درمان خشکی پوست در زمستان با نسخه خانگی



درمان خانگی خشکی پوست در زمستان


خشکی پوست در زمستان چالشی است که بسیاری از ما با آن سرو کار داریم . هوای سرد و خشک در زمستان به خصوص همراه با وزیدن باد می‌تواند باعث خشک شدن و حساس شدن پوست آن شود.در فصل زمستان استفاده از وسایل گرم کننده، به همراه بسته بودن در و پنجره‌های منزل، می‌تواند باعث خشک شدن هوا شود لذا باید از یک مرطوب کننده مثل دستگاه‌های بخور استفاده کرد.


با مرطوب کردن هوای خانه به خصوص در طول شب و حین خواب تا حد زیادی از خشکی پوست جلوگیری می‌شود.


آب داغ در زمستان برای پوست مفید نمی باشد ، با توجه به اینکه در فصل زمستان و سرما پوست حساس تر می شود بهتر است افراد به طور مکرر از حمام های آب داغ استفاده نکنند تا خشکی پوست افزایش نیابد.


چگونه خشکی پوست را در هوای سرد درمان کنیم


اگر همچنان دنبال نسخه‌های خانگی و سنتی می‌گردید، می‌توانید از نسخه‌های زیر استفاده کنید:


1 – روغن‌ زیتون یا بادام یا نارگیل

به مقدار لازم روغن زیتون یا بادام یا نارگیل را به آرامی روی دست‌ها و پاها و بقیه بدنتان ماساژ دهید. این کار را قبل از حمام رفتن انجام دهید. اگر وقت دارید قبل از آنکه روغن را به بدنتان بمالید آن را کمی گرم کنید.


2 – دَلَمه شیر (پنیر)

این نوع پنیر، آبرسانی عالی برای پوست است و خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی آن تسکین‌دهنده خشکی و خارش پوست است. پنیر را می‌توانید به تنهایی یا مخلوط آن با کمی عسل و چند قطره آبلیمو روی پوستتان بزنید و 10 دقیقه صبر کنید. مطمئن باشید این داروی خانگی برای پوستتان شگفت‌انگیز است.


3 – عسل

عسل، مرطوب‌کننده بسیار قوی است و خواص آنتی‌اکسیدان و ضد میکروبی آن باعث می‌شود در بیشتر محصولات مراقبت از پوست استفاده شود. برای درمان خشکی پوست 2 قاشق چایخوری عسل را گرم کنید و در حالی که گرم است روی پوستتان بزنید و بعد از 15 دقیقه آن را بشویید. هیچ چیز بهتر از عسل جوابگوی نیاز پوستتان نیست.

بیشتر بخوانید  با ابروهای ریخته چه کنیم؟


4 – آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا برای پوست شما فوق‌العاده است. بعد از حمام یک برگ آلوئه‌ورا را برش دهید و ماده ژل‌مانند وسط آن را روی صورت، دست‌ها و پاهایتان بزنید. آلوئه‌ورا خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد و آبرسان قوی است ولی بعد از خشک‌شدن، حالت کشیدگی به پوستتان می‌دهد که اگر این حالت شما را اذیت می‌کند، می‌توانید از مرطوب‌کننده‌هایی که حاوی آلوئه‌وراست استفاده کنید.


5 – شیر، گلاب، آبلیمو

4 قاشق چایخوری شیر را با چند قطره گلاب و آبلیمو مخلوط کنید و به همه بدنتان بزنید. بعد از چند دقیقه، آن را با آب سرد بشویید. اگر این کار را 2 بار در روز تکرار کنید پوستتان به نرمی پوست یک کودک خواهد شد.


6 – ویتامین E

سری به داروخانه محله‌تان بزنید و چند کپسول ویتامین E تهیه کنید، 2 عدد از آن را برش دهید و روغن آن را همراه چند قطره آبلیمو مخلوط کنید و روی بدنتان بزنید. دوش بگیرید و تفاوت را احساس کنید.


علت‌ها و دلایل خشکی پوست در زمستان


خشکی پوست صورت و بدن نیز مانند بسیاری دیگر از عارضه‌های پوستی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. در اینجا مانند خیلی از مشکلات پوستی دیگر، عوامل ژنتیکی دخیل هستند. کم‌کاری تیروئید یا کاهش وزن شدید نیز بر این عارضه پوستی تأثیر می‌گذارند. سایر عوامل مرتبط عبارتند از:


  • افزایش سن

  • هوای خنک با رطوبت کم

  • تماس پوست با برخی صابون‌ها، مواد شوینده و حلال‌ها

  • اصطکاکی که باعث تحریک‌پذیری و ترک خوردن پوست می‌شود

  • استفاده از تهویه مطبوع یا سیستم گرمایی مرکزی (خصوصاً قرار گرفتن در کنار آتش یا انواع بخاری)

  • حمام، دوش گرفتن یا شنا کردن بیش از اندازه (خصوصاً در آب‌های دارای کلر زیاد)




علائم و نشانه‌های خشکی پوست در هوای سرد


گاهی اوقات تنها علامت خشکی پوست خارش آن است، البته علاوه بر این، پوست اکثر افراد پوسته پوسته شده و چروک‌های آن نیز از حد معمول بیشتر می‌شود. علائم خشکی پوست در طول زمستان بدتر می‌شوند، خصوصاً اگر وقت زیادی را در خانه، که معمولاً هوای آن گرم و خشک است، بگذرانید.




تشخیص یک پوست خشک


در اکثر مواردی که مشکل خشکی پوست پیچیده نیست، خودتان هم می‌توانید تشخیص را انجام دهید. کار را با بررسی عادات روزمره مراقبت از پوستتان شروع کنید و از خودتان بپرسید که آیا اغلب حما‌م‌ها یا دوش‌های طولانی و داغ می‌گیرید که باعث شستن سبوم (چربی) محفاظتی پوستتان می‌شود؟ آیا روزی چند بار دوش گرفته یا سطح پوستتان را با صابون‌های خشن می‌سایید؟ آیا شلغی دارید که مستلزم شستن مکرر دست‌ها است؟




عواملی که پوست را به خطر می اندازد


اگرچه هر کسی ممکن است به خشکی پوست دچار شود اما اشخاصی که شرایط زیر را دارند بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند:


  • داشتن سن بالای ۴۰ سال

  • زندگی کردن در اقلیم‌های خشک، سرد یا کم رطوبت

  • داشتن شغلی که مستلزم تماس زیاد پوست با آب است، مانند پرستاری یا آرایشگری

  • شنا کردن مکرر در استخرهای دارای آب کلردار


عوارض


در برخی از اشخاص مستعد اگزما، کنترل نکردن خشکی پوست می‌تواند منجر به مشکلات زیر شود:


درماتیت آتوپیک (اگزما). اگر مستعد ابتلا به این عارضه باشید، خشکی بیش از حد منجر به فعال شدن این بیماری می‌شود که خود باعث قرمزی، ترک خوردن و التهاب پوست می‌گردد.

عفونت‌ها. خشکی پوست باعث ترک خوردن آن و ورود باکتری‌ها و در نهایت ایجاد عفونت می‌شود.


این عوارض بیشتر زمانی رخ می‌دهند که مکانیزم‌های حفاظتی طبیعی پوستتان به شدت دچار مشکل شده باشند. برای مثال، خشکی شدید پوست می‌تواند باعث شکاف‌ها یا ترک‌های عمیق ‌شود که گاهی اوقات باز شده و خونریزی می‌کنند که این وضعیت شرایط را برای حمله باکتری‌ها فراهم می‌کند.


اقدامات زیر به حفظ رطوبت و سلامت پوستتان کمک خواهند کرد:


  • از بدتر شدن وضعیت پوستتان به واسطه حمام‌ها و دوش‌های مکرر و طولانی جلوگیری کنید.

  • درست بعد از شست‌وشوی پوست از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

  • به جای لوسیون از یک کرم یا پماد استفاده کنید.

  • تنها از محصولات ملایم غیرعطری مراقبت از پوست استفاده کنید.

  • از بالم لب استفاده کنید.

  • دستکش بپوشید.

  • از پودرهای رخت‌شویی و لباس‌هایی که باعث تحریک پوست نمی‌شوند استفاده کنید.

  • بدن را بدون نشستن در کنار بخاری یا سایر منابع حرارتی گرم نگه دارید.

  • هوای اطرافتان را مرطوب کنید.

  • اگر خشکی پوست باعث خارش شد، در محل خشکی از کمپرس سرد استفاده کنید. برای کاهش التهاب، از یک کرم یا پماد هیدروکورتیزون بدون نسخه استفاده کنید که دست کم حاوی ۱% هیدروکورتیزون باشد. اگر این اقدامات باعث تسکین علائم شما نشده یا آن‌ها را بدتر کردند به یک پزشک یا متخصص پوست و مو مراجعه کنید.


توصیه :


افراد برای جلوگیری از خشکی پوست بعد از هربار استحمام، باید از مرطوب کننده‌های پوست استفاده کنند تصریح کرد: مرطوب‌کننده‌ها، چربی طبیعی پوست را که بر اثر استحمام از بین رفته است، جبران می‌کنند


و از آن جایی که چربی طبیعی پوست برای جلوگیری از تبخیر آب پوست ضروری است، بنابراین مرطوب کننده‌ها، سبب حفظ و رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی آنها می‌شود زمان مصرف مرطوب‌کننده‌ها بلافاصله بعد از استحمام و خشک کردن بدن با حوله است.


بهتر است برای شستشوی دست و صورت از آب ولرم استفاده شده و حتماً از کرم‌های مرطوب‌کننده مانند وازلین استفاده کنند همچنین جوانان و افرادی که مستعد جوش هستند می‌توانند از کرم‌های مرطوب‌کننده فاقد چربی استفاده کنند.


در هوای سرد، لباس مناسب پوشیده شود و برای دست‌ها حتماً از دستکش استفاده کنند، چون سرما یکی از عوامل خشکی پوست دست به شمار می‌آید.


بیشتر بخوانید  زیباترین مدل های تیشرت مردانه و پسرانه اسپرت (2)

دیدگاهتان را بنویسید