طلا و جواهر و دانستنی های جالب طلا


طلا و جواهر و دانستنی های جالب طلا

طلا و جواهر و دانستنی های جالب طلا

مردم ساکن فلات ایران با ساخت جواهرات و زیورآلات و تزئینات در 2000 سال قبل از میلاد نشان دادند که علاقه انسانها به زیبایی و تزئینات قدمتی طولانی دارد.

این امر در هزاره اول قبل از میلاد با شکوفا شدن فرهنگ پربار ایران بطور چشمگیری گسترش یافت. این امر با یافته شدن اجساد تزئین شده با زيورآلات مختلف مربوط به این دوره قابل اثبات است.

استفاده از سنگ هاى قيمتى و همچنين جواهراتى با طرح هاى ساده و با اندازه های کوچکتر در دوره هخامنشیان و پارت ها ،متداول شد.شکوفایی هنر جواهر سازى ،مانند ساير هنرها در دوره ساسانیان اتفاق افتاد.

کيفيت و پيچيدگى زيورآلات و سکه هاى مربوط به اين دوره ،گواه بر اين امر است .پس از ساسانيان ،استفاده از نقره نيز متداول شد و قطعات طلا ،بيشتر ،توسط زنان استفاده مى شد.

پس از ورود اسلام به ايران هنر جواهرسازى ،تحت تاثير کانون هاى خنر اسلامى قرار گرفت و بدين ترتيب ،تغييراتى در اين هنر ايجاد شد،همچنين استفاده از سنگ هاى قيمتى و نيمه قيمتى و مينا کارى افزايش يافت .

در دو دهه اول پس از اسلام ،طرح ها به طرح هاى کلاسيک روم شرقى محدود مى شد ؛اما در قرن هاى 9 تا 12 ،مدل هاى اسلامى ،آميخته اى از طبيعت و اشکال هندسى بود ودر قرن هاى بعدى ،ايرانيان از طلا ،نقره و برنز ،در ساخت زيور آلات استفاده مى کردند و همچنين ساخت طلسم و استفاده ازطر ح هاى سمبليک متداول شد.

بوميان، قرن‌ها پيش، طبيعت را به خود حلقه‌آويز مي‌کردند. آنها معتقد بودند طبيعت، تمام قدرت جادويي خود را در گل و برگ و چوب و سنگ ذخيره کرده و آنهايي که حلقه‌اي از گل يا نخ يا سنگ به دور گردن و کمر خود مي‌آويزند، قدرت طبيعت را به بهاي رواج زيبايي مي‌خرند.

تاريخ بشريت از تاريخ زيورآلات جدا نيست. گرايش به زيبايي و زيباتر شدن هميشه در همه جا وجود داشته. با ظهور اولين مدسازان ماقبل تاريخ (نخستين انسان‌هايي که به لحاظ آناتوميک مي‌توان آنها را انسان مدرن ناميد) قدرت‌هاي جادويي و نمادين زيورآلات به سراپاي تاريخ بشريت آويخته شد.

حالا هم برخي از مردم با اين باور که ارواح شرور از خانه و خانواده‌شان دور مي‌شود، نماد دلفين يا اسب تک‌شاخ را روي سنگ مي‌تراشند و بر سر در خانه‌شان نصب مي‌کنند.

برخي مسيحيان براي دفع ارواح بد و خبيث، دوري از گناه، حمايت در برابر انواع خطرها و دشمني و نجات‌ زن باردار حين زايمان، شمايل مسيح و حواريون را از طلا و کهربا مي‌سازند و روي ميز دعا مي‌گذارند.

بیشتر بخوانید  ژل شستشوی صورت مرطوب کننده مخصوص آقایان سینره

طلا و جواهر و دانستنی های جالب طلا

تاریخچه طلا و جواهر در ایران

با تامل در سیر تکاملی تمدن‌ها، متوجه می‌شویم که انسان‌ها در ادوار مختلف، همواره متناسب با سطح فرهنگ خود ؛به دنبال زیبایی و تزیینات بوده و برای ایجاد این تزیینات، از طبیعت و محیط اطراف، بهره گرفته‌اند.

در طی قرن‌ها از فرهنگی به فرهنگ دیگر، مواد کمیاب و زیبا مانند: صدف، استخوان، سنگریزه، عاج، پنجهٔ حیوانات، چوب، سنگ، مروارید، مرجان و مینا، مواد قیمتی نامیده می‌شدند.

از این مواد، متناسب با طبیعت محل زندگی و فرهنگ، در تزیینات، بهره گرفته می‌شد. در این میان، ایران همواره سردمدار فرهنگ و تمدن، بوده و دارای سنن خاص خود در طراحی و استفاده از جواهرات، سنت‌ها ی خاص خود را به کار برده است.

جواهرات در ایران، تاریخچه کهن و پر فراز و نشیبی دارد. در ایران باستان، از جواهرات علاوه بر زیبایی برای رفع بلا و طلسم خدایان بد سرشت، استفاده می‌شد همچنین جواهرات، نشان دهنده مقام اجتماعی شخص و اصالت خانوادگی او نیز بود.

در ایران برای ساخت جوارهات، از طلا، نقره، و برنز و انواع سنگ‌های رنگی استفاده می شده است و از آن جا که ایرانیان اهمیت زیادی به تجمل و آراستگی می‌دادند، از نظر جواهرات برای تزئین لباس‌ها، آرایش مو و ساخت ظروف استفاده می‌کردند و از این نظر، ایرانیان در هر دوره تاریخی، دارای سبک و نقش و نگارهای ویژه‌ای شدند.

سرانجام از قرن نوزدهم، با نفوذ اروپائیان به ایران، بسیاری از تکنیک‌ها و سبک‌های ایرانی کمر نگ و کمرنگ تر شدند، اما ایران، همچنان فرهنگ غنی خود را در دل اقوام و قبایل خود حفظ کرد و بدین ترتیب برخی مدل‌های سنتی، در بین قبایل، از جمله اقوام کرد، ماندگار شد.

خواص سنگ‌های قیمتی

جواهرات و سنگ‌ها اشعه و حرارت کیهانی را جذب نموده، سپس طبق خواص خود، پرتو و اشعه را به هاله‌ها و چاکراهای فرد منعکس کرده و به شخص نیرو می‌بخشد.

سنگ‌ها و جواهرات دارای – خواص مغناطیسی – خواص طبی – خواص سحری می‌باشد و باید دقیقا این خواص را شناخته و در رابطه با طبع و مزاج و عنصر خود و همینطور برج و ستاره خود، سنگ‌ها و جواهرات را انتخاب و از آن استفاده نمائیم.

طلا و جواهر و دانستنی های جالب طلا

نکاتی که هنگام خرید طلا و جواهر باید بدانید

صابون مد، به تن طلا و جواهر هم خورده است. این روزها اگر چه به اقتضای مد، مارک‌هایی مانند ورساچی و بولگاری، ویترین‌های طلا و جواهرفروشی‌‌ها را پر کرده‌اند، اما برای یک انتخاب خوب در دنیای طلا و جواهر باید به چند نکته توجه کنید. از جمله اینکه:

بیشتر بخوانید  ماسک های زیبایی ویژه عید نوروز

۱ـ اگر پوست‌تان سفید یخی است، ترجیحا به جای طلای زرد از طلای سفید استفاده کنید. درخشندگی طلای سفید، زیبایی و جلوه پوست‌‌تان را بیشتر می‌کند.

۲ـ اگر پوست‌تان گندمگون (رنگی مابین سفید و برنزه) است، استفاده از طلای زرد و ترکیب آن با طلای قرمز برای جلوه پوست‌تان مناسب‌تر است.

۳ـ اگر پوست‌تان برنزه یا سبزه تیره است، ترجیحا از زیورآلاتی استفاده کنید که ترکیبی از طلای سفید و زرد باشند.

۴ـ در مهمانی‌های رسمی اگر تنها نگین انگشتر و یا نگین آویز گردنبندتان همرنگ لباس یا مکمل رنگ لباستان باشد، مناسب‌تر است.

. ۵گردنبند پهن، اصطلاحا اسپرت است و استفاده از گردنبند پهن در محافل رسمی چندان مرسوم نیست.

بهتر است که از این گردنبند‌ها در مهمانی‌های صمیمی و محافل دوستانه استفاده کنید. این را هم فراموش نکنید که اگر گردنبندتان پهن باشد و نگین‌های رنگی داشته باشد، چهره‌تان عبوس و گرفته به نظر می‌رسد.

۶ـ وقتی از گردنبند پهن استفاده می‌کنید، بهتر است از گوشواره صرف‌نظر کنید‌، چون بخشی از فضایی که برای جلوه‌ی گوشواره‌تان لازم است، توسط پهنی و درخشندگی گردنبندتان از بین می‌رود.

ضمنا بهتر است که رنگ سنگ‌های به کار رفته در جواهرتان با رنگ پوست‌تان هماهنگ ‌باشد.

۷ـ موقع انتخاب دستبند دقت کنید که دستبندتان تنگ نباشد و ضمنا آنقدر هم بزرگ نباشد که با کاهش وزن‌تان توی دست لق بزند یا از دست‌ بیفتد.

اگر دست‌تان نسبتا چاق است، دستبندی انتخاب کنید که کیپ دست‌تان نباشد. دستبندهای تنگ، دست‌تان را چاق‌تر از آن چیزی که هست، نشان می‌دهند.

طلا و جواهر و دانستنی های جالب طلا

در انتخاب دستبند باید راحتی دست را هم در نظر بگیرید. اگر دستبندتان باعث درد یا حس گرفتگی در مچ دست‌تان می‌شود، همیشه حس ناخوشایندی خواهید داشت و از خریدتان ناراضی خواهید بود.

۸ـ‌ اگر گوشواره‌ای با آویز بلند دارید، بهتر است از گردنبند صرف‌نظر کنید تا جلوه‌ی گوشواره‌تان بیشتر شود.

اگر گردنی کشیده و بلند دارید و اگر موهایتان کوتاه است یا اگر موهای بلندی دارید که همیشه جمع می‌کنید، بهتر است از گوشواره‌های بلند و پهن استفاده کنید.

اگر گوش‌های کوچکی دارید، ترجیحا از گوشواره‌های چسبان استفاده کنید.

۹ـ از طرح‌های جدید طلا و جواهر می‌توان به این موارد اشاره کرد: طرح‌های شوپارت ، که در آنها چندین جواهر در یک محفظه شیشه‌ای به صورت معلق قرار می‌گیرند.

کارهای مرصع کاری پنهان،که یک نگین بزرگ از به هم پیوستن چندین نگین کوچک‌تر تشکیل می‌شود به نحوی که از دور فقط یک تکه بزرگ نگین به نظر می‌رسد. و توری‌های بسیار نازک و ظریف، که برگرفته از طرح‌های ایتالیایی و سوییسی است.

بیشتر بخوانید  کابینت ساز خوب و وسایل کابینت سازی مورد نیاز آن کدامند ؟

۱۰ـ خطر بروز حساسیت‌های پوستی در استفاده از انگشتر، گردنبند، گوشواره و دستبند وجود دارد. اگر با نشانه‌هایی از حساسیت پوستی مواجه شدید، حتما برای درمان به پزشکان مراجعه کنید .

روش تمیز کردن طلا و جواهر

طلا و جواهر پس‌ از استفاده‌ به ‌مدت‌ طولانی، در اثر مجاورت‌ با بدن‌ كثیف‌ می ‌شوند. اگر به‌ دنبال‌ راهكاری‌ برای‌ تمیز شدن‌ طلا و جواهر و زینت ‌آلات‌ خود هستید، این مطلب را با دقت‌ بخوانید

شست و شوی طلا و جواهر

طلا و جواهر پس‌ از استفاده‌ به ‌مدت‌ طولانی، در اثر مجاورت‌ با بدن‌ كثیف‌ می ‌شوند و رنگ‌ و جلای‌ اولیه‌ را از دست‌ می‌ دهند. اگر به‌ دنبال‌ راهكاری‌ برای‌ تمیز شدن‌ طلا و جواهر و زینت ‌آلات‌ خود هستید، این مطلب را با دقت‌ بخوانید.

طلا و جواهر و دانستنی های جالب طلا

تمیز كردن‌ طلا و جواهر :

برای‌ این‌ کار دو روش‌ توصیه‌ می ‌شود :

الف) با مخلوط كردن‌ جوش‌ شیرین‌ و مایع‌ ظرفشویی،‌ خمیری‌ تهیه‌ كنید. طلا یا جواهر را به‌ خمیر آغشته‌ كنید و بعد از چند دقیقه‌ با آب‌ بشویید.

ب) طلاها را در محلولی‌ از آب‌ و مایع‌ ظرفشویی‌، یا آب‌ و پودر لباسشویی‌ و کمی وایتکس قرار دهید. محلول‌ را به‌ همراه‌ طلای‌ داخل‌ آن‌ روی‌ اجاق‌ گاز جوش‌ آورید.

به‌ این‌ ترتیب، جرمی‌ كه‌ در لابه‌لای‌ طلا وجود دارد به‌ راحتی‌ خارج‌ می ‌شود. توجه‌ داشته‌ باشید كه‌ این‌ روش‌ برای‌ شست‌ و شوی‌ جواهر مناسب‌ نیست.

پس‌ از خارج ‌كردن‌ طلاها، آنها را بررسی‌ و با یك‌ مسواك‌ كوچك‌ تمیز كنید. سپس‌ با آب‌ بشویید و روی‌ حوله ‌ای‌ قرار دهید. برای‌ خشك ‌كردن‌ سریع‌ می ‌توانید از سشوار كمك‌ بگیرید.

تمیزكردن‌ جواهرات‌ بدل‌ :

برای‌ تمیز كردن‌ جواهرات‌ به‌ اصطلاح‌ اتمی، از جوش‌ شیرین‌ استفاده‌ كنید. به‌ این‌ صورت‌ كه‌ مقداری‌ جوش‌ شیرین‌ روی‌ سطح‌ نمناك‌ برس‌ مسواك‌ بریزید و آن‌ را به‌ آرامی‌ روی‌ این‌ جواهرات‌ بمالید تا براق‌ شوند.

طلا و جواهر و دانستنی های جالب طلا

نگهداری‌ از طلا و جواهر :

برای‌ نگهداری‌ صحیح‌ از طلا و جواهر آنها را در جعبه‌ های‌ خود قرار دهید.

همچنین‌ می‌ توانید دفترچه ‌ای‌ پارچه ‌ای‌ درست‌ كنید و طلاها را با سنجاق ‌قفلی‌ در آن‌ وصل‌ كنید؛ به‌ گونه ‌ای‌ كه‌ سطح‌ آنها به‌ هم‌ ساییده‌ نشود، زیرا در اثر سایش‌ از وزن‌ آنها كاسته‌ می‌ شود.

دفترچه‌ را در مكانی‌ امن‌ قرار دهید.

بازكردن‌ گره‌ زنجیر :

اگر زنجیر گردنبندتان‌ گره‌ خورد، آن‌ را روی‌ سطحی‌ صاف‌ و صیقلی‌ بگذارید و مقداری‌ روغن‌ بچه‌ در محل‌ گره‌ بریزید. سپس‌ با یك‌ سوزن‌ كلفت‌ به‌ آرامی‌ گره‌ را باز كنید.

منبع: اگهی 24


دیدگاهتان را بنویسید