلوط سوخت و هوای بسیار رقیق، سوپاپ EGR معیوب، پر شدن اتاق انفجار با باقیمانده های سوخت بد، وجود نقاط بسیار داغ در اتاق انفجار بدلیل سیستم خنک کاری ضعیف در سر سیلندر، بستن شمع با گشتاور نامناسب و یا خرابی واشر سر سیلندر. -
نتیجه : ریپ زدن، افت قدرت موتور و آسیب دیدن آن . -
راه حل : تنظیم سیستم سوخت و برق موتور، نصب شمع های جدید و با کیفیت با دامنه حرارتی صحیح، استفاده از وایر های مناسب، چک سیستم خنک کاری موتور
9. تجمع خاکستر در شمع خودرو
-
ظاهر سر شمع : سر الکترود مثبت و منفی به همراه سر سرامیکی آن بوسیله لایه ضخیمی از خاکستر طلایی مایل به سفید پوشانده شده است. -
علت : استفاده از بنزین سرب دار و استفاده از مکمل های سرب دار بنزین و مکمل بی کیفیت روغن. -
نتیجه : ریپ زدن، افت قدرت موتور بدلیل عایق شدن سر شمع با خاکستر. -
راه حل : نصب شمع های جدید و با دامنه حرارتی صحیح استفاده از بنزین و مکمل های مرغوب.
10. آغشته شدن سر شمع خودرو به روغن
-
ظاهر سر شمع : ایجاد لایه ضخیمی از خاکستر ملحقات روغن و بنزین روی چینی، الکترود مرکزی و الکترود منفی، ساختار این خاکستر نرم و نیمسوز مانند است . -
علت : روغن به اتاقک احتراق نفوذ کرده است، رینگ های روغن پیستون سوخته یا شکسته است، گیت سوپاپ سوخته است. -
نتیجه : گداختگی این خاکستر منجر به احتراق پیش از وقت مخلوط هوا و بنزین در اتاقک احتراق شده و سبب افت قدرت موتور میگردد. -
راه حل : تعمیر موتور، تعویض شمع ها.
11. آسیب مکانیکال
-
ظاهر سر شمع : الکترود مثبت و منفی دفرم شده و سرامیک سر شمع شکسته یا پریده است. -
علت : آسیب دیدگی فیزیکی ناشی از ضربه یا زمین افتادن حین نصب یا بد نصب کردن، مناسب نبودن اندازه شمع خودرو و برخورد آن با پیستون، شکستن یا لب پر شدن پیستون یا سوپاپ. -
نتیجه : ریپ زدن و از دست دادن جرقه. -
راه حل : تعویض شمع های خودرو و تعمیر موتور در صورت نیاز.
12. شمع خودروی آغشته به سرب
-
ظاهر سر شمع : سر سرامیک شمع زرد مایل به قهوه ای براق گشته است. -
علت : داشتن سرب در بنزین و یا مکمل های سرب دار. -
نتیجه : بد کار کردن موتور و از دست دادن جرقه بدلیل عایق شدن سر شمع. -
راه حل : تعویض شمع ها و استفاده از بنزین بدون سرب در خودرو.
بیشتر بخوانید :
لیست قیمت انواع شمع خودرو در بازار
لیست قیمت انواع وایر شمع در بازار
لیست قیمت انواع پنل کامپیوتر خودرو در بازار
لیست قیمت انواع برقی خودرو در بازار
لیست قیمت انواع پنل باتری خودرو در بازار
لیست قیمت انواع اسپیکر تلفن خودرو در بازار
لیست قیمت انواع استارت خودرو در بازار