راهنمای انتخاب شامپوی مناسب موی شما


راهنمای انتخاب شامپوی مناسب موی شما

راهنمای انتخاب شامپوی مناسب موی شما

کلمه شامپو از یک لغت هندو به نام چامپانا (Champana) به معنای ماساژ دادن گرفته شده است.

قبل از پیدایش شامپو به صورت امروزی، مردم برای شستشوی موی خود از مواد گیاهی مانند سدر و چوبک و کتیرا و مواد معدنی مانند خاکهای سیلیسی استفاده می نمودند.

پس از آن، استفاده از صابون برای شستن موی سر بسیار متداول گردید تا اینکه دترجنتهای صناعی شناخته و انواع ملایم آن در شامپوهای نوین به کار گرفته شد.

البته در حال حاضر، هنوز هم بسیاری از مردم به علت عدم آگاهی از مشکلی که قلیایی بودن صابون و سختی آب برای مو پدید می آورد از صابون برای شستن موی خود استفاده می کنند.

مهمترین عملکرد شامپو، تمیزکردن مو و پوست سر و برطرف نمودن چرک و آلودگی از روی سطح آن است. البته پاک کنندگی یک شامپو امروزه، ویژگی مشترک همه شامپوها به شمار می آید و رقابت شامپوها بر سر مساله زیبا نمودن موی سر همزمان با پاکیزگی سطح آن است.

راهنمای انتخاب شامپوی مناسب موی شما

شامپو از چه موادی درست می‌شود؟

کری او. برین، صاحب مرکز طراحی و رنگ او. برین، می‌گوید همه شامپوها از دو ماده تشکیل می‌شوند: یکی پاک‌کننده و دیگری نرم کننده. (حتی شامپوهایی که به عنوان ترکیب شامپو – نرم‌کننده معرفی نشده‌اند نیز دارای مقداری نرم‌کننده هستند.)

مقدار ترکیبی هر یک از آنها در شامپو به جنس مویی که برای آن تهیه می‌شود بستگی دارد.

او. برین می‌گوید: «در صورتی که موهایی سبک‌وزن، نازک و لطیف داشته باشید، باید آنها را خیلی خوب شست‌وشو دهید زیرا وجود هر نوع چربی یا ماده اضافی روی مو باعث سنگین شدن آن می‌شود.

شما به نرم‌کننده زیادی احتیاجی ندارید چون موهایتان را سنگین خواهد کرد.»شاید موهای بسیار ضخیم و زبر حتی به یک شوینده قوی‌تری برای تمیز نگه داشتن آنها نیاز داشته باشد، زیرا می‌تواند چرب‌تر شود و کثیفی را بیشتر در خود نگه دارد.

بیشتر بخوانید  مدل گوشواره رنگ سال پیشنهاد مجله Elle

او. برین اظهار می‌کند: «برای چنین موهایی، شاید بخواهید نرم‌کننده بیشتری استفاده کنید، زیرا جنس مو را بهتر می‌تواند مدیریت کند و احتمالا به آن بیشتر احتیاج دارد.»

راهنمای انتخاب شامپوی مناسب موی شما

شامپوی موهای چرب یا خشک

واگمن آکورد، صاحب سالن زیبایی میزو در نیویورک و بوستون، می‌گوید: «چربی مو به دلیل فعالیت بیش از حد غده‌های چربی‌ساز است. شما نیاز به شامپویی دارید که چربی را از بین برده و به مو و پوست سر نیز آبرسانی کند.»از سوی دیگر، خشکی مو معمولا سبب آسیب رسیدن به موها می‌شود.

دکتر مایکل هانجانی گالانت، متخصص پوست از مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا که متخصص پوست و مو است، می‌گوید: «قسمت مرکزی مو جایی است که تمامی پروتئینی که به مو قدرت می‌دهد در آن قرار دارد.

دور تا دور محور مو را چیزی به نام پوسته مو احاطه کرده است که از سلول‌های مسطح مانند تخته‌های چوبی روی بام درست شده‌اند. اگر لبه‌های آن کاملا منظم روی هم قرار نگیرند، موها کدر، شکننده و بدون درخشندگی خواهند شد.»

راهنمای انتخاب شامپوی مناسب موی شما

شامپوهای صاف‌کننده و نرم‌کننده

شامپوهایی که ادعا می‌کنند موهای شما را صاف یا نرم خواهند کرد به‌طور کلی حاوی ترکیبات پوشانندگی هستند. آکورد می‌گوید: «معمولا این‌گونه شامپوها دارای سیلیکون یا روغن‌ها هستند.

آنها از طریق این پوشش مو را ترمیم خواهند کرد و اجازه می‌دهند ابزار گرم (مانند سشوار یا اتوی مو) آن را راحت‌تر صاف و نرم کند.»

راهنمای انتخاب شامپوی مناسب موی شما

شامپوهای حجم‌دهنده

آکورد می‌گوید: «بیشتر آنها فرمولی دارند که پوسته مو را باز کرده و آن را ضخیم‌تر می‌کنند. اما این شامپوها می‌توانند به مو صدمه برسانند و رنگ مو را نیز از بین برده و همچنین موهای فر یا صاف شده را برعکس کند.

بیشتر بخوانید  نکات و توصیه های زیبایی از زبان آرایشگران

یعنی اگر موها را فر کرده باشید با استفاده از این شامپوها موها صاف می‌شوند و اگر صاف شده باشند به حالت اولیه خود باز می‌گردند.»او. برین خاطرنشان می‌کند: «هیچ شامپویی مو را روشن‌تر و صاف‌تر نخواهد کرد.

مشتری چیزی را می‌خواهد که ما در صنعت به آن «لیز شدن» می‌گوییم که این حالت لیزی، نرمی‌ای را به وجود می‌آورد که شما بعد از آبکشی مو و پس از استفاده از نرم‌کننده احساس می‌کنید. اما احساس «لیزی» بدان معنا نیست که برای موهای شما مفید است.

در واقع، این یعنی نرم‌کننده هنوز در لابه لای موهای شما قرار دارد و شما نمی‌خواهید باقی بماند.»

راهنمای انتخاب شامپوی مناسب موی شما

شامپوهای مخصوص موهای رنگ‌شده

این شامپو کمک می‌کند تا رنگ موی شما دوام لازم را پیدا کند. آکورد پیشنهاد می‌کند که میزان Ph شامپو را که میزان اسیدی یا قلیایی بودن محصول را مشخص می‌کند، بررسی کنیم. او توصیه می‌کند که از شامپوهایی با Ph بین 5/4 تا 5/5 استفاده کنیم تا از محو شدن رنگ مو جلوگیری کنیم.

درصورتی‌که میزان Ph روی قوطی شامپو درج نشده بود، سعی کنید با بررسی نام محصول در اینترنت از آن مطلع شوید. او. برین می‌افزاید که ممکن است شامپوهای خوب برای موهای رنگ شده از ترکیباتی چون روغن، کتانجک دریایی یا خزه دریایی برای کمک به ثابت ماندن رنگ مو درست شده باشند.

راهنمای انتخاب شامپوی مناسب موی شما

شامپوهای خشک

آیا می‌خواهید موهای خود را بدون دوش گرفتن کامل و با سشوار تازه کنید؟ در این مواقع بهترین کار این است که از شامپوی خشک استفاده کنید. او. برین اظهار می‌کند: «آنها واقعا می‌توانند زندگی‌بخش باشند و عادت شامپو کردن روزانه شما را از بین ببرند.

بیشتر بخوانید  قبل از آرایش چشم ها

مقداری از شامپوی خشک را بردارید و به جلوی مو، پشت و روی فرق سر خود بمالید، سشوار و شانه خود را بردارید و موها را به سمت بالا پف دهید. به‌طور قطع در پنج دقیقه برای بیرون رفتن از خانه حاضر می‌شوید.»

راهنمای انتخاب شامپوی مناسب موی شما

علت تنوع شامپوها

همانطور که همه ما در فروشگاه ها مشاهده می کنیم امروزه طیف وسیعی از شامپوها در بازار دیده می شوند.

علت تنوع شامپوها بدون شک وجود متغیرهای بسیار زیادی است که در طراحی فرمول شامپو وجود دارد. مثلا اینکه موها از نظر میزان چربی پوست سر، خشک و چرب یا معمولی باشد یا اینکه فرم مو صاف، مجعد یا فرفری باشد یا مثلا اینکه موها با مواد شیمیایی مثل مواد دکلره، رنگ، فر و … دستکاری شده باشند،

از طرف دیگر سلیقه مصرف کننده درانتخاب شکل و حالت شامپو، میزان کف و سهولت آبکشی و شست و شو حتی خصوصیاتی مثل رنگ و بو و بسته بندی همگی می توانند متغیرهای فرمول نویسی یک شامپو باشند.

از آنجا که که بسیاری از این متغیرها متضاد یکدیگر بوده و جمع پذیر نیستند تولید کننده، برای اینکه بتواند سلیقه متنوع مشتریان را پاسخگو باشد مجبور است شامپوهای متنوعی ارائه دهد تا نیاز همه آنها را براورده نماید.

چرا که حتی سلیقه یک فرد نیز با گذشت زمان تغییر می کند. این یک واقعیت است که همه مردم دوست دارند فراورده های جدید را آزمایش و تجربه نمایند.

گردآوري توسط : مجله دلگرم


دیدگاهتان را بنویسید