مقررات پرواز های داخلی در ایران که لازم است بدانید



استفاده از هواپیما برای انواع سفرها دارای مقررات و قوانین خاصی است که برای ورود به آن از طرف مسافران باید رعایت شود. استفاده از هواپیما دارای مراحل مشخصی است که قدم به قدم باید همه آنها را انجام داد تا در نهایت به سوار شدن به هواپیما و رسیدن به مقصد منجر شود.


برای انجام سفر هوایی اولین قدم این است که بلیط تهیه کنید. خرید ارزانترین بلیط هواپیما مرحله اول است که پس از آن بلیط شما صادر می‌شود. پس از آن مستقر شدن در هواپیما مطرح می‌شود که دارای مقررات خاص پرواز است که با رعایت آن می‌توانید با امنیت کامل و حفظ سلامتی وارد هواپیما شده، در آنجا مستقر شوید و به مقصد برسید.


در ادامه نکاتی را برای سفر هوایی شما آورده‌ایم تا با قوانین و مقررات پرواز آشنا شوید.


1- خرید و صدور بلیط


برای انجام این مرحله، اولین قدم داشتن و ارائه کارت شناسایی است تا به وسیله آن به خرید بلیط هواپیما و دریافت کارت پرواز بپردازید. هنگام انجام این مرحله به یاد داشته باشید که شماره تماستان را حتما به مسئول باجه تحویل دهید چراکه برای دسترسی به شما بسیار مهم است. یکی از مقرراتی که در این زمینه بسیار مهم است گم نکردن بلیط هواپیما است چرا که صدور مجدد آن بسیار سخت و زمانبر است و اگر بخواهید دوباره بلیط صادر کنید باید به متصدی پرواز مراجعه کرده و در آژانس هوایی مورد نظر، این کار را از اول پیگیری کنید.


2- رعایت نکات مندرج در اطلاعات پرواز


حتما تا به حال با خود اندیشیده‌اید که بلیط‌های چارتر چیست. بلیط‌های چارتر همان صندلی‌های خالی شماست که به موقع به پرواز نرسیده‌اید و هواپیمایی مورد نظر شما آن را به فرد دیگری فروخته است. پس به خاطر داشته باشید که حتما به موقع و یک ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید، چراکه هیچ هواپیمایی به خاطر تاخیر مسافر دچار تاخیر نمی‌شود و خود را معطل مسافر نمی‌کند. حتی اگر ارزان ترین بلیط هواپیما را خریده‌اید یک ساعت قبل در فرودگاه باشید تا پروازتان را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید  نحوه دریافت رمز دوم یکبار مصرف برای همه بانک ها + آموزش مرحله به مرحله


مقررات پرواز های داخلی در ایران که لازم است بدانید


علاوه بر آن باید حواستان به طور کامل به بلیطتان باشد و پس از خرید بلیط پرواز از آژانس هواپیمایی مشخصات آن را کاملا چک کنید چراکه دیده شده است گاهی اوقات مشخصات اشتباه وارده شده و مسافر هنگام پرواز جا مانده است. حتما به بررسی کامل بلیط خود بپردازید و همچنین در حفظ و نگهداری بلیطتتان کوشا باشید تا مخدوش یا پاره نشود. همچنین هنگامه سوار شدن در هواپیما باید کارت شناسایی خود را به همراه داشته باشید تا توسط متصدی هویت شما با اطلاعات بلیط چک و تطبیق داده شود.


3- چه وسایلی می‌توان در هواپیما با خود برد


پس از خرید بلیط پرواز، داخل هواپیما مقرراتی دارد و وسایلی که به عنوان بار می‌توانید به داخل بیاورید لیست مشخصی دارد که شامل موارد زیر است:


صندلی چرخدار بیمار، گهواره کوچک دستی و غذای کودک، یک دوربین شکاری و یک دوربین عکاسی، مقدار مناسبی مجله و یا کتاب، یک عدد کیف دستی زنانه، یک چتر و یا عصا، یک پالتو، شال و یا پتو.


میزان بار مجاز در پروازهای داخلی چقدر است؟


علاوه بر آن باری که در قسمت چمدان‌ها و انبار هواپیما گذاشته می‌شود محدودیت وزنی دارد و باید این محدودیت را رعایت کنید. همچنین هشیار باشید تا کارت پرواز بار را همواره همراه خود نگه دارید تا به مقصد برسید. مطلبی که در اینجا بسیار مهم و ضروری است این است که فقط مسئولیت بار خود را قبول کنید چرا که اگر بار کسی دیگر را عهده دار شوید مسئولیت مواد داخل آن به عهده شما خواهد بود و اگر لوازم ممنوعه باشد بی‌شک در فرودگاه و توسط پلیس فرودگاه دچار مشکل خواهید شد.

بیشتر بخوانید  چگونه می توان کاغذ را بازیافت کرد ؟


4- انصراف از پرواز


این مسئله بستگی به قیمت بلیط، ارزان ترین بلیط هواپیما و یا گرانترین بلیط و ایرلاینی که از آن بلیط تهیه کردید و قوانین و مقررات آژانس هواپیمایی مورد نظر دارد. هر ایرلاینی ساعت و خسارت مشخصی دارد که باید هنگام خرید بلیط آن را مطالعه کنید و اگر از پروازتان منصرف شدید در ساعات مشخص قبل از پرواز به اطلاع مسئولین آژانس بپردازید تا با کسر خسارت مورد نظر، هزینه‌تان به شما بازگردانده شود. شما اگر ارزانترین بلیط هواپیما را هم خریداری کنید باید کنسل شدن آن را اطلاع دهید تا هزینه‌تان بازگردانده شود.


مقررات پرواز های داخلی در ایران که لازم است بدانید


5- رعایت نکات ایمنی پرواز


هر پروازی شرایط خاص خودش را دارد که در این زمینه و حفظ نکات ایمنی آن میهمانداران هواپیما به شما کمک خواهند کرد. در این راستا حتما راهنمایی‌های میهمانداران را عمل و آنها را رعایت کنید.همچنین هنگام برداشتن بارتان اطلاعات آن را با اطلاعات خودتان چک کنید تا احیانا بار شما با مسافر دیگری اشتباه نشود و دچار مشکل نشوید.


6- رعایت نکات ایمنی و سلامتی


بیماری برای هرکسی ممکن است به وجود بیاید اما به خاطر داشته باشید اگر بیماری شما به دلیل پرواز است حتما آن را با پزشک خود درمیان بگذارید چرا که ممکن است پرواز برای شما خطر ساز باشد. اما اگر به دلیل درمان در حال سفر با هواپیما هستید یعنی می‌خواهید مثلا به ملاقات پزشکی در شهر دیگری بروید، باید شرایط بیماری خود را در هواپیما مراعات کنید و اگر نیاز به همراه دارید حتما با خود بیاورید تا از شما مراقبت کند.

بیشتر بخوانید  آیا سگها هم عصبی می شوند؟


با خرید بلیط ارزان هواپیما در علی بابا می‌توانید تمام مقررات مشخص شده را مطالعه و رعایت کنید.


دیدگاهتان را بنویسید