جمعه سیاه یا بلک فرایدی سال 98 چه خبر است



بلک فرایدی یا جمعه ی سیاه


جمعه سیاه یا Black Friday یا حراج جمعه در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری است که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر به‌ شمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب می‌شود.


بلک فرایدی ۲۰۱۹ طبق معمول در روز جمعه ۲۹ نوامبر ( مطابق با روز جمعه ۸ آذرماه 1398) برگزار می شود .


در واقع جمعهٔ سیاه، یک روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکت‌ها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند. سال‌ها است که این روز، شلوغترین روز برای فروشنده‌ها است.


هر چند آمریکای شمالی محل اصلی رخداد این سنت است، اما همچون بسیاری از سنتهای دیگر این منطقه، این سنت نیز به کشورهای دیگر سرایت کرده‌ است.


این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاه‌ها قبل از ساعت ۴ صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند و باید تا قبل از آغاز شب خرید کرده باشند.


بلک فرایدی ۲۰۱۹ طبق معمول در روز ۲۹ نوامبر (مطابق با ۸ آذرماه) برگزار می شود اما انتظار این است که برنامه های شرکت ها و فروشگاه های بزرگ و کوچک تا دست کم یک هفته بعد از آن هم ادامه داشته باشد.


البته توصیه‌ی ما به شما این است که از یک هفته قبل گوش هایتان را تیز کنید چرا که ممکن است بعضی تخفیف ها، قبل از این روز شروع شوند .


هر چند در کشور ایران جمعه ی سیاه به معنای واقعی یا حراجهای بالای 50 درصد وجود ندارد ولی بعضی از فروشگاه ها و سایتهای اینترنتی دست به کار می شوند برای این روز .تا بتوانند با تخفیف اندک کالای خود را به فروش برسانند .

بیشتر بخوانید  روابط رسمی و تعطیلات آزارا 1401


بلک فرایدی یا روز جهانی حراج


از آنجایی که بسیاری از برند های معروف در ایران شعبه ندارند پس نمی توان انتظار داشت جمعه ی سیاه با شکوهی داشته باشیم , بنابراین ترکیه نزدیکتری کشوری هست که میتوانیم از خرید اجناس با تخفیف های ویژه بلک فرایدی ، هم از سفر و هم از خرید لذت ببریم. ‌


‌جالبه بدونید در ترکیه پس از 1 هفته نیز حراج‌ها به پایان نمیرسن و متقاضیان باز هم میتونن از تخفیف‌ها بهره‌مند بشن البته پس از پایان یک هفته تخفیف کالاها از 70 درصد به 20 تا 30 درصد کاهش پیدا می‌کنن!

‌به همین خاطر ازدحام جمعیت در فروشگاه‌های این کشور کمتر از مغازه‌ها در دیگر کشورهای دنیاست.


در طی این یک هفته، اغلب کالاها را در مراکز خرید و فروشگاه های اینترنتی می‌تونید با 50 تا 70 درصد تخفیف خریداری کنید.


‌بهترین مراکز خرید استانبول در بلک فرایدی:



  1. مرکز خرید استانبول مال Mall of Istanbul

  2. مرکز خرید فروم Forum Istanbul

  3. مرکز خرید ایستینیه پارک Istinye Park

  4. مرکز خرید زورلو Zorlu Center

  5. مرکز خرید کانیون Kanyon Istanbul…


فلسفه حراج جمعه یا جمعه ی سیاه


فلسفه اصلی حراج جمعه تخفیف بر روی تمامی کالاها است. تخفیفی که باعث ترغیب مشتریان برای رفع نیازهای خود با هزینه کمتر در آستانه سال نو، و خالی شدن انبار فروشگاه‌ها با حاشیه سودی کمتر است. اما در سال‌های اخیر رقابت بین فروشنده‌ها به حدی بالا گرفت که مفهومی به نام Doorbuster به وجود آمد. اما Doorbuster به چه معنا است؟ همان‌طور که می‌دانید کلمه Door به معنای «در» بوده و کلمه Buster به معنی انفجار یا شکستن چیزی است.


به همین دلیل کالاهای با تخفیف ویژه را Doorbuster نامیدند زیرا این کالاها باعث صف کشیدن مردم پشت درهای فروشگاه شده و حتی در بسیاری از موارد نیز تراکم جمعیت مشتریان باعث شکسته شدن در فروشگاه شد.


کالاهای با تخفیف ویژه در واقع یکی از کاتالیزورهای حراج جمعه بوده و افراد زیادی را به خود جلب می‌کنند. این کالاها عموماً از محصولات بسیار جذاب بازار نظیر گوشی‌های پرچم‌دار، تلویزیون‌های بزرگ، آخرین نسل دوربین‌ها یا آخرین و گران‌قیمت‌ترین لباس‌ها هستند که با تخفیفی باورنکردنی حتی تا ۷۰ درصد زیر قیمت اصلی خود عرضه می‌شوند.


طبیعی است که فروشنده برخی از این کالاها را با ضرر عرضه می‌کند و فروش انبوه آن‌ها کار غیرعقلانی است. به همین دلیل تعداد کالاهای با تخفیف ویژه (Doorbuster) محدود بوده و عموماً در همان ثانیه‌های اول شروع حراج به پایان می‌رسند.


ساعت شروع حراج جمعه


به‌طور معمول، ساعت ثابتی را نمی‌توان به شروع رویداد بلک فرایدی نسبت داد. با بالا گرفتن رقابت فروشگاه‌های حقیقی، هرکس سعی در جلو کشیدن ساعت این روز داشت. بازماندن مغازه‌ها در کل ساعات شب، روال عادی این روز است.


در سال‌های گذشته، مغازه‌ها رأس ساعت ۱۲ بامداد، درب فروشگاه‌های خود را باز می‌کردند. در سال ۲۰۱۰، فروشگاه‌های زنجیره‌ای (Toys “R” Us) ساعت ۱۰ شب روز عید شکرگزاری، حراجی بلک فرایدی را آغاز کردند.


بسیاری باعرضه نمونه محصولات رایگان، مثل مداد شمعی و کتاب‌های نقاشی مشتری‌ها را جذب می‌کردند.


بسیاری از برندهای معتبر، نظیر ویکتوریا سیکرت (Victoria’s Secret)، نایکی (Nike) و پوما (Puma) از ساعات اولیه صبح عید شکرگزاری بلک فرایدی را شروع می‌کنند؛ و تا ۱۱ شب جمعه ادامه می‌دهند. برعکس آن‌ها، مغازه‌هایی هم بودند که در ساعات عادی روز جمعه حراجی را شروع، و تا ۲ بامداد شنبه ادامه می‌دادند.




بلک فرایدی، روزی که همه سود می برند!


این روز، یک روز خاص در سال است. تاریخی که در آن خریدها به اوج خود می رسد و فروشگاه ها، وب سایت ها و شرکت ها معمولا بیشترین میزان فروش خود را در تمام طول سال تجربه می کنند. اما این تنها مزیت بلک فرایدی نیست! در جمعه‌ سیاه، افراد نیز سود سرشاری از تخفیف های فوق العاده می برند.


بلک فرایدی در جهان امروز یک فرصت است. فرصتی که کسب و کارهای بزرگ از مدت ها قبل برای آن برنامه ریزی می کنند. مشتریان هم مشتاقانه برای رسیدن آن روزشماری می کنند تا یکی یکی کالاهای مورد نیازشان را خط بزنند و یک جمعه سیاه فوق العاده را بسازند.


یشترین خریدها در بلک فرایدی به ترتیب مختص به لباس، لوازم الکترونیکی، کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، هدایا، محصولات کودکان، کتاب، لوازم ورزشی و لباس زیر است.


طبق آمار بلک فرایدی در سال2017، بیشترین سود از جمعه سیاه را آمریکایی‌ها، کانادایی‌ها و اوکراینی‌ها برده‌اند. در این کشورها میانگین تخفیف‌ها در فروشگاه‌های اینترنتی در آخرین جمعه ماه نوامبر 66-68% بود. تخفیف‌های کوچکتر نیز برای کشورهای روسیه (58%)، برزیل (57%) و ترکیه (56%) وجود داشته است و این در حالی است که میانگین تخفیف برای کل دنیا 55% بود.


همچنین بخوانید :


بلک فرایدی (جمعه سیاه) چیست و چگونه اجرا میشود ؟


حراج بلک فرایدی (جمعه سیاه) را از دست ندهید !


بیشتر بخوانید  معرفی گل گوشواره ای و آموزش روش نگهداری و تکثیر گل گوشواره ای

دیدگاهتان را بنویسید